Jag behöver dra ut en trefas 2,5mm kabel ut till gatan från huset för att kunna sätta upp en elbilsladdare.

Jag har ett gult rör till platsen där jag vill ha stolpen.

Idag är det draget en trefaskabel i detta rör men det är en 3fas 1,5mm kabel (behöver 2,5mm2). Mycket gammal och styv.
Den går till ett par elkontakter (för motorvärmare) precis där jag vill ha stolpen men biten från gatan och tillbaka ett par meter på uppfarten går den direkt i marken. Den går alltså från huset, ut till gatan i gult rör och sedan tillbaka ett par meter in på tomten och den sista biten går den direkt i mark.

Jag har grävt invid huset och hittat det gula röret där den gamla 1,5mm kabeln går ner.
Går jag ut till motorvärmarkontakterna och följer kabeln från andra hållet (löst i mark) ut mot gatan där det gula röret ska mynna ut så försvinner kabeln djupt ner i jorden. Jag har inte lyckats gräva så djupt att jag hittar ingången till det gula röret (det är trångt och svårt att komma åt).

Min tanke var att använda den gamla kabeln som dragfjäder för den nya. En elektriker trodde dock att det var 1 chans på 10 att det skulle lyckas med en 25 meter lång och väldigt styv kabel (förutom att jag inte lyckats hitta andra änden på gula röret).

Däremot har jag grävt fram ett tjockare (53mm utvändigt) orangefärgat rör. Detta innehåller husets telefonledning. Det innehåller även fiberkabeln (som installatören för flera år sedan sa att han skulle dra i det gula röret, vilket han tydligen inte gjorde).

Min fråga är då, får jag dra elkabeln till laddboxen i telefon/fiber -ledningsröret?
Har hört att man inte vill riskera att skada fiberkabeln, men är det lagligt att blanda el och tele/data?

Redigerat:
Rent lagligt faller det väl redan på det där tråkiga att du inte får göra den typen av förläggning själv utan det ska till en elektriker. Sen är det väl riskabelt att fibern i, eller missförstod jag dig om att fibern går i den?

Edit: är det fiber eller telefoni du menar. Lite smårörigt där på slutet men kanske jag som är trött

Det är fiber och den gamla fasttelefoni -kabeln.

Dra en kabel genom ett rör får jag väl göra... En behörig elektriker får koppla in den.

A andypandy_swe skrev:
Det är fiber och den gamla fasttelefoni -kabeln.

Dra en kabel genom ett rör får jag väl göra... En behörig elektriker får koppla in den.
Nej du får faktiskt inte det. Visst, det råder lite delade meningar om det faktiskt men jag personligen bryr mig inte gällande den frågan.
Men tycker det låter olämpligt att töja på reglerna och lägga el tillsammans med telefoni/fiber. Dessutom tror jag du ska vara varsam med fibern.

Hittar du andra änden så kan du nog suga/blåsa igenom en tunn draglina. Så jag har grävt vidare. Du behöver ju bara följa befintlig kabel och vara lite mer envis

En dubbelisolerad kabel får du dra i samma kanalisation som tele :)

Nej det får du inte enligt reglerna. Dra kabeln tillsammans med elektrikern så är det gjort på en kvart så kabeldragningen tjänar du inte många kronor på. Troligen får du betala en "startpeng" på några timmar så kanske allt ryms inom den tiden.

E elmont skrev:
Nej det får du inte enligt reglerna. Dra kabeln tillsammans med elektrikern så är det gjort på en kvart så kabeldragningen tjänar du inte många kronor på. Troligen får du betala en "startpeng" på några timmar så kanske allt ryms inom den tiden.
Elektrikern gav det en chans på 10 att lyckas (om man skulle använda den gamla kabeln som drafjäder för den nya) då den gamla kabeln är så stel och röret är 25 meter lång. Detta förutsatt att jag lyckas komma åt öppningen ute i gatan.

O olofh skrev:
Hittar du andra änden så kan du nog suga/blåsa igenom en tunn draglina. Så jag har grävt vidare. Du behöver ju bara följa befintlig kabel och vara lite mer envis
Jag kanske får ge det några timmar till... Hur suger/blåser man igenom en draglina?
Änden vid huset verkar ha legat öppen då den är full med jord och grus tyvärr. Troligen samma sak med gatu-änden misstänker jag.

Såhär ser det ut vid huset och gatan... Grusig mark med synliga rörledningar och en del av en betongklump nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna vid hus med synligt orange rör och kablar, omgivet av sten och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedre bilden nedtill skymtar man en betongklump från en staketstolpe utanför bild... Svårgrävt minst sagt.

Redigerat:
Jag kan förstå att man inte vill ha Tele och El i samma... Om ngt djur gnager på kablarna så skulle el kunna gå in i telefonjacket antar jag...

Men kunde jag inte kapa telekabeln och dra ut den? Den används inte då vi kör IP telefoni -via fibern. En fiberkabel kan väl aldrig transportera ström enl. ovan.

Kabeln får ligga i samma rör som tele och fiber, om den får ligga i ett orange rör kan vi diskutera, länge också troligen.
Det som skulle hindra mig att böka med det är att jag vill vara rädd om fibern, hur mycket våld tål den i samband med kabeldragningen?
Sen kanske jag skulle undvika "starkström" i ett orange rör, orange är telefärgen.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kabeln får ligga i samma rör som tele och fiber, om den får ligga i ett orange rör kan vi diskutera, länge också troligen.
Det som skulle hindra mig att böka med det är att jag vill vara rädd om fibern, hur mycket våld tål den i samband med kabeldragningen?
Sen kanske jag skulle undvika "starkström" i ett orange rör, orange är telefärgen.
Jag kan spreja det gult i ändarna :rofl:

A andypandy_swe skrev:
Jag kan spreja det gult i ändarna :rofl:
Du är isf inte först...:rolleyes: (Jag har även sett gula rör sprejas orange, televerksgubbarna back in the days vägrade dra kabel i nåt annan än orangea rör. Blev en liten, men ändock show.:rofl: )

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A andypandy_swe skrev:
Elektrikern gav det en chans på 10 att lyckas (om man skulle använda den gamla kabeln som drafjäder för den nya) då den gamla kabeln är så stel och röret är 25 meter lång. Detta förutsatt att jag lyckas komma åt öppningen ute i gatan.
Knyt fast ett rep i den g:a kabeln som du sedan drar i den nya kabeln med. Ligger det rör hela vägen ger jag ett helt annat odds, kanske 95%chans att lyckas. går den g:a kabeln trögt så knyt fast den i dragkroken på en bil och dra ur den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.