Mikael_L Mikael_L skrev:
Och här har lagstiftaren/ESV även pinkat in revir runt klenspänning genom att anse att starkström även är allt över 120VA, dvs även t.ex. 12V om strömmen överstiger 10A.
Precis. Och det är ju alltså spännande att det är det generella undantaget för fordon som gör att ESV inte får hicka när man byter startmotor eller generator i bilen; för var den en fast anläggning så skulle man inte få det. Samma med all el man drar i båten, vare sig det är till landström eller lågspänning. Ingen reglering.

Det är ju egentligen en underlig ordning, man skulle ju spontant tycka att el och saltvatten skulle vara en farligare kombination än att byta en brytare till en dimmer, men så där det alltså inte. (Vilket påminner mig om att jag måste skruva upp några uttag till i båten... :))
 
Om jag inte minns fel så var fråga om man som lekman får dra rör mm. Vad har det med internationell standardisering att göra? Att lekmän inte får jobba med starkströmsanläggningar är väl en lokal lagstiftning/förordning i Sverige. Finns det i andra länder? Finns något stöd för den svenska lagstiftningen om behörighetskrav i några internationella standarder, t ex IEC?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ju egentligen en underlig ordning, man skulle ju spontant tycka att el och saltvatten skulle vara en farligare kombination än att byta en brytare till en dimmer, men så där det alltså inte.
Ja, om det börjar elbrinna på båten ute i fjärden då är man ganska rökt. Det är strömmar som tänder eld, inte spänningar.
Om det nu är en husbåt.... eller en mobile home där folk bor i...
Jag kan inte tycka annat än behörighetskraven är otydliga, overksamma och onödiga. Imbecilla hemmapulare skiter i det.
Lär ut de enklaste sakerna i skolan, som att koppla vägguttag och brytare, kabelval, mm. Då får man en plattform att förklara vilka saker som verkligen är svara och kräver djup fackkunskap.
Erbjud kvällskurser för de intresserade som vill kanske dra el i Attefallshuset eller andra enkla projekt.
I övrigt tycker jag att experterna här på BH är en mycket större tillgång än t ex den oduglige elektriker jag var tvungen att anlita för att få förlängd värmegolvsgaranti.
 
258 inlägg när svaret är rakt, enkelt och solklart:
Nej.
Sen kan man tycka vad man vill.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Fotografen Fotografen skrev:
258 inlägg när svaret är rakt, enkelt och solklart:
Nej.
Sen kan man tycka vad man vill.
Jo, det är riktigt. Men hur kul är det?
;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Lägga rör? Vill minnas att det inte var sådär jättekul...?:rolleyes:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Högspänning är över 1000V (1500VDC), klenspänning är upp till 50VAC och 120VDC. Lågspänning är området mellan, upp till 1000V.

Men lagarna och föreskrifterna gäller "starkström" ...

"Starkströmsanläggning", har definierats som ": en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom". Och här har lagstiftaren/ESV även pinkat in revir runt klenspänning genom att anse att starkström även är allt över 120VA, dvs även t.ex. 12V om strömmen överstiger 10A.

Den enda gränsdragning som kan diskuteras är "vad som ingår i starkströmsanläggningen".
För allt arbete på anläggningen är elinstallationsarbete.

Vad för syn som skulle ha ändrats vet jag inte. Myndigheter såg inte mellan fingrarna något mer på den tiden. Men då som nu så har de väldigt små möjligheter att både få vetskap om vad som händer i varje enskilt hus samt att agera.

Många elektriker, och elfirmor har väl inte ridit alltför hårt på reglerna.
Jag själv t.ex. bryr mig inte ett piss om kunden har förberett ett enda VP-rör eller byggt hela anläggningen själv. Det är inte jag som är olaglig, utan kunden. Och jag är elektriker, inte polis.
Men dock lämnar jag inget efter mig som är farligt. Skulle jag komma till något som inte går att få till säkert och rimligt bra, så skulle jag åka därifrån.
Detta har aldrig hänt, än så länge. Ibland har jag fått rätta till lite småsaker som andra ställt till med. Ibland är det dessutom "riktiga" elektriker som lämnat skit efter sig som jag måste fixa till.

Nja. Det finns ju ett allmänt råd från verket där det tydligt framgår att montage av tex kanalisation inte är ett elinstallationsarbete. Med kanalisation menas i den definitionen även VP-rör avsedda för dubbelisolerad kabel.


