S
Hej!

Är ny husägare och ska sätta upp en lampa.

Har köpt denna lampa. Min är inte riktigt den på bilden men den är väldigt lik och är ojordad. Jag måste förlänga kabeln till kontakten och köpte denna kabel och denna lamppropp.

Får jag kombinera dessa tre föremål? Är väldigt ny på detta. Är detta något som en elektriker bör göra? I så fall, kan man be elektrikern att även borra hål i taket? Finns ingen krok/ upphäng där idag.

Tack för all hjälp och ursäktar nybörjarfrågan :)

E
Modern taklampa med lagerdesign i beige, upphängd i svart kabel, utan lamppropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+
Närbild av en vit anslutningskabel med blå och brun tråd, avsedd för belysningsinstallation.
Skapa konto

+
Vit lamppropp från Schneider Electric med tre stift och CE-märkning.
Skapa konto

Bra att veta
Lamppropp ingår ej med anledning av nya EU-regler. Du hittar tillbehör i Övrigt & tillbehör belysning.

Och vad har du i taket, motsvarande DCL?

S
E El-Löken66 skrev:
[bild]
+
[bild]
+
[bild]
Bra att veta
Lamppropp ingår ej med anledning av nya EU-regler. Du hittar tillbehör i Övrigt & tillbehör belysning.

Och vad har du i taket, motsvarande DCL?
Jag har DCL uttag såvitt jag vet :)

E
S steffe74 skrev:
Jag har DCL uttag såvitt jag vet :)
En vit DCL lamppropp på vit bakgrund som indikerar dubbelisolering.

Också en möjlighet då 2+2=4.
Men läs noga genom den kinesiska anvisningen först, till 99,9 % säkerhet är den dubbelisolerad, det finns även som symbol.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
[bild]

Också en möjlighet då 2+2=4.
Men läs noga genom den kinesiska anvisningen först, till 99,9 % säkerhet är den dubbelisolerad, det finns även som symbol.
Okej tack! Jag hittade ingen ojordad DCL kontakt i byggvaruhuset jag var i men noterade även detta. Personalen sa att det går bra att bara hoppa över jord.

Så jag måste använda en 2-pol DCL ojordad? Det går inte att använda den 2-poliga jordade DCL kontakten som jag köpt och inte koppla in mittenkabeln? Lampan borde vara dubbelisolerad.

E
S steffe74 skrev:
Okej tack! Jag hittade ingen ojordad DCL kontakt i byggvaruhuset jag var i men noterade även detta. Personalen sa att det går bra att bara hoppa över jord.

Så jag måste använda en 2-pol DCL ojordad? Det går inte att använda den 2-poliga jordade DCL kontakten som jag köpt och inte koppla in mittenkabeln? Lampan borde vara dubbelisolerad.
Ja, det kan du.

S steffe74 skrev:
Det går inte att använda den 2-poliga jordade DCL kontakten som jag köpt och inte koppla in mittenkabeln?
Det är inte rätt, men man blir tyvärr tvungen pga den nya DCL-standarden. Jag har bara sett färdigmonterade ojordade DCL-stickproppar men med en väldigt kort anslutningssladd.

S steffe74 skrev:
Lampan borde vara dubbelisolerad.
Såsom den ser ut råder det ingen tvekan om att den är dubbelisolerad, men detta ska du också kunna se på dess märkskylt. Det måste finnas en sådan där du kan hitta dubbelkvadraten för dubbelisolering.

Den jordade stickproppen kommer att ge fel signaler om att denna lampa kräver skyddsjordning.

Butiker är inte förbjudna att sälja lampor med stickpropp vad jag vet...

E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte rätt, men man blir tyvärr tvungen pga den nya DCL-standarden. Jag har bara sett färdigmonterade ojordade DCL-stickproppar men med en väldigt kort anslutningssladd.

Såsom den ser ut råder det ingen tvekan om att den är dubbelisolerad, men detta ska du också kunna se på dess märkskylt. Det måste finnas en sådan där du kan hitta dubbelkvadraten för dubbelisolering.

Den jordade stickproppen kommer att ge fel signaler om att denna lampa kräver skyddsjordning.

Butiker är inte förbjudna att sälja lampor med stickpropp vad jag vet...
Då har du inte läst inlägg #4.
ED-WA.

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men den kommer alltid stickas in i uttag som ger en signal om att det är skyddsjordat, så det jämnar ut sig. ;)

Japp, jag hatar nya DCL !!! :mad:
När man ändå spände bågen kunde man ju gjort det bättre ...

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men den kommer alltid stickas in i uttag som ger en signal om att det är skyddsjordat, så det jämnar ut sig. ;)

Japp, jag hatar nya DCL !!! :mad:
När man ändå spände bågen kunde man ju gjort det bättre ...
Vad är problemet?
Bara att jorda rummet om du inte vill använda stickproppen från inlägg #4.

Tar max 10 minuter ju.

Varför ska elektrikerskrået "alltid" krångla till det ;)
/B

E
Bono_R Bono_R skrev:
Varför ska elektrikerskrået "alltid" krångla till det ;)
/B
Detta får @Mikael_L svara på, men jag tror hen utsätts för påtryckningar från olika håll kanske.

Vill kanske i grund och botten väl men ett ständigt sug efter att gena lite. Inget ovanligt.

DCL är väl inget fantastiskt för oss i Sverige, men vilken typ av människor går runt och irriterar sig för saker utom deras påverkan.

E El-Löken66 skrev:
Vad är problemet?

Tar max 10 minuter ju.
10 Minuter? Jo, tjena....

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
E
G GoGetLost skrev:
10 Minuter? Jo, tjena....
Jaja. Femton då. Om du måste till grossisten och handla nya uttag.

E
E El-Löken66 skrev:
Vad är problemet?

Tar max 10 minuter ju.
Jorda rummet?
Sitter det DCL så är det redan jordat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.