Hej
Saknar eluttag i mitt förråd, men det sitter en fastmonterad lampa samt tillhörande strömbrytare till den i rummet alla kablar är dragna i väggen och det finns ingen jord.
Min tanke är att "kortsluta" lampan samt sätta eluttaget där brytaren nu sitter (se bild nedan).
Har mätt och vad jag vet borde allt fungera, är inte helt hundra på max effekt genom kablarna som är dragna men de ser ut att vara liknande de som går till andra uttag.
Det jag mest funderar på är ifall jag får göra detta själv, enligt reglerna får man byta eluttag samt strömbrytare själv, men eftersom det blir lite lustigt då jag byter en brytare mot ett eluttag tänkte jag att det var smartast att dubbelkolla.
Saknar eluttag i mitt förråd, men det sitter en fastmonterad lampa samt tillhörande strömbrytare till den i rummet alla kablar är dragna i väggen och det finns ingen jord.
Min tanke är att "kortsluta" lampan samt sätta eluttaget där brytaren nu sitter (se bild nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har mätt och vad jag vet borde allt fungera, är inte helt hundra på max effekt genom kablarna som är dragna men de ser ut att vara liknande de som går till andra uttag.
Det jag mest funderar på är ifall jag får göra detta själv, enligt reglerna får man byta eluttag samt strömbrytare själv, men eftersom det blir lite lustigt då jag byter en brytare mot ett eluttag tänkte jag att det var smartast att dubbelkolla.
Nej det får du inte göra. Vad en auktoriserad skulle kunna göra är att sätta ett uttag och behålla brytaren och lampan. Vart uttaget skulle matas från och sitta beror på vart matningen kommer in i dag, samt naturligtvis kontrollera att det finns jord fram och att gruppen skyddas av en jordfelsbrytare.
E elmont skrev:Nej det får du inte göra. Vad en auktoriserad skulle kunna göra är att sätta ett uttag och behålla brytaren och lampan. Vart uttaget skulle matas från och sitta beror på vart matningen kommer in i dag, samt naturligtvis kontrollera att det finns jord fram och att gruppen skyddas av en jordfelsbrytare.
Får jag fråga varför denna lösningen ej skulle vara godkänd även om gjord av en elektriker?E elmont skrev:Nej det får du inte göra. Vad en auktoriserad skulle kunna göra är att sätta ett uttag och behålla brytaren och lampan. Vart uttaget skulle matas från och sitta beror på vart matningen kommer in i dag, samt naturligtvis kontrollera att det finns jord fram och att gruppen skyddas av en jordfelsbrytare.
Har lite svår att dra in en extra fas till uttaget då det är en gammal betong byggnad.
Vad gäller jord, som jag svarat en annan kommentar saknas jord i andra rum med, så gäller den lagen endast för ny installerade system?
Och till sist jordfelsbrytaren, har inte full koll på hur systemet ser ut här men sista punkten i elcentralen är samma för både den punkt jag vill sätta in uttag samt ett annat rum som har uttag.
I dag ska alla uttag vara jordade vid nyinstallation och vid omfattande renovering. Att föra in uttag i rum som saknar uttag tidigare räknas som omfattande. Hade det funnits uttag i rummet tidigare så kanske det dugt med ojordade.
Ps
Jag tycker att du ska få korrekta uppgifter oavsett vad du tycker om reglerna.
Ps
Jag tycker att du ska få korrekta uppgifter oavsett vad du tycker om reglerna.
Tack för hjälpen då vet jag, har bra förståelse för själva elen men när det kommer till lagar är jag rätt vilsenE elmont skrev:
Får hitta någon annan lösning på mitt problem.
Det är inte udda. Du är i ett förråd där det sannolikt finns en betongplatta eller mark. Uttaget kan dessutom förväntas tjäna elektrisk utrustning utomhus (med förlängningskabel. Hade uttag satts där när det byggdes hade det sannolikt varit jordat från början. Idag erfordras jordfelsbrytare i den miljön.
Förlåt förråd kanske var fel ord, är mer av en kläddkammare som används för att förvara mina verktyg och liknande.J Johan456 skrev:Det är inte udda. Du är i ett förråd där det sannolikt finns en betongplatta eller mark. Uttaget kan dessutom förväntas tjäna elektrisk utrustning utomhus (med förlängningskabel. Hade uttag satts där när det byggdes hade det sannolikt varit jordat från början. Idag erfordras jordfelsbrytare i den miljön.
Du har helt säkert fas och nolla samt kanske även jord i rummet och är det en betongkåk så är det än viktigare med skyddsjord. Ligger trådarna i infällda rör är det troligen en lätt sak att dra fram jord om den saknas. Och jag tror att du saknar det mest basala kunskaperna om elinstallationer när du frågar som du gör och råder dig att ta hjälp av en yrkesman för din och din omgivnings säkerhet.
Kom på att jag glömde nämna det i mitt första inlägg (det man får för att redigera inlägget hundra gånger innan man postar) men detta gäller en bostadslägenhet från mitten av 1900 talet (har inte exakta årtiondet på huvudet)E elmont skrev:Du har helt säkert fas och nolla samt kanske även jord i rummet och är det en betongkåk så är det än viktigare med skyddsjord. Ligger trådarna i infällda rör är det troligen en lätt sak att dra fram jord om den saknas. Och jag tror att du saknar det mest basala kunskaperna om elinstallationer när du frågar som du gör och råder dig att ta hjälp av en yrkesman för din och din omgivnings säkerhet.