Före 1 Juli fanns faktiskt ingen definition av vad som var behörighetskrävande arbete. Det har varit många decennier av tyckande som lett fram till olika definitioner. Installationsbranschen och industrin hade tex olika definitioner.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nähä du! Min tid inom internationell standardisering är definitivt över. :) Inom internationell standardisering så handlar det ju främst om politik inte teknik. Så det går en kall kåre nedför ryggen när jag drar mig till minnes vilka krumbukter man var tvungen att ta till för att ens få en färdig text på slutet.

MEN jag är inte säker på att det är på internationell standardiseringsnivå som man i så fall skall sätta in stöten, och definitivt inte i just den här frågan. Här så påverkar hur nationen faktiskt ser ut; vilken tradition och historia man har, hur anläggningar ser ut i praktiken, vilken kunskap och erfarenhet man kan förvänta sig att de som arbetar med dem har osv. Så jag tror att det internationella perspektivet blir för övergripande här. Djävulen finns som alltid i detaljerna, och på den högsta nivån så kan man knappt säga mer än att "el är farligt", nåja, eftersom det är en standardtext man skall ena sig om så förhandlas detta raskt ner till "el är potentiellt farligt". ;)
Nä. Det är helt fel.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Nja. Det finns ju ett allmänt råd från verket där det tydligt framgår att montage av tex kanalisation inte är ett elinstallationsarbete. Med kanalisation menas i den definitionen även VP-rör avsedda för dubbelisolerad kabel.
Var kan man finna detta allmänna råd?

Den gamla ELSÄK-FS 1996:2 listar förläggning av installationsrör för ledningar som ett elinstallationsarbete, visserligen i ett råd, men det bekräftas av handboken som kom ut i samband med nya ellagen, om än inte så tydligt.

Jag har genom tiden haft lite svårt att hitta tydliga uppgifter från ESV. T.ex hur är det nu med byte av strömbrytare till dimmer egentligen? Blev det tillåtet 2014-01-01 i och med ELSÄK-FS 2013:1. Är det numera fortfarande tillåtet eller förbjudet (igen)? Det finns ju en del aspekter med att byta till en dimmer.

Om det nu skulle vara så att det faktiskt sedan länge varit tillåtet att installera rör (och dosor?) utan behörighet, då kan man ju undra varför ESV inte har givit ut en folder om hur man utför detta på detta korrekt sätt, precis som de visar hur man monterar en stickpropp.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var kan man finna detta allmänna råd?
I ett hemligt bergrum. Låst och förseglat. För att öppna det krävs tre nycklar! Nycklar som skyddas av den heliga elkraftens hemliga väktare; SEF, ESV och EIO. Tillsammans har de svurit att för alltid skydda denna förbjudna kunskap, och verka för att vanligt folk aldrig skall tillgodogöra sig de enkla regler, grundläggande högstadiefysik och uppenbara handgrepp som krävs för en korrekt elinstallation!
 
  • Gilla
Thullen och 7 till
  • Laddar…
Avancerat högstadium du gick i.:cool:
 
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Avancerat högstadium du gick i.:cool:
Fick inte du lära dig ohms lag på högstadiet?

Jag gick nog också ett avancerat högstadium, som fick lära mig både ohms lag och effektformeln ...
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nå, om man ska hårddra det så är trefaslära rätt avancerat (helt klart över mitt huvud just nu) men eftersom elinstallation mest är att koppla ihop olika färdiga moduler enligt deras anvisningar behöver man inte förstå alla komplexiteterna.

Troligen är det väldigt få elektriker som kan förklara hur en asynkronmotor fungerar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
Vid BB1-nivån, som är den som gäller vid gymnasie-utbildningen som majoriteten av elektrikerna har så är det teoretiska elläran ungefär:
ohms lag, U=R*I
Effektformeln, P=U*I
Trefaseffekt, P= sqrt(3)*U*I*cos(phi)

Sen kikar man lite på effekttriangeln, med aktiv, reaktiv och skenbar effekt, lite Pythagoras sats och cos (phi) här då.

Det sista har många glömt redan innan de står och dricker öl på studentflaken.
Det näst sista brukar någon aning fler ha koll på lite senare i yrkeslivet.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
258 inlägg när svaret är rakt, enkelt och solklart:
Nej.
Sen kan man tycka vad man vill.
Så plaströren anses alltså tillhöra starkströmsanläggningen då?
Vem vet, kanske även väggregeln som kopplingsdosan är fäst vid är en del av starkströmsanläggningen, och får inte heller monteras av icke behörig personal?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.