Detta är också ett vettigt utslag från ARN vad jag kan förstå (till skillnad från ett par andra vi har diskuterat). Men för att kunna bedöma detta fall så skulle man behöva veta de exakta förhållandena på platsen (det kan ibland bli extremt tryck av vinden pga lokala förutsättningar).

Men eftersom det var plastdetaljer som gav vika så kan man redan där misstänka att växthuset inte är dimensionerat för en vanlig svensk storm (som vi ju har några per år av).

Jag hade definitivt valt att häva köpet i detta fallet och valt ett annat växthus.

Mitt eget växthus överlevde Gudrun, trots att det står i öppen terräng och vi hade några av de hårdaste vindarna som mättes upp precis utanför där jag bor. Inte ens en glasskiva sprack. Notabelt är dock att jag aktivt valde att placera det med nocken i öst-västlig riktning för att minska risken för stormskador. Jag hade också förankrat ramen under mark med betongfundament för att inte vinden skulle kunna välta hela växthuset. Det hade inte en granne gjort...
...bor man där det är blåsigt så får man vara beredd på det värsta.

Det hade varit intressant om det där gick till domstol. För även om vi tycker som ARN, så är jag inte övertygad om att en domstol skulle göra samma bedömning.

Det anges att skadan inträffade mer än sex månader efter leverans, men också att skadan inträffat under garantitiden. Vore intressant att veta hur lång garantin är.

Det intressanta med detta fallet är att ARN säger att en produkt som inte är behäftad med något tillverkningsfel, utan har gått sönder till följd av en yttre kraft som är större än det produkten är konstruerad för, är grund för garantiåtgärd.

Tänk om samma resonemang gällt smarta mobiltelefoner....

Fast det handlar väl om rimlig användning. Man kan ju inte förväntas montera ner ett växthus så fort det ska blåsa 15m/s eller mer. En mobiltelefon är ju lättare att skydda från yttre faktorer.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Man måste skilja på tillverkningsfel och konstruktionsfel. Tillverkningsfel är anomalier i en produktionsserie, konstruktionsfel gäller varje tillverkad produkt och innebär att produkten inte håller för det den rimligen kan förväntas användas till. Ett växthus placeras rimligen ute på fritt läge, så att den inte är skuggad, och bör därmed tåla visst väder.

Janus82 skrev:
Fast det handlar väl om rimlig användning. Man kan ju inte förväntas montera ner ett växthus så fort det ska blåsa 15m/s eller mer. En mobiltelefon är ju lättare att skydda från yttre faktorer.
Så man får inte använda en mobiltelefon när det regnar?
Man får inte ha den i fickan till vardags?
Om man tappar den från en halv meters höjd så är det en extrem påverkan?

Missförstå mig rätt nu, jag tycker att ett växthus bör hålla. Jag tycker att dagens mobiltelefoner är alldeles för ömtåliga. Jag tycker ARN's resonemang är intressant, och jag efterlyser samma resonemang i alla sammanhang. Nämligen att den som konstruerar och säljer något, skall ha konstruerat produkten så att den tål den miljö och de påfrestningar den normalt kan förväntas utsättas för, ända upp till men inte inkluderande en extrem påverkan. (Sedan kan man ju fundera på vad det är i olika sammanhang). Men om ett växthus skall tåla storm, då bör en mobiltelefon tåla regn och att tappas från 50cm höjd, och till och med 1m faktiskt.

Nja.
Alla mobiltelefoner utsätts inte för samma påfrestan. Många är väldigt försiktiga och har i mjuka fodral, tappar aldrig dem. Varför ska dessa användare betala extra för att alla mobiler måste vara i extra tåligt utförande?
Till skillnad från att samtliga växthus står ute och utsätts för samma stormar. Där finns liksom inget val.

tompaah7503 skrev:
Nja.
Alla mobiltelefoner utsätts inte för samma påfrestan.
Det gör inte alla växthus heller, men de ska ändå tåla det i de fall de gör.

tompaah7503 skrev:
Många är väldigt försiktiga och har i mjuka fodral, tappar aldrig dem. Varför ska dessa användare betala extra för att alla mobiler måste vara i extra tåligt utförande?
Varför ska de som bor i en dal dit stormarna aldrig når, eller som monterar växthuset på ett skyddat ställe, eller köper till extra förankringar, behöva betala extra för att alla växthus måste vara i extra tåligt utförande?

tompaah7503 skrev:
Till skillnad från att samtliga växthus står ute och utsätts för samma stormar. Där finns liksom inget val.
Det finns precis samma val.

Omvänt, varför ska inte jag kunna använda min mobiltelefon till vardags, bara för att vissa är snåla?

Bilar säljs idag med samma pris- och användningsspännvidd som mobiltelefoner.
En stor Hilux är konstruerad för att köras över stock och sten, vilket du också kan göra med den. Det är ingen som köper en Dacia Komåhjälpmig och förväntar sig göra samma sak med den.

Däremot kan det storma även i en dal eller i normalt skyddat läge, så en grundförutsättning för ett växthus är att den ska klara av en storm. Ungefär som en grundförutsättning för både Dacia och Hilux är att de klarar besiktningen, det är nämligen vad alla förväntar sig av produkten.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tänk om samma resonemang gällt smarta mobiltelefoner....
För åtminstone några år sedan så skrev Apple att garantin inte gällde ifall mobilen användes när det var minusgrader.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
lbgu skrev:
För åtminstone några år sedan så skrev Apple att garantin inte gällde ifall mobilen användes när det var minusgrader.
Frågan är om inte det är oskäligt. Man kan också undra om kunden informerades om den begränsningen innan köpet ;)

tompaah7503 skrev:
Bilar säljs idag med samma pris- och användningsspännvidd som mobiltelefoner, om det kan hjälpa dig att förstå bättre.
Liksom växthus...

tompaah7503 skrev:
En stor Hilux är konstruerad för att köras över stock och sten, vilket du också kan göra med den. Det är ingen som köper en Dacia Komåhjälpmig och förväntar sig göra samma sak med den.
Vad du tydligen inte förstått, är att det inte handlar om för vilket användingsområde en produkt är konstruerad, utan om att produkten skall kunna fungera fullt ut i det användingsområde som någon (i detta fallet ARN) gör gällande, och då upp till extrem påverkan.

tompaah7503 skrev:
Däremot kan det storma även i en dal eller i normalt skyddat läge, så en grundförutsättning för ett växthus är att den ska klara av en storm. Ungefär som en grundförutsättning för både Dacia och Hilux är att de klarar besiktningen, det är nämligen vad alla förväntar sig av produkten.
Det ena förtar inte det andra, och nej, det är inte alls säkert att det "kan" storma i en dal eller ett normalt skyddat läge. Vi bor t.ex. på ett sådant sätt att på vår baksida kan vi ha ett tält uppställt även mitt i en vinterstorm, utan att tältet stryker med när det stormar här. Det kan också mycket väl vara så att om man utsätter växthuset för en storm i ett test, så står det kvar. Det kan handla om många saker som påverkar.

Att dra upp grundförutsättningar blir ju lite meningslöst när man talar om förmågan att klara av stora påfrestningar, vilket är vad ARN i detta fallet. Det är inte fråga om att växthuset skall uppfylla kraven för EU-märkningen precis. Det finns massvis med bilar som klarat besiktning och många tuffare granskningar, men som ändå blir återkallade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.