Har hus i ett fritidsområde
Min granne har utomhushögtalare och spelar ofta och alla tider på dygnet, oftast inte särskilt högt men vi hör musiken över alla våra 8000 kvm, även på avstånd på mer än hundra meter från grannens hus. Är detta okey och lagligt?
Har pratat med dem utan någon större verkan...
Finns det någon vettig lösning på detta eller är enda lösningen att inhandla större högtalare än grannen och kontinuerligt spela högre för dem?
Min granne har utomhushögtalare och spelar ofta och alla tider på dygnet, oftast inte särskilt högt men vi hör musiken över alla våra 8000 kvm, även på avstånd på mer än hundra meter från grannens hus. Är detta okey och lagligt?
Har pratat med dem utan någon större verkan...
Finns det någon vettig lösning på detta eller är enda lösningen att inhandla större högtalare än grannen och kontinuerligt spela högre för dem?
Har ni någon samfällighet, arrendetomt eller liknande? Eller är det helt friköpt? Tänker på om det kan finnas några stadgar eller liknande.
Ta med dig en bärs och stå och snacka hål i huvudet på dem varje gång de spelar musik. Varje gång så börjar du med: "Jag hörde att ni spelade musik så jag tänkte jag kunde komma över och snacka lite..."
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Du kan tyvärr inte göra ett skit. Man kan inte ändra folks beteende. Du kan börja mot-terror men det kommer inte att hjälpa. Antingen flyttar grannen eller du.
Om det nu är så att det är tillåtet att spela musik för sina grannar kanske det även är tillåtet att belysa hela grannens uteplatser med byggstrålkastare dygnet runt, eller kan man bli bötfälld?
Jag skulle inte bli störd om de försökte med motsvarande...
Jag skulle inte bli störd om de försökte med motsvarande...
Det händer ibland även i tättbebyggda områden som t.ex. hos oss att ungdomar som kommer hem tidigt från skolan sätter på musik på väldigt hög volym och står och gör nåt i trädgården eller på garageuppfarten. Det är naturligtvis inte acceptabelt och det brukar räcka med att man ber dem att sänka med orden "ni får gärna spela musik, men inte så högt att vi själva inte kan spela på vår altan". Har aldrig haft problem med vuxna grannar, mer än typ kräftskivor och sånt, men det får man tåla och de brukar informera innan, även om man bor en bit bort.
Det säger väl sig självt att grannen på andra sidan häcken inte alls är intresserad av den musiken jag lyssnar på, eller ens vill lyssna på musik på högre volym. Grannen kanske sitter och pratar i telefon, läser en bok etc och vill givetvis inte bli överröstad av mina högtalare.
Ett "problem" jag märkt på senaste åren är att man gärna släpar ut sina lite mindre men icke mindre kraftfulla musikanläggningar på altanen eller i trädgården där alla blir "drabbade". När jag festade för typ 20 år sen hade vi musiken på stora stereon i vardagsrummet och sen med altandörren öppen lät det precis lagom. Då kunde vi spela ganska högt utan att grannarna drunknade i våra toner.
/S
Det säger väl sig självt att grannen på andra sidan häcken inte alls är intresserad av den musiken jag lyssnar på, eller ens vill lyssna på musik på högre volym. Grannen kanske sitter och pratar i telefon, läser en bok etc och vill givetvis inte bli överröstad av mina högtalare.
Ett "problem" jag märkt på senaste åren är att man gärna släpar ut sina lite mindre men icke mindre kraftfulla musikanläggningar på altanen eller i trädgården där alla blir "drabbade". När jag festade för typ 20 år sen hade vi musiken på stora stereon i vardagsrummet och sen med altandörren öppen lät det precis lagom. Då kunde vi spela ganska högt utan att grannarna drunknade i våra toner.
/S
Inte om vägföreningen är en samfällighetsförening. Då får de bara hantera saker som beskrivs i anläggningsbeslutet. Och de kan i alla fall inte skapa ordningsregler som antingen inkräktar på medlemmarnas rätt att använda vägen eller som inte har med vägen att göra.P PP99 skrev:
Det finns också vägföreningar som inte är samfällighetsförening men som ändå hanterar vägens drift och underhåll. Dessa är inte reglerade på samma sätt, men då kan de inte heller tvinga människor att bli medlem i den. Så dessa föreningar fungerar bara så länge alla är överens om det.
Antingen är vägföreinngen en samfällighetsförening och då får de inte hantera andra saker än anläggningsbeslutet medger, även om alla medlemmar skulle vara överens. Även framtida medlemmar kan ifrågasätta gamla beslut och göra dom verkningslösa.Nyfniken skrev:
Är det inte en vanlig förening, kan den inte besluta om ordningsreglar för området eftersom medlemmar som inte tycker om reglarna kan träda ur föreningen och därmed gäller reglarna inte längre för dom. Därmed blir även dessa reglarna verkningslösa