Har två element som inte blir varma.

Har luftat alla element i hela huset med förhoppningen att det skulle hjälpa.
Men det hjälpte inte.
Båda elementeten är på övervåningen.

Ena elementet blir det varmt fram till termostaten men elementet blir inte varmt, även att termostataten står på fullt.

Andra kommer inte värmen upp till elementet.
Är två element på samma ledning. Värmen kommer till elementetet i rummet under men inte upp till det på andra våningen.
Utan värmen kommer bara upp ca 30 cm upp i röret förbi det elementet som blir varmt.

Någon som vet vad felet kan vara?
Har fjärrvärme.
 
För lågt flöde på cirkulationspumpen och/eller felaktigtförinställning på alla radiatorer.

Vad står cirkulationspumpen på för inställning?

Vad är det för tryck i systemet?
 
På den första radiatorn kan det vara ventilen som fastnat. Motionera piggen innanför termostater genom att trycka in den flera gånger, den ska fjädra ut.
Finns det fler radiatorer på ovanvåningen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
För lågt flöde på cirkulationspumpen och/eller felaktigtförinställning på alla radiatorer.

Vad står cirkulationspumpen på för inställning?

Vad är det för tryck i systemet?
Så här se de ut.
 
  • Manometer med skala i bar, industriell miljö, mätaren visar cirka 1,5 bar, rörledningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump märkt "Wilo", etiketter med specifikationer, modell "RS15/4-3 C", tillverkad i EU.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ett steg kvar på pumpen, nu på 2 vrid vredet till 3 och avvakta tills i morgon.
 
Om jag tolkar pumpens beteckning rätt så har du en pump för enplanshus. 0m det inte räcker att höja den befintliga pumpen till läge 3 så är ett nästa steg att överväga att byta till en pump för två våningar. Då skall det stå 6 efter snedstrecket i stället för 4 som är tryckhöjden, om jag inte har alldeles fel.
 
L L A Axelsson skrev:
Om jag tolkar pumpens beteckning rätt så har du en pump för enplanshus. 0m det inte räcker att höja den befintliga pumpen till läge 3 så är ett nästa steg att överväga att byta till en pump för två våningar. Då skall det stå 6 efter snedstrecket i stället för 4 som är tryckhöjden, om jag inte har alldeles fel.
Får se om det hjälper att dra upp pumpen.
Dragit upp den till läge 3 ikväll.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Höjde till läge 3 på cirkulationspumpen igår.
Men elementet fortfarande kallt nu när jag kom hem från jobbet.
 
Nu är inte det här mitt expertområde men jag har tidigare varit med om ett liknande problem, två radiatorer som inte blev varma på övervåningen. För oss behövde den ena radiatorventilen motioneras och så behövde vi lufta. Det hjälpte inte på det andra elementet, varken att motionera eller lufta.

På den krånglande radiatorn hittade vi felet med hjälp av ett vattenpass, det visade sig att det hängde någon grad snett och att högsta punkten inte var nära luftningen. Det gjorde att det kom vatten när vi luftade trots att elementet i princip var fullt av luft. Snabblösningen var att palla upp radiatorn någon centimeter och sedan lufta. Det kom galet mycket luft och sedan blev elementet varmt. Den permanenta lösningen blev att fästa om elementet i väggen så att det hängde rakt.

Kanske löser det här inte ditt problem men en billig och enkel lösning att i varje fall utesluta.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Nu är inte det här mitt expertområde men jag har tidigare varit med om ett liknande problem, två radiatorer som inte blev varma på övervåningen. För oss behövde den ena radiatorventilen motioneras och så behövde vi lufta. Det hjälpte inte på det andra elementet, varken att motionera eller lufta.

På den krånglande radiatorn hittade vi felet med hjälp av ett vattenpass, det visade sig att det hängde någon grad snett och att högsta punkten inte var nära luftningen. Det gjorde att det kom vatten när vi luftade trots att elementet i princip var fullt av luft. Snabblösningen var att palla upp radiatorn någon centimeter och sedan lufta. Det kom galet mycket luft och sedan blev elementet varmt. Den permanenta lösningen blev att fästa om elementet i väggen så att det hängde rakt.

