5 229 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Får man spackla in EKK?
Ska renovera hallen och har en befintlig, utanpåliggande EKK som jag vill dölja. Jag räknar med att skruva gipsskivorna direkt på befintlig vägg. Räcker det då med att jag lämnar ett spår för kabeln mellan två skivor och sedan spacklar in den? Eller måste jag lägga den i rör? Tidigare diskussioner ger lite olika svar, om jag tolkar dem rätt.
Man får förlägga kabel dolt i vägg. Den ska spikskyddas vid varje regelgenomföring också ska den dragavlastas vid varje dosa. Jag tycker inte det är att rekommendera att göra som du har tänkt för kabeln blir liggandes helt stum mot den bakre skivan och mellan de två övre skivorna villket inte är så bra. Det är en fördel om kabeln har en chans och flytta på sig ifall nån i framtiden drar en i en skruv just där kabeln går. Du har ju alla möjligheter och göra en bättre installation eftersom du ändå ska klä väggen med renoveringgips.
EKK dolt så ytligt är nog ingen bra idé som jag ser det också. Inte ens förlagd i VP-rör och så hårt fixerad. Kabeln har ju inte en chans att glida undan en skruv eller spik som exvis FK i rör har och risken är att man får en spänningsförande skruv eller spikskalle.
Liknande trådar
-
Sot, spackla o linoljefärg
Byggnadsvård -
Hur får man samma målade struktur på innertak där jag spacklat?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort all målarfärg vid ommålning eller spackla över
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla innan eller efter spärrfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Finns det någon inomhusfärg som kan fungera både på gips och spacklad lättbetong?
Färg, Måla & Tapetsera