D dan_norstedt skrev:
Detta eftersom de flesta nytillkomna regler beror på att man identifierat ett nytt felfall (eller att något gjort att man ändrat riskbedömning på ett äldre), och inte för att djävlas med någon. Och det ligger i sakens natur att anledningen till den nya regeln är att något dåligt inträffat som en signifikant mängd elektriker inte förutsett.
Nej. Och det är ett hårt "nej". Det är riktigt att i sammanhang där man tar seriöst på säkerhet (t ex flyget/fordon, kärnkraft, viss militär verksamhet osv.) så föregår sådant arbete, men jag har inte sett det tillämpas på det sättet inom just elsäkerhetsområdet. (Man är dock bättre inom säkerhetsområdets styvsyskon, tillgänglighet, men då rör det sig uteslutande om system som en vanlig villaägare aldrig kommer komma i kontakt med. System som sorterar under begreppet "infrastruktur" pss som inom exv. telekommunikation, rymdverksamhet osv.).

Man är generellt dålig på att göra riskbedömningar systematiskt, alltså genom att använda alla de verktyg som finns (ens de enklare typer av; trädbaserade analyser, Markov-modellering osv.) utan reagerar just på det sättet du skriver "Något dåligt har hänt så då behöver vi en regel." Vad som saknas i sådan analys är statisk och modellering, och regelverket blir till sist ett lapptäcke av lösrykta ansatser där vissa är viktiga, och andra helt irrelevanta, med de flesta någon stans mitt emellan. (Och också ett byråkratiskt h-vete där man kan göra sig en karriär på att vara expert på regelverket utan att för den sakens skull kunna något om området... Men det är en generell sjuka och inget jag säger specifikt om, om det här området).

(Om någon har något att föra däremot, gärna med konkreta referenser och hänvisningar så är jag idel öra!)

Och gott så. I början var mörker. Men en enkel ordning där man förbjöd de värsta avarterna (och till slut inte längre kunde motivera sin avoga inställning till jordfelsbrytaren) så har vi kommit bort från systematiska problem med anläggningarna som sådana. Det sista som syntes i statistiken var som sagt de gamla "platta" trefasuttagen som ledde till ett dödsfall om året eller så, så sent som på nittiotalet. Det vi har kvar är handahavandefel bland yrkesmän. Det är ett intressant område, men jag har semester så jag tråkar inte ut er med en avhandling om det nu... :)

Så, visst är de flesta av elsäkerhetsverkets regler bra, rimliga och vettiga att följa. Men de är inte Guds ord. Avsteg förekommer och leder i rimliga fall inte till några som helst problem. Problemet är istället att en dogmatisk och bokstavstrogen tolkning ofelbart leder till problem när man behöver göra sådana avsteg. Och där ger regelverket (som saknar sådan mognad) inget stöd. Denna mognad får istället finnas hos utövarna. Att lägga det ansvaret på dem är det "gamla" sättet att hantera problemet på, det finns nyare, men man ligger som sagt efter inom elsäkerhetsområdet, det är inte prioriterat, och det leder som sagt i nuläget inte till några problem.
 
LSA, du får kliva in i TK64 och se hur de jobbar :) Om den Svenska gruppen praktiserar någon vedertagen riskanalysmodell så finns en risk till, att den fallet ganska platt när samtliga länder ska till att rösta om hur den internationella standarden ska se ut ;)
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
LSA, du får kliva in i TK64 och se hur de jobbar :) Om den Svenska gruppen praktiserar någon vedertagen riskanalysmodell så finns en risk till, att den fallet ganska platt när samtliga länder ska till att rösta om hur den internationella standarden ska se ut ;)
Den nationella kommittén kan inte göra särskilt mkt åt standardtexterna som i nästan samtliga fall är rena översättningar av internationella standarder. Det som görs är medverkan i internationella arbetsgrupper. Jag sitter själv med i ett antal. Faktainhämtningen i dessa arbetsgrupper är mycket pragmatisk och i hög grad upp till de olika experternas tekniska kunskap och intressen. Man ska komma ihåg att den internationella industrin är helt dominerande inom standardiseringen vilket givetvis ger dem mkt makt. Vill tex Siemens eller ABB få in sin tekniska lösning i en standard ser de till att tillsätta experter i arbetsgrupperna.

