Hej!

Håller på och renoverar köket, har rivit alla skåp och den gamla fläkten som var kopplat till ett utsug ( En sån man bara öppnar och stänger som går på timer)
Ska inte ha några överskåp och en helkaklad vägg så därför vill jag ha en kolfilterfläkt istället.

Så jag undrar helt enkelt om man får plugga igen utsuget helt och putsa igen?
Eller blir det nå vajsing med ventilationen då?
Bor i bostadsrätt.

Om inte, nån som vet nåt alternativ till d fula vita ventilerna som brukar sitta.

Tack på förhand!
 
Du ska inte stänga den helt och hållet, det utsuget är en del av din bostads ventilation, sätt dit ett frånluftsdon som ställs in rätt.

Om du pluggar utsuget så blir det en anmärkning vid nästa OVK.
 
Demmpa skrev:
Du ska inte stänga den helt och hållet, det utsuget är en del av din bostads ventilation, sätt dit ett frånluftsdon som ställs in rätt.

Om du pluggar utsuget så blir det en anmärkning vid nästa OVK.
Precis, och mängden luft som dras ut i hålet skall väl kunna justeras så att man inte har helt öppet och på så vis tvingar eventuella takfläktar att gå för fullt hela tiden och på samma gång försämrar ventilationen i övriga lägenheter.
 
Exakt slacker, kan även tillägga följande:
Eftersom det är en imkanal (som delas mellan två eller fler bostäder) så ska den dels vara brandisolerad i hela dess längd, dels ska den vara rens- & inspekterbar i hela dess längd.
 
Ok, tack för svaren :)
 
Framförallt kan det ju vara trevligt att slippa kondensregn från taket när man lagar mat.
Själv föredrar jag att inte ha regnkappa på mig när jag lagar mat.
 
Stänger man igen i köket så vill luften ut i badrum / klädkammare istället och det är ju inte alltid man vill transportera bacondoften till kostymen i klädkammaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.