T Tummenmittihand25 skrev:
Hej!

Du menar alltså att micron är trasig?
Jag har haft detta problem sedan micron installerades (köpte en dyr integrerad vid rust).

Låter ju inget kul. Fler som har den uppfattningen?
Det jag menar är att om micron stör ut Wi-Fi på 2.4 GHz så sänder läcker den mer än den ”får göra”. Max uteffekt ”EIRP” från en WiFi-sändare är samma som en mikrovågsugn Max får läcka. Står routern och accesspunkten bredvid varandra så kan jag ha viss förståelse om den blir utstörd när du använder micron men om de är i flera rum så är det inte ok. Testa att använda mikron på flera effektlägen och se när du börjar tappa paket med ping eller inte kan streama video längre.

En spektrumanalysator för 2.4 GHz (tex WiSpy) där man ser alla frekvenser och inte bara styrkan per Wi-Fi-sändare i närheten kostar en del men kan du tex få tag i en gammal avlagd Airrouter från Ubiquiti så finns det en sådan inbyggd.

Jag kan erkänna att jag nog lät brysk innan men jag reagerar över att det inte ska vara på det där sättet då gränsvärdena för läckage gör att de inte ska störa ut Wi-Fi såvida de inte är alldeles bredvid varandra så klart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om man startar routern i autokanalläge med microvågsugnen aktiv lär den se störningen och undvika den kanal som störs.
 
D Dilato skrev:
Om man startar routern i autokanalläge med microvågsugnen aktiv lär den se störningen och undvika den kanal som störs.
Det är inte säkert. Den letar efter ”radiosignaturer” mm när den väljer kanal och ett odefinierat brus behöver inte göra att den väljer andra kanaler. Beroende på tillverkare och modell så klarar de nog kanalpaket olika bra.
https://mrncciew.com/tag/rf-signature/
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Unifi har ett rätt trevligt UI utöver automatisk kanalväljare som visar lite hur det står till med kanalerna i grannskapet

Skärmdump av nätverksövervakningsverktyg med WiFi-interferensdiagram och anslutna enheter med detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En bra app att ha är en "Wifi analyzer". Sök på det på Google play (butik).
Har själv den här men den tycks inte vara allmänt tillgänglig numera även om den fungerar utmärkt för mig:
[länk]

Med en sådan app kan du se var dina wifi-kanaler ligger i frekvensbandet och undvika "krockar".
Exempel:
Tänkte också rekommendera att kolla på frekvensspektrument vad som används av andra nät i nätheten. Brukar rekommendera Ubiquitis app "WifiMan" men vad som helst som kan visa dig vilka kanaler alla nät i närheten ligger på borde funka utmärkt.
 
D Dilato skrev:
Om man startar routern i autokanalläge med microvågsugnen aktiv lär den se störningen och undvika den kanal som störs.
Är inte helt säker men jag tror att den bara reagerar på vilka andra trådlösa nätverk den hittar i omgivningen, inte på andra störningar.
 
Jag förstår inte riktigt diskussionen om mikrovågsugn. Det är väl ändå få som använder sin mikro så mycket att eventuella störningar från den skulle förklara eller ha en avgörande inverkan på TS problem:

T Tummenmittihand25 skrev:
Under tider när många använder internet, tex helger, får jag ut ca 20 mbit på mitt fiber. Jag betalar för 100.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte riktigt diskussionen om mikrovågsugn. Det är väl ändå få som använder sin mikro så mycket att eventuella störningar från den skulle förklara eller ha en avgörande inverkan på TS problem:
Speciellt när TS säger sig endast använda 5 GHz 🤓
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.