Hej!

Håller på och renoverar hemma och skulle behöva lite råd.

Har rivit ner alla gipsväggar i ett sovrum (orkade inte riva alla lager tapet, och ska dra lite kablage som jag vill ha infällt).

Gipsskivorna ligger fästa utanför bottenplattan (betong). Vilket gör att jag inte kan komma åt och få bort hela skivorna.

Har gjort en enkel skiss på hur det ser ut (är mest för illustration). Det gulmarkerade gissar jag är en syll som skivan sitter fäst i nedankant i. Resten av skivan var spikad i reglarna som sitter bland isoleringen (ej utritat).
Enkel skiss av en väggsektion med gipsvägg, isolering, syll och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som det ser ut idag så har jag kapat gipsen med ett multiverktyg i nedankant och rivit ut så mycket jag kunnat av skivorna, men det sitter kvar ca 15cm av skivan som jag inte kan komma åt (om jag inte river ytterväggen som är av tegel) som ligger nedanför betongplattan.

Huset är från 1973. Som jag tolkar konstruktionen så har man gjutit plattan efter att man satt upp gipsväggen.

Jag tänkte bygga upp en ny vägg av OSB+gips.

Frågan är alltså, kan jag bygga en ny vägg ståendes på den gipsskiva som sitter kvar (då med osb ståendes på kvarvarande gips) och sedan bygga på med gips utanpå osb-skivan?

Tack på förhand!

Det verkar ju så där att ha gips direkt mot betongen men har det klarat sig sedan -73 så funkar det väl. Jag skulle sätta en kortling mellan reglarna för att ge väggen stöd i botten och bygga vidare med osb och gips.

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det verkar ju så där att ha gips direkt mot betongen men har det klarat sig sedan -73 så funkar det väl. Jag skulle sätta en kortling mellan reglarna för att ge väggen stöd i botten och bygga vidare med osb och gips.
Tack för svaret! Det var lite min tanke också. Kan jag stapla OSB på den befintliga kanten med gips som finns kvar, eller borde jag skippa den idén och istället köra på gips enbart, och på något sätt försöka spackla igen eventuella glipor?

Innan jag insåg hur det var monterat och tog fram multiverktyget så blev det rätt så ful kant av det befintliga gipset, se bild (katten ville såklart vara med och inspektera också).

Katt som inspekterar en ojämn kant mellan gips och OSB-skiva i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Har du något att fästa osb:n i i nederkant så går det bra. Annars behöver du fälla in en liggande regel mellan de stående för att ha något att skruva osb:n i. Gör på samma sätt som det är gjort ovanför katten :)

Är väggarna plastade så bör plasten lagas.

Det lutar åt att det blir på det viset, tack!

Det kan vara så att du har flytande golv - ev med ett tunt lager finsats ovanpå cellplast som i sin tur ligger på den gjutna plattan. Så var det i vårt hus som är byggt -72. Dvs att gipsen inte går utanför själva plattan utan bara utanför det övre skiktet. Att man skulle ha byggt väggen med isolering osv innan man gjöt betongplattan tvivlar jag på.
Om syllen inte är fuktig / skadad så finns det ingen anledning att röra den.

(vi tog bort hela golvet ända ner till bjälklaget men der rekommenderar jag inte om ni inte har problem...)

Så ser det ut i vårt hus också (källare med betongbjälklag), på markplan har de först gjutit bjälklag, sedan byggt alla väggar, sedan gjutit 5-10cm till. Har bankat sönder gipset i badrummet i nederkant (borde kapat av snyggt som TS gjort), håller på att fälla in reglar nu.

• Gilla
eoarne
  • Laddar…
Vi har precis tagit ned en skiljevägg som slutat mot yttervägg, och har hittat en liknande konstruktion. Huset är ursprungligen från 1897 men är totalrenoverat i starten av 00-talet och har då fått gjutit en platta med golvvärme. Jag hade räknat med att plattan skulle åtminstonde gå under gipsplattorna mot ytterväggen, men när jag öppnar upp så ser jag att plattan slutar följt av en par cm bred kant av cellplast. Efter det så är ett ytterligare tunt lag av betong gjutit till synes _ovanpå_ ångspärr/plast som sitter i väggen, förmodligen för att understötta sista delen av golvet? Konstig konstruktion, men hade samma tankar som TS och tänkte att cellplasten skulle vara en rörelsefog mot stengrunden... Men tycker också det är konstigt och undrar lite vad gips+isolering står på. :) Varför skulle man gjuta plattan i två omgångar? Alltså vad har det för fördelar?

Närbild av en byggnadskonstruktion med betongplatta, cellplastkant och möjlig betonggjutning ovanpå plast.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.