Med det sagt så kan jag verkligen rekommendera alla som är intresserade av att påverka den tekniska utvecklingen inom standardiseringen att gå med i tex TK 64. Det kostar några tusen om året, men det kostar ett gymkort också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Faktainhämtningen i dessa arbetsgrupper är/.../i hög grad upp till de olika experternas tekniska kunskap och intressen. /.../[D]en internationella industrin är helt dominerande /.../
What could possibly go wrong?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var lika förbjudet på 80-talet som nu:
[länk]


På 90-talet kom nästa Elinstallatörsförordning:
[länk]

Även här var installationsarbete på starkströmsanläggning utan behörighet förbjudet.

Så du får nog ge dig. Det har inte varit tillåtet att dra VP-rören själv. Åtminstone inte på denna sida av andra världskriget.
Sen att folk har gjort det ibland ändrar inte lagarna.
Nu har jag inte läst hela förordningen, men frågan är väl vad som menas med elinstallationsarbete, och vad som anses ingå i högspänningsansläggningen. Där har nog synen ändrats sen 80-talet. Hur som helst fungerade det på ett helt annat sätt vid eldragning, om det nu var andra lagar eller tillämpning av dessa, eller om det helt enkelt sågs mellan fingrarna från myndigheter och elfirmor.
 
R Tammer skrev:
Nu har jag inte läst hela förordningen, men frågan är väl vad som menas med elinstallationsarbete, och vad som anses ingå i högspänningsansläggningen. Där har nog synen ändrats sen 80-talet. Hur som helst fungerade det på ett helt annat sätt vid eldragning, om det nu var andra lagar eller tillämpning av dessa, eller om det helt enkelt sågs mellan fingrarna från myndigheter och elfirmor.
Var får du detta från Tammer? Det stämmer inte inget har ändrats och dessutom var allmäna tillgängligheten på material begränsad då.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Var får du detta från Tammer? Det stämmer inte inget har ändrats och dessutom var allmäna tillgängligheten på material begränsad då.
Egen erfarenhet. Alla drog tomrör själv, var man i kontakt med en elfirma var detta inga problem. Jag begärde offerter på arbetet, och fick dessa. När väggarna var klara kom elfirman och drog ledningar i mina förmonterade tomrör. Hela den här diskussionen på detta forum hade inte ens förekommit på 80-talet, avsett "förordningar och regler". Nåt har uppenbarligen förändrats.
Att elfirmor skulle vägra jobb hos kunder som dragit tomrör själva var det inte tal om.
 
Mikael_L
R Tammer skrev:
Nu har jag inte läst hela förordningen, men frågan är väl vad som menas med elinstallationsarbete, och vad som anses ingå i högspänningsansläggningen. Där har nog synen ändrats sen 80-talet. Hur som helst fungerade det på ett helt annat sätt vid eldragning, om det nu var andra lagar eller tillämpning av dessa, eller om det helt enkelt sågs mellan fingrarna från myndigheter och elfirmor.
Högspänning är över 1000V (1500VDC), klenspänning är upp till 50VAC och 120VDC. Lågspänning är området mellan, upp till 1000V.

Men lagarna och föreskrifterna gäller "starkström" ...

"Starkströmsanläggning", har definierats som ": en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom". Och här har lagstiftaren/ESV även pinkat in revir runt klenspänning genom att anse att starkström även är allt över 120VA, dvs även t.ex. 12V om strömmen överstiger 10A.

Den enda gränsdragning som kan diskuteras är "vad som ingår i starkströmsanläggningen".
För allt arbete på anläggningen är elinstallationsarbete.

Vad för syn som skulle ha ändrats vet jag inte. Myndigheter såg inte mellan fingrarna något mer på den tiden. Men då som nu så har de väldigt små möjligheter att både få vetskap om vad som händer i varje enskilt hus samt att agera.

Många elektriker, och elfirmor har väl inte ridit alltför hårt på reglerna.
Jag själv t.ex. bryr mig inte ett piss om kunden har förberett ett enda VP-rör eller byggt hela anläggningen själv. Det är inte jag som är olaglig, utan kunden. Och jag är elektriker, inte polis.
Men dock lämnar jag inget efter mig som är farligt. Skulle jag komma till något som inte går att få till säkert och rimligt bra, så skulle jag åka därifrån.
Detta har aldrig hänt, än så länge. Ibland har jag fått rätta till lite småsaker som andra ställt till med. Ibland är det dessutom "riktiga" elektriker som lämnat skit efter sig som jag måste fixa till.
 
