Jag köpte för drygt ett år sedan 2st laddplattor till min och sambons telefoner. Märkte nyligen att hon inte använder sin, och frågade varför. Då sa hon att adaptern "låter" så hon vågar inte ha den inkopplad.

Testade att koppla in den, och mycket riktigt så hörs ett svagt ljud från adaptern, man måste ha den ganska nära örat för att höra det. Det låter som en pulserande ton eller surr, svårt att beskriva. När man drar ut sladden från eluttaget fortsätter surret i ca 10 sekunder innan det tystnar.

Jag upptäckte sedan att adaptern till min egen laddplatta låter likadant, men jag har inte märkt det eftersom adaptern sitter under sängen.

Jag har försökt googla lite men blir inte riktigt klok på ifall detta är en defekt som man bör reklamera, och även huruvida det är säkert att använda adaptrarna eller man bör låta bli det. Någon som vet?
 
Det är inte ovanligt att dem har ett litet surr.
Dem flesta tänker inte på det, men vi som gör det kan tycka det är irriterande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det är saker som inte är köpta på ett etablerat företag i Europa kan det vara värt att byta ut. Det finns en hel del som direktimporterar från Kina och dessa produkter har alltför ofta livsfarliga fel.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om det är saker som inte är köpta på ett etablerat företag i Europa kan det vara värt att byta ut. Det finns en hel del som direktimporterar från Kina och dessa produkter har alltför ofta livsfarliga fel.
Dessa är köpta från Komplett. Märket är Anker, och det är originaladaptrarna som surrar...
 
M MartinP666 skrev:
köpta från Komplett. Märket är Anker
Det borde vara bra grejor. Nu är förstås det mesta i konsumentväg tillverkat i Kina men företag med ett märke att försvara har egna kvalitetskontrollanter på plats vid fabrikerna. Det händer förstås att saker slinker igenom kvalitetskontroller eller måndagsexemplar produceras.

Var uppmärksam på om adaptern blir osedvanligt varm. Över >50 ⁰C är en definitiv indikation på att saker inte står rätt till. Eller om oljuden ökar markant över tid. Eller att anslutna enheter oförklarligt tappar elmatningen fast den är ansluten. Hör man att något är löst innuti om man skakar på den är det också ett tecken på att något är fel.

Är adaptern gammal?

En kontroll som är bra är att koppla matningen till ett oscilloskop och observera rippel samt inre resistans. Om du har instrumenten och kunskapen.

Det som jag vet är en potentiell fara är dåligt tillverkade transformatorer där lindningarnas isolering av lack och tejp är penetrerad och det uppstår kontakt mellan primär och sekundärsida. Och är en stor anledning att aldrig köpa starkströmsutrustning från Kina.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det borde vara bra grejor. Nu är förstås det mesta i konsumentväg tillverkat i Kina men företag med ett märke att försvara har egna kvalitetskontrollanter på plats vid fabrikerna. Det händer förstås att saker slinker igenom kvalitetskontroller eller måndagsexemplar produceras.

Var uppmärksam på om adaptern blir osedvanligt varm. Över >50 ⁰C är en definitiv indikation på att saker inte står rätt till. Eller om oljuden ökar markant över tid. Eller att anslutna enheter oförklarligt tappar elmatningen fast den är ansluten. Hör man att något är löst innuti om man skakar på den är det också ett tecken på att något är fel.

Är adaptern gammal?

En kontroll som är bra är att koppla matningen till ett oscilloskop och observera rippel samt inre resistans. Om du har instrumenten och kunskapen.

Det som jag vet är en potentiell fara är dåligt tillverkade transformatorer där lindningarnas isolering av lack och tejp är penetrerad och det uppstår kontakt mellan primär och sekundärsida. Och är en stor anledning att aldrig köpa starkströmsutrustning från Kina.
Tack! Ingen av adaptrarna är gammal, båda är inköpta för ca ett år sedan. De låter inte jättemycket, man måste nästan hålla örat intill för att höra ljudet. Och de blir inte varma. Så då bör allt vara i sin ordning.

Jag har tyvärr inte tillgång till oscilloskop, och har inte använt ett sådant sedan skoltiden...
 
M MartinP666 skrev:
man måste nästan hålla örat intill för att höra ljudet.
Det där låter högst normalt.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.