JanneJanne123
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla på Mesh. i min värld är det det enda som funkar okej i villa som är större än 50 kvadratmeter
Mesh är ju en riktig nödlösning man tar till om man inte kan få till ett riktigt nätverk med trådade accesspunkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
jorblad och 7 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Mesh är ju en riktig nödlösning man tar till om man inte kan få till ett riktigt nätverk med trådade accesspunkter.
Nja, det kan fungera bra om man väljer ett system som har extra radio för kommunikation mellan accesspunkterna. Men visst, lika bra som kabel blir det ju aldrig.

Och har man trångt i luften så gör man situationen ännu värre genom att utnyttja extra kanaler som egentligen kunde gått via kabel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hahaha! Jobbigt! med risk att bli slagen på fingrarna i forumet.. så används 2,4Ghz bandet till väldigt mycket elektronik i hemmet. Även mikron. Låter som det är dags att köpa ny router? 😉
Jag tror du har rätt! Många tror att routrar var färdiguttvecklade för 15 år sedan men de utvecklas hela tiden. Kolla vilken som får bäst betyg och testa en sådan! Skulle tro att det löser ditt problem (med reservation för att signalerna alltid försämras om de ska genom väggar mm)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Mesh är ju en riktig nödlösning man tar till om man inte kan få till ett riktigt nätverk med trådade accesspunkter.
Nja, mesh är en bra lösning för den som inte vill eller har kunskap om att bygga nätverk. Icke att glömma att man kan kan kombinera meshburkar som är tråd eller wifianslutna.
Har valt mesh av enkelhet, trots att jag började med Ciscoburkar på 90-talet.😎
För våra enkla hemmanät duger det bra.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Manganbangan Manganbangan skrev:
Även om trådlöst är najs så kör jag TV, Tv-hub, spelkonsol och allt annat jag vill ha störningsfritt via kabel. Men att mikron förstör har jag aldrig varit med om
Testa prata i ett blåtandsheadset när du startar micron…😁
 
E
Holypain Holypain skrev:
Varje gång jag får dålig hastighet så bryter jag strömmen till min router och startar om. När allting kommer tillbaka så brukar hastigheten vara god igen.
Ett säkert kort!
 
  • Man på telefon, rörig skrivbord, IT-humor text meme, "Har du provat starta om den?"
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A AndersS skrev:
Nja, mesh är en bra lösning för den som inte vill eller har kunskap om att bygga nätverk. Icke att glömma att man kan kan kombinera meshburkar som är tråd eller wifianslutna.
Har valt mesh av enkelhet, trots att jag började med Ciscoburkar på 90-talet.😎
För våra enkla hemmanät duger det bra.😉
Jo så har jag byggt vårt wifi. Har två trådade enheter i huset, samt en fristående dito för att få wifi i garaget och på gården när man skottar snö och fixar i trädgården. Nu slipper man avbrott i streamingen i lurarna när täckningen försvinner. Grannarnas wifi stör ej längre nätet för mobiler och liknande.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
JanneJanne123
A AndersS skrev:
Nja, mesh är en bra lösning för den som inte vill eller har kunskap om att bygga nätverk. Icke att glömma att man kan kan kombinera meshburkar som är tråd eller wifianslutna.
Har valt mesh av enkelhet, trots att jag började med Ciscoburkar på 90-talet.😎
För våra enkla hemmanät duger det bra.😉
Inte vill bygga nätverk? Finns det så sjuka människor där ute? 😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Mats och 10 till
  • Laddar…
Köpte ubiquitis accesspunkter för några år sedan och med bara två av dem installerade har jag god täckning på entréplan, källare men ok täckning på ovanvåningen. Sjukt stabila är de också. Ska montera en tredje snart på ovanvåningen.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inte vill bygga nätverk? Finns det så sjuka människor där ute? 😉
Finns de som får "nätvärk" bara av blotta tanken!
 
  • Gilla
  • Haha
Mats och 4 till
  • Laddar…
Prosumer grejer som Mikrotik och Ubiquiti kan man ställa in så den analyserar radiotrafiken och väljer optimala kanaler automatiskt. Din auto tror jag inte är så smart så den väljer mest optimal kanal.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Ja. Placering kan påverka massor.
Tror mer på att du behöver fler accesspunkter.
Men prova mot Bredbandskollen med en nätverkskabelansluten dator.
Kan vara så att din router och/eller accesspunkt har begränsningar.
Vad har du för något i nätet?
T Tummenmittihand25 skrev:
Hej!

Under tider när många använder internet, tex helger, får jag ut ca 20 mbit på mitt fiber. Jag betalar för 100.

Ja, jag vet att jag tappar iom att jag använder Wi-Fi, men ska det verkligen vara så dåligt? Jag kan ju knappt streama under vissa tidpunkter…

Tyvärr kan jag inte byta bredbandsoperatör eftersom fiber är knutet till Gavlenet här.

- Om jag tecknar 250 mbit, löser sig allt då?

- Spelar routens placering SÅ stor roll? Har ett hus på 90 kvm (enplanshus).

- Är någon typ av förstärkare av Wi-Fi bra? En sådan som förstärker signalerna?

Att dra sladd till tv är inte aktuellt då det inte finns någon naturlig väg att dra kabeln.

Hoppas någon kunnig har någon klok input. Tack på förhand / Fredrik
Enkla svaret köp en router för 500-1000.
Prova med kabel vad det ger på bredbandskollen.
Aldrig router som ingår 9 av 10 usel.
 
Jag hade samma problem med min router, vettefan varför den betedde sig så konstigt. Från 17-00 så hade jag sjukt dåligt internet och trodde de var för att brorsan var hemma då också så att jag inte va själv men en dag när jag inte ens kunde kolla netflix och han inte gjorde något på datorn körde jag en factory reset på routern och helt plötsligt hade vi snabbt dygnet runt igen
 
A alfista skrev:
Nja, för 100Mbps räcker Cat5 och kör man korta sträckor funkar de ofta för 1Gbps också.
nu har ju inte cat5 nytillverkats på snart 20 år utan allt tillverkat efter typ 2004-2005 är minst cat 5e…

Men ja, ursprungliga 1000Base-T (innan revisionen 2004) var gjord för 5, 5e tillkom faktiskt efter 1Gbps ethernet just för att garantera 1Gbps men 5 är vad 1Gbps ethernet ursprungligen togs fram för. Så 5 fungerar oftast för 1Gbps, 5e ska garanterat fungera. 6 och 6a behövs inte för 1Gbps
 
Testa o byta wifi-password....
Grannen kanske har gratis internet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.