Status
Tråden går ej att kommentera.
Alltså jag vill inte blanda in lagstiftaren. :) Jag tycker att branschföreträdare skall sätta krav på bolagen. Är affären mindre kan man bara skicka ett sms:
Timpris, servicebilavgift, diverse adminavgifter, hyra av verktyg, påslag i snitt % inklusive rabatt (så att sådana som Paul inte kan få för sig att de inte tar materialprispåslag), eventuella lunchbullar etc.

Inget som kommer på fakturan skall vara någon överraskning. Precis som på din lokala restaurang.

Dock tycker jag som sagt inte att branschen verkar vilja rensa upp och ta fram ett standardiserat offertformulär. Man orkar inte, kan inte, vill inte, det passar inte, för mycket administration etc. Det är för dålig ambitionsnivå tycker jag. Orkar branschen inte så blir det ju lagstiftaren. :thumbdown: Tror jag faktiskt ingen vill. Men nu när branschen inte tycker att det är något riktigt allvarligt problem med rötäggen utan istället som i dessa trådar gärna lyfter fram konsumenter som skyldiga till missförhållandena tror jag att det förr eller senare hamnar som en fråga för lagstiftaren.För patienten verkar som sagt sakna sjukdomsinsikt.
 
Jugend skrev:
förr eller senare hamnar som en fråga för lagstiftaren.
Fast du duckade lite för min och Lockes fråga. Vilken typ av förändrad lagstiftning menar du behövs för att minska de problem du ser?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast du duckade lite för min och Lockes fråga. Vilken typ av förändrad lagstiftning menar du behövs för att minska de problem du ser?
Äh det var inte min mening att verka ducka. :)
Jag tycker att om branschen inte kan införa ett förslag om att man måste meddela samtliga eventuella avgifter vid sidan av timpris via offert, sms eller liknande före påbörjat arbete så får man väl vända sig till lagstiftaren att tvinga aktörer inom vissa sektorer att lämna disclaimers. Internationellt går det att jämföra med en disclaimer som finanssektorn tex har kring sina produkter. Förslaget punktvis kommer från Nimanjeb och det kanske är 400 inlägg bort. Orkar inte klicka fram det. :)
Men som sagt. Som vanligt verkar branschen själva, av någon konstig anledning, inte vilja arbeta bort avarterna. Det tycker jag är lite märkligt minst sagt.
 
Jugend skrev:
....
Inget som kommer på fakturan skall vara någon överraskning. Precis som på din lokala restaurang.
....
Superenkelt! Då gör man så här;
- Hej det är Kalle i svängen! Jag vill sätta upp en utelampa. Jag vill att du lämnar en skriftlig offert med fast pris inklusive allt. Ange också när arbetet tidigast kan påbörjas. Du kan maila den till .....@.....

Kolla mailen - läs - fundera - fatta beslut.

Svara:
Hej!

Lämnar härmed accept å Er offert daterad ... (eller med nummer ....) Ring mig så bokar vi en dag!

Mvh.
Kalle i svängen


Vad var nu detta? Jo, det var ett skriftligt avtal som ingicks genom förfarandet offert och accept. Superbra! Nu är har parterna ett skriftligt avtal mellan varandra där det klart framgår vad som gäller. Skulle det visa sig att de ändå inte kommer överens så gäller konsumenttjänstlagen - den gäller dessutom även om offerten säger något annat - det är för att skydda Kalle från "medelålderskrisande-bedragande-hantverkare" som enligt uppgift utgör 95 % av branschen.

Huvva! Det är tur att vi har konsumenttjänstlagen! :)
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
T
Årets tråd?

Man måste vara SJUKT känslig eller bara konstig om man blir ledsen i ögat utav att bli kallad "kontorsråtta", väldigt märkligt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
peternicklas
VVS och el är, vat jag vet, de enda som du som kund inte kan handla helt fritt. Ahlsell m.fl. tar bara emot företagare. Byggindustrin har vad jag vet inget motsvarande. Prissättningen måste väl ändå ses som kartellbildning.
 
Men varför skall man behöva dra det via konsumenttjänstlagen? Snacka byråkratiskt.
Varför kan inte branschen själva gå ut med att vi rekommenderar bara de här firmorna som har en ärlig offert/sms kontakt före påbörjade byggen där samtliga intjäningspunkter tas med. Varför tycker ingen hantverkare i tråden att det är bra? För mig är det suspekt. :)
 
Byggindustrin? Vilka är det? Kartellbildning? Ahlsell har ju massor av konkurrenter - Storel, Solar, Lundagrossisten osv....
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jugend skrev:
Äh det var inte min mening att verka ducka. :)
Jag tycker att om branschen inte kan införa ett förslag om att man måste meddela samtliga eventuella avgifter vid sidan av timpris via offert, sms eller liknande före påbörjat arbete så får man väl vända sig till lagstiftaren att tvinga aktörer inom vissa sektorer att lämna disclaimers. Internationellt går det att jämföra med en disclaimer som finanssektorn tex har kring sina produkter. Förslaget punktvis kommer från Nimanjeb och det kanske är 400 inlägg bort. Orkar inte klicka fram det. :)
Men som sagt. Som vanligt verkar branschen själva, av någon konstig anledning, inte vilja arbeta bort avarterna. Det tycker jag är lite märkligt minst sagt.
Exaktemente, och det har redan lämnats flera exempel tidigare i tråden. Det är ingen rocket science precis ;)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Nä, jag tycker vi har frågat och frågat och frågat efter något konkret men det blir ju bara snömos: Lite som en bekantings dotter: "Rädda miljön, stoppa alla krig, skicka mat till barnen i Afrika". Fine! Men hur gör vi då rent konkret? :x
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
peternicklas skrev:
VVS och el är, vat jag vet, de enda som du som kund inte kan handla helt fritt. Ahlsell m.fl. tar bara emot företagare. Byggindustrin har vad jag vet inget motsvarande. Prissättningen måste väl ändå ses som kartellbildning.
Jo men olika former av grossister finns inom alla branscher, och som regel säljer de inte till konsument, det finns flera olika anledningar till det. Jag hamnade i en helt vanlig butik (trodde jag) på en vanlig gata i stan en gång för att handla en pryl, men fick inte då jag inte kunde uppvisa mitt reg.bevis. Funderade en stund på att åka hem och hämta det men gick sen til en vanligare affär runt hörnet som mot förmodan visade sig ha exakta samma pryl, till ungefär samma pris. ;)

Och visst kan du handla el och vvs helt fritt, Hornbach har ett rejält sortiment av bägge delar, bara som ett exempel.
 
Locke skrev:
Nä, jag tycker vi har frågat och frågat och frågat efter något konkret men det blir ju bara snömos: Lite som en bekantings dotter: "Rädda miljön, stoppa alla krig, skicka mat till barnen i Afrika". Fine! Men hur gör vi då rent konkret? :x
Av alla de exempel som givits i tråden, vad är det som du inte förstår eller inte tycker är applicerbart här?
 
Vilka konkreta exempel på ändringar i konsumenttjänstlagen eller dess tillämpning i denna tråd menar du?
 
Locke, bara för att du inte bemödar dig att leta igenom trådarna efter det jag säger behöver du inte anklaga oss för att inte ha några förslag. Troligen är du en late bloomer i den här tråden. ;)
 
Locke skrev:
Vilka konkreta exempel på ändringar i konsumenttjänstlagen eller dess tillämpning i denna tråd menar du?
Det finns flera konkreta exempel på hur man kan komma tillrätta med "avarterna" i branschen och det finns också exempel på hur lagstiftaren kan lösa det. Läs tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.