Mikael_L
R Tammer skrev:
Lite ot igen: Här har vi en artikel om om Vattenfalls prissättning. 38% har man höjt nätavgiften med på 6 år, under samma tid som inflationen var lika med noll.

[länk]
Ja OT, med tanke på denna tråds rubrik och innehåll.

Finns många lämpliga trådar i forumet att fortsätta den diskussionen i. Om man inte vill starta en ny.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-hoejningar-av-elnaetsavgiften.296855/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elnaetsavgifterna-fortsaetter-att-oeka-kraftigt.296224/
https://www.byggahus.se/forum/threa...elnaetsavgifterna-och-fler-att-vaenta.283915/
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-pa-elnaetsavgifterna-aer-ohallbara.272471/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elnaetsavgifterna-klaettrar-stadigt-uppat.257854/
 
En fråga, bara för att visa hur absurd temat har blivit: Får jag som lekman måla över elkablar som tillhör en starkströmsanläggning?
 
Mikael_L
Anläggningen tar antagligen slut vid ytan av kabeln (eller VP-röret) där andra lagret av isoleringsbarriär slutar.
Så jag tycker att allt på utsidan av kabel/VP-rör är fritt fram.

Mer kul blir det att diskutera kabelklammer. Hör det till elanläggningen ... :)

Och extrapolerar jag lite till ...
Om jag köper VP-rör .. Ja det får väl vem som helst göra.
Får jag lägga dom golvet hemma i väntan på att elektrikern kommer?
Kanske t.o.m luta dom mot väggen, för att inte vara i vägen. Ja de blev ju lite ivägen ändå, men då förvarar jag dom inne i den öppna väggen i väntan på elektrikern.
Och för att de inte ska rasa kull och ramla ut på golvet fäster jag upp dom lite.

Och se, äntligen kom elektrikern, nu kan han slå i de två klammer som saknas och dra in FK'n i rören. :D

För att visa hur absurt det är, ja ... ;)
 
Redigerat:
Det här påminner lite om om annan diskussion om avlopp. Man får tydligen inte leda ut diskvatten i ett rör ovan mark, men vad händer om jag diskar i en balja och går ut med baljan och häller ut vattnet bakom huset. Lagbrott?
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Man ska komma ihåg att den internationella industrin är helt dominerande inom standardiseringen vilket givetvis ger dem mkt makt. Vill tex Siemens eller ABB få in sin tekniska lösning i en standard ser de till att tillsätta experter i arbetsgrupperna.
Ja, det är vanligt och leder tyvärr ofta till "regulatory capture" (här i slutändan eftersom standarden inte blir lag direkt). Det är generellt problematiskt, man behöver oberoende experter, men det är inget större problem vad gäller just säkerhetsaspekten här vad jag kan se. Det här är en mogen industri med stor erfarenhet och ändå trots allt begränsade konsekvenser, så det fungerar ganska väl i praktiken. Något vi ju ser i statistiken. (Det är värre inom kärnteknikområdet; där har vi brist på kompetent folk pga hur vår politik ser ut och där är det lite för mycket svängdörr mellan bransch och tillsyn idag...)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
LSA, du får kliva in i TK64 och se hur de jobbar :) Om den Svenska gruppen praktiserar någon vedertagen riskanalysmodell så finns en risk till, att den fallet ganska platt när samtliga länder ska till att rösta om hur den internationella standarden ska se ut ;)
Nähä du! Min tid inom internationell standardisering är definitivt över. :) Inom internationell standardisering så handlar det ju främst om politik inte teknik. Så det går en kall kåre nedför ryggen när jag drar mig till minnes vilka krumbukter man var tvungen att ta till för att ens få en färdig text på slutet.

MEN jag är inte säker på att det är på internationell standardiseringsnivå som man i så fall skall sätta in stöten, och definitivt inte i just den här frågan. Här så påverkar hur nationen faktiskt ser ut; vilken tradition och historia man har, hur anläggningar ser ut i praktiken, vilken kunskap och erfarenhet man kan förvänta sig att de som arbetar med dem har osv. Så jag tror att det internationella perspektivet blir för övergripande här. Djävulen finns som alltid i detaljerna, och på den högsta nivån så kan man knappt säga mer än att "el är farligt", nåja, eftersom det är en standardtext man skall ena sig om så förhandlas detta raskt ner till "el är potentiellt farligt". ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.