Från att kolla bakom dosan kan jag konstatera att det finns 1 kabel från elcentralen och en som går till lampan, spänningen över lampan är 230 V vilket gav mig iden att det skulle fungera, kunde även konstatera att dra en jordkabel inte kommer vara möjligt om dem inte kommer som flatkablar.
Ber om ursäkt om min fråga förolämpat dig, det var inte min mening utan ville bara får en bättre förstålse över vad jag rätt till att göra.
Du måste skilja på den tekniska lösningen och själva arbetet för att åstadkomma den. Det är arbetet i sig som är förbjudet, men gör man allt rätt så blir slutresultatet lika godkänt som om ett auktoriserat och rektifierat proffs gjort jobbet.A andreosas skrev:
Men lösningen du föreslog först skulle inget proffs ha gjort...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Lite dumt att ta bort belysningen i skrubben. Vad jag förstår kommer matningen (fas och nolla) först till lampan. Därifrån går en ledning till strömbrytaren. Stämmer det? Vad är det för slags ledning, FK i rör? Om det inte går att dra i en eller två trådar till så kan kanske en utanpåliggande kabel till uttaget fungera?
Angående skyddsjordning och JFB så är reglerna lite stelbenta. Men det är regler som återfinns i föreskrifterna, där det bara finns ett ytterst fåtal regler, till förmån för standarder. Så det är ingenting man bara sådär kan blunda för, men man kan faktiskt titta på ifall denna skrubb är ett nytt rum eller inte, och huruvida skrubben har isolerande golv och väggar. Det kan säkerhetsmässigt vara olämpligt att dra in skyddsjord i denna skrubb utan att samtidigt skyddsjorda alla uttag i det yttre rummet. Det beror lite på vad det yttre rummet är av för slag, mer konkret vilka elektriska apparater som används där.
Frågan är också vad du behöver uttaget till. Och vad kommer du att göra ifall det inte installeras något uttag i skrubben - dra in en skarvsladd? Det kan finnas motiv att hämta här. Ska man löpa hela linan ut och följa föreskrifterna bör kanske JFB och skyddsjordade uttag installeras både i skrubben och det yttre rummet. Det beror lite på vad det får kosta och vad alternativet är.
Angående skyddsjordning och JFB så är reglerna lite stelbenta. Men det är regler som återfinns i föreskrifterna, där det bara finns ett ytterst fåtal regler, till förmån för standarder. Så det är ingenting man bara sådär kan blunda för, men man kan faktiskt titta på ifall denna skrubb är ett nytt rum eller inte, och huruvida skrubben har isolerande golv och väggar. Det kan säkerhetsmässigt vara olämpligt att dra in skyddsjord i denna skrubb utan att samtidigt skyddsjorda alla uttag i det yttre rummet. Det beror lite på vad det yttre rummet är av för slag, mer konkret vilka elektriska apparater som används där.
Frågan är också vad du behöver uttaget till. Och vad kommer du att göra ifall det inte installeras något uttag i skrubben - dra in en skarvsladd? Det kan finnas motiv att hämta här. Ska man löpa hela linan ut och följa föreskrifterna bör kanske JFB och skyddsjordade uttag installeras både i skrubben och det yttre rummet. Det beror lite på vad det får kosta och vad alternativet är.
Detta gör mig lite orolig. Vadå flatkablar? Menar du SKX? Den är definitivt inte godkänd för fast förläggning.A andreosas skrev:
Jag säger som övriga, du bör ringa en elektriker (eller läsa på ordentligt).
Hej tack för långt och bra svar.
Hur som helst tack för alla svar! vet mer om vad som gäller nu och ifall jag någonsin vill fixa detta i framtiden vet jag vad som behöver göras.
Hade för mig att i lampan sitter endast två kablar likså i brytaren men kan ha missmunnit mig, får plocka i sär lampan och dubbelkolla, men jag antar att detta inte påverkar vare sig jag får sätta in uttag eller inte.Bo.Siltberg skrev:
Har inte grävt så mycket i väggarna men det lilla jag gjort få mig att tro att det skulle vara ett ganska stort projekt att jorda allt, alla väggar är betong, och de ledningar jag har sett, har inte haft mycket rum för en extra ledare, tror inte huset byggts med flexibilitet i omtanke.Bo.Siltberg skrev:Angående skyddsjordning och JFB så är reglerna lite stelbenta. Men det är regler som återfinns i föreskrifterna, där det bara finns ett ytterst fåtal regler, till förmån för standarder. Så det är ingenting man bara sådär kan blunda för, men man kan faktiskt titta på ifall denna skrubb är ett nytt rum eller inte, och huruvida skrubben har isolerande golv och väggar. Det kan säkerhetsmässigt vara olämpligt att dra in skyddsjord i denna skrubb utan att samtidigt skyddsjorda alla uttag i det yttre rummet. Det beror lite på vad det yttre rummet är av för slag, mer konkret vilka elektriska apparater som används där.
Ja en någon form att skarvsladd kommer nog bli min lösning, min tanke var att ställa in en toppmatad frys samt en bättre belysning, t.ex. Ikeas ledlister då den nuvarande belysningen är något bristande.Bo.Siltberg skrev:
Förlåt det var ett skämt, menade sådana hära.tommib skrev:
Hur som helst tack för alla svar! vet mer om vad som gäller nu och ifall jag någonsin vill fixa detta i framtiden vet jag vad som behöver göras.