Hej, köpte ny taklampa till min mor med LED-ljus och en
LED-dimmer från Schneider, får den inte att fungera.
Den lyser på fullt hela tiden och vad jag än gör med
dimmern så händer inget.

Vad gör jag för fel?

Lite bilder medföljer.

Mvh

• Bild av en installerad LED-dimmer från Schneider med flera elkablar synliga, monterad i väggen med blommönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutning av kablar till en LED-lampa med en grön kopplingsplatta och plastkopplingar, osäkert om korrekt installation har gjorts.
    Skapa konto
  • Hand håller förpackning med en dimbar Flair LED G9-lampa, 37W och 2700K varmvit färg.
    Skapa konto
Har du provat att justera MIN skruven?

S Småbrukaren skrev:
Har du provat att justera MIN skruven?
Yes, gav inget resultat det heller

Du är säker på att den blå är nolla?

O
Din dimer är inkopplad med L (brun, obruten fas) och N (blå, neutralledare) samt utgående reglerad tändtråd (orange). Lampan däremot är fast ansluten med L (brun, obruten fas), N (blå, neutralledare) och PE (gröngul, skyddsjord).

Om dimern skickar ut en reglerad spänning på en orange tändtråd så måste de rimligtvis vara den ledare som lampan är inkopplad med. Så börja med att följ den oranga ledaren från och spåra den hela vägen fram till lampan.

Men som vanligt är det jag skrivit ovan mest kvalificerade gissningar och antaganden, för:

- Man skall aldrig anta att färgerna stämmer, utan att allra minst mäta upp ledningarna.

- Man skall aldrig gissa hur saker är kopplade, utan det gäller att följa ledningarna tillbaks till gruppsäkringen och sedan till förbrukaren så att man faktiskt vet hur det hänger ihop.

- Det måste finnas något mer mellan de två bilderna, för den orang finns inte vid lampan så den har antingen bytt färg på vägen eller så är inte dosan vid dimern och bilden på lampan över huvudet taget sammankopplade.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du är säker på att den blå är nolla?
Det borde den ju vara då all el i hela kåken är ny, kan jag ju tycka

O Oldfart skrev:
Din dimer är inkopplad med L (brun, obruten fas) och N (blå, neutralledare) samt utgående reglerad tändtråd (orange). Lampan däremot är fast ansluten med L (brun, obruten fas), N (blå, neutralledare) och PE (gröngul, skyddsjord).

Om dimern skickar ut en reglerad spänning på en orange tändtråd så måste de rimligtvis vara den ledare som lampan är inkopplad med. Så börja med att följ den oranga ledaren från och spåra den hela vägen fram till lampan.

Men som vanligt är det jag skrivit ovan mest kvalificerade gissningar och antaganden, för:

- Man skall aldrig anta att färgerna stämmer

- Man skall aldrig gissa hur saker är kopplade

- Det måste finnas något mer mellan de två bilderna, för den orang finns inte vid lampan så den har antingen bytt färg på vägen eller så är inte dosan vid dimern och bilden på lampan över huvudet taget sammankopplade.
Bra spanat 👍

Har du en kopplingsdosa på väggen vid taket ovanför brytaren?

D Drell skrev:
Det borde den ju vara då all el i hela kåken är ny, kan jag ju tycka
Kan man tycka..Jovisst men har du mätt?
Det är ju knepigt med två olika blå i samma dosa , var kommer den du använder från?

Edit, jag ser nu att det är en wago.
Satt den där från början?

O Oldfart skrev:

- Man skall aldrig anta att färgerna stämmer, utan att allra minst mäta upp ledningarna.

- Man skall aldrig gissa hur saker är kopplade, utan det gäller att följa ledningarna tillbaks till gruppsäkringen och sedan till förbrukaren så att man faktiskt vet hur det hänger ihop.

Ska ta och kolla upp detta senare i kväll, tack för tipset!

D Dilato skrev:
Det är ju knepigt med två olika blå i samma dosa , var kommer den du använder från?

Längst ner på väggen är ett vägguttag, så den blå går därifrån upp till dimmerhålet och vidare upp till en rund lucka på väggen nästan vid taket, samma med den gröna. Fick höra att jag skulle sammankoppla den blå och sen samma sak med den bruna, så i dimmern sitter dom sammankopplade. Men även innan detta gjorde så fick jag det inte att fungera ändå.

D Dilato skrev:

Satt den där från början?
2 wago, en till blå och en till brun. För sammankopplingen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ni får gärna idiotförklara mig, det är bara roligt. Ännu roligare blir det när min elektriker till polare får veta att han är värdelös :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Drell skrev:
Längst ner på väggen är ett vägguttag, så den blå går därifrån upp till dimmerhålet och vidare upp till en rund lucka på väggen nästan vid taket, samma med den gröna. Fick höra att jag skulle sammankoppla den blå och sen samma sak med den bruna, så i dimmern sitter dom sammankopplade. Men även innan detta gjorde så fick jag det inte att fungera ändå.
Då borde det vara rätt..
Fungerar vägguttaget?
Vem har satt dit wagon?
Tänds lampan när du släcker den med dimmern?

D Dilato skrev:
Då borde det vara rätt..
Fungerar vägguttaget?
Vem har satt dit wagon?
Tänds lampan när du släcker den med dimmern?
Vägguttaget fungerar, jag satte dit wagon.
Lampan tänds eller släcks inte med dimmern, går på fullt ljus hela tiden.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.