Kanske löser det här inte ditt problem men en billig och enkel lösning att i varje fall utesluta.
Ditt svar visar att det finns flera punkter att kolla innan man byter cirkulationspump👍

Tilllägg: Vilken diameter på rören till elementen har TS och är det 1 eller 2-rörsystem. hur gammalt är värmesystemet eller när är huset byggt?
 
Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Ditt svar visar att det finns flera punkter att kolla innan man byter cirkulationspump👍

Tilllägg: Vilken diameter på rören till elementen har TS och är det 1 eller 2-rörsystem. hur gammalt är värmesystemet eller när är
T Torpfröken skrev:
Nu är inte det här mitt expertområde men jag har tidigare varit med om ett liknande problem, två radiatorer som inte blev varma på övervåningen. För oss behövde den ena radiatorventilen motioneras och så behövde vi lufta. Det hjälpte inte på det andra elementet, varken att motionera eller lufta.

På den krånglande radiatorn hittade vi felet med hjälp av ett vattenpass, det visade sig att det hängde någon grad snett och att högsta punkten inte var nära luftningen. Det gjorde att det kom vatten när vi luftade trots att elementet i princip var fullt av luft. Snabblösningen var att palla upp radiatorn någon centimeter och sedan lufta. Det kom galet mycket luft och sedan blev elementet varmt. Den permanenta lösningen blev att fästa om elementet i väggen så att det hängde rakt.

Kanske löser det här inte ditt problem men
L L A Axelsson skrev:
Ditt svar visar att det finns flera punkter att kolla innan man byter cirkulationspump👍

Tilllägg: Vilken diameter på rören till elementen har TS och är det 1 eller 2-rörsystem. hur gammalt är värmesystemet eller när är huset byggt?
2cm i diameter är rören.
Är 2 rörsystem.
Vet inte hur gammalt det är.
Huset är byggt 1900.
 
jagerbrink jagerbrink skrev:
2cm i diameter är rören.
Är 2 rörsystem.
Vet inte hur gammalt det är.
Huset är byggt 1900.
Vad händer om du stryper ner några element på våningen under, blir dom varma då. Har du kollat piggen innanför termostaten att den är ute, kan vara så att ventilkäglan i den har kärvat fast och inte går ut för att öppna. Ta bort termostaten , fram med hammaren och knacka hårt på metallen, det håller så var inte rädd. Om du knackar rakt framifrån och inget händer, så provad med att knacka på röret i samma led som termostaten sitter, det ska ruska om ordentligt i ventilen. Det med att knacka på röret från samma håll som termostaten, gör att det blir en rörelse som påverkar ini ventilen utåt, så käglan flyttar sig ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
jagerbrink jagerbrink skrev:
2cm i diameter är rören.
Är 2 rörsystem.
Vet inte hur gammalt det är.
Huset är byggt 1900.
Om rören är cirka 2 cm så har du stålrör (1/2 tum), installerat kanske på 50/60talet och då är det inte säkert att du har injusteringsventiler, sitter isåfall i underkant på ena sidan där rören kommer in. Du kanske kan ta en bild där rören kommer in?
Om du har kollat allt som du har fått tips om i tråden och inte elementet blir varmt så är det nog bara att byta cirkulationspump till en med högre tryckhöjd.
Skulle elementet fortfarande inte bli varmt efter pumpbyte så kan det vara så att sista biten av stålröret till elementer är strypt av rost invändigt om det har varit utan vatten under lång tid, men den teorin är lite av ett långskott.
 
Fick värme efter lite pill med ventilen. Men efter jag fick värme på detta. Så försvann värmen resten av elementen.

Nu ikväll är alla element förutom ett iskalla.
L L A Axelsson skrev:
Om rören är cirka 2 cm så har du stålrör (1/2 tum), installerat kanske på 50/60talet och då är det inte säkert att du har injusteringsventiler, sitter isåfall i underkant på ena sidan där rören kommer in. Du kanske kan ta en bild där rören kommer in?
Om du har kollat allt som du har fått tips om i tråden och inte elementet blir varmt så är det nog bara att byta cirkulationspump till en med högre tryckhöjd.
Skulle elementet fortfarande inte bli varmt efter pumpbyte så kan det vara så att sista biten av stålröret till elementer är strypt av rost invändigt om det har varit utan vatten under lång tid, men den teorin är lite av ett långskott.
Lyckades lösa problemet igår.
Så har nu värme på alla element igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.