Hej! Ska flytta in i en bostadsrättsförening. Tillträde om en månad. Jag är informerad om att diskmaskinen är trasig. Förstår det som att de tänker lämna kvar den samt ett tungt antikt kassaskåp som står i en garderob. Det stod där när de köpte lägenheten.
Får de lämna kvar detta? Blir ju en merkostnad och ett merarbete för mig att låta forsla bort det.
 
  • Gilla
Tony Björnberg och 1 till
  • Laddar…
Du har ju sett kassaskåpet vid visningen och visste vad det betyder om du nu vill ha bort det. Så du kan inte skylla på tidigare ägare.
Den trasiga diskmaskinen: funkade den vid visningen, eller vid kontraktskrivning elle vid tillträde? Det kan göra stora skillnader. Men en ny diskmaskin är <10 kkr så det bör inte vara något stort i sammanhang. Det finns saker som är mycket dyrare.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Nja, kassaskåpet är inget man normalt förväntar sig ingår, lika lite som att en tv eller matbord ingår, det är lösa grejer som man också såg på visningen.
 
  • Gilla
Öjje6 och 13 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har ju sett kassaskåpet vid visningen och visste vad det betyder om du nu vill ha bort det. Så du kan inte skylla på tidigare ägare.
Den trasiga diskmaskinen: funkade den vid visningen, eller vid kontraktskrivning elle vid tillträde? Det kan göra stora skillnader. Men en ny diskmaskin är <10 kkr så det bör inte vara något stort i sammanhang. Det finns saker som är mycket dyrare.
Ja jag har sett kassaskåpet som upptar en hel platsbyggd garderob. Det är en farhåga hos mig att de lämnar kvar det. Får säljaren göra det är min fråga.
Att jag köper en lgh med en trasig diskmaskin är jag medveten om. Jag kommer köpa en ny. Frågan är om de kan vägra att flytta bort den gamka. Jag vill slippa göra det jobbet.
 
  • Haha
  • Gilla
Toer och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har ju sett kassaskåpet vid visningen
Fast det betyder inget. TS har antagligen sett en massa andra möbler/inventarier/prylar också på visningen och förutsatt att dessa kommer att flyttas innan tillträdet.

Det viktiga är väl när TS fick reda på att säljaren ämnade lämna kvar skåpet, före eller efter att köpeavtalet tecknades, och naturligtvis om något avtalats kring skåpet.

Fast om skåpet fungerar är det kanske inte så dumt att ha?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om skåpet fungerar är det kanske inte så dumt att ha?
Visst har det ett värde men bara för den som har något att förvara i det.

TS har väl inget värdefullt eftersom frågan uppstår.

I min förra kåk ingick ett kassaskåp i källaren.

Där förvarade jag mitt guld och silver och viktiga handlingar.

Det kassaskåpet ingick när jag sedan sålde.
 
  • Gilla
  • Haha
Emiasv och 8 till
  • Laddar…
Framför i god tid till mäklaren att skåpet förväntas borttas och att du kommer att ta upp den kostnaden vid avräkningen den dag ni gör upp affären - såvida skåpet står kvar vid tillträdet.

Kolla upp vad det kostar att flytta skåpet och bli av med det. Det kan ha betydelse om nyckel/kod finns för skåpet.
 
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Men frågan är väl lite om skåpet är så inbyggt att det kan uppfattas som en fast inventarie. Om det är inbyggt i en garderob, så kanske det inte går att få ut utan att riva garderoben. Då tror jag att man får se det som en del av köpet.
 
  • Gilla
Räknenisse och 29 till
  • Laddar…
Bara att kolla vad som står i avtalet ni skrivit under.
 
  • Gilla
  • Haha
tommib och 4 till
  • Laddar…
I
H Harald Blåtumme skrev:
Bara att kolla vad som står i avtalet ni skrivit under.
Förutsätter att det inte finns omnämnt.
 
  • Gilla
jonasbergfors66
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I min förra kåk ingick ett kassaskåp i källaren.
Där förvarade jag mitt guld och silver och viktiga handlingar.
Det kassaskåpet ingick när jag sedan sålde.
Synd att inte jag köpte din gamla kåk, inte illa att köpa ett hus där ett kassaskåp med guld, silver och viktiga handlingar ingår😉
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 25 till
  • Laddar…
Diskmaskinen är ju fast inventarie även om den är trasig, så om inte annat avtalat ingår den. Samma som med spruckna kakelplattor.

Kassaskåpet kan troligen också räknas som fast inventarie, givet att det är inbyggt. Dock lite mer utrymme för argumentation om att det ska räknas som löst. Borde klaras ut vid kontraktskrivning
 
  • Gilla
Nybörjarsmurfen och 7 till
  • Laddar…
Finns det nyckel till skåpet? Kan ju vara en viktig detalj hur man ska förfara med det.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Om du beställer en diskmaskin med installation så tar de (oftast) med den gamla också. Kika runt lite för ibland bjuder vissa på detta. Fick gratis leverans, installation, och bortforsling av tvättmaskin och torktumlare från mediamarkt tex. Då blir det plötsligt inget problem :)
 
  • Gilla
  • Haha
Nybörjarsmurfen och 12 till
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Ja jag har sett kassaskåpet som upptar en hel platsbyggd garderob. Det är en farhåga hos mig att de lämnar kvar det. Får säljaren göra det är min fråga.
Att jag köper en lgh med en trasig diskmaskin är jag medveten om. Jag kommer köpa en ny. Frågan är om de kan vägra att flytta bort den gamka. Jag vill slippa göra det jobbet.
Om diskmaskinen är trasig och har varit så hela tiden = du vet om att du köper en bostadsrätt med trasig diskmaskin får du nog räkna med att den står kvar. Det är ju i det skicket de sålt bostadsrätten.

Vad gäller kassaskåpet är det svårare att uttala sig om. Man kan föra diskussionen om att det är en möbel precis som en köksstol eller en byrå, beroende på. Är den inbyggd, precis som många skriver, så kan den nog räknas som fast inventarie och lämnas därmed kvar.
 
  • Gilla
Nybörjarsmurfen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.