Status
Tråden går ej att kommentera.
Alfredo skrev:
Japp, här kommer den. Jag är så mycket kontorsråtta som man kan vara men jag kände då inte mig påhoppad utan tolkade det definitivt som att det var med glimten i ögat!
Visst. Jag tog heller inte åt mig, även fast jag också trillar in i den kategorin. Men jag reagerar dels på beteendet, dels på att det omvända beteendet inte mottas på motsvarande sätt och framförallt på den totala bilden av det agerandet från vissa. Men var går gränsen? Är det ok att kalla hantverkare IQ-befriade? en gång? Tio gånger? Mer eller mindre konsekvent i olika trådar på forumet? Självklart med glimten i ögat varje gång. :rolleyes:
Ärligt talat, kallar man folk råttor, hatare eller IQ-befriade får man också finna sig i svar på tal. Tycker du inte? ;)

Vi har alla olika åsikter om olika saker. Själv tycker jag att när ordförrådet och sakargumenten tryter och sakfrågan hamnar såpass i skymundan att man måste ta till tillmälen i tilltalet till sina forumkompisar, då tycker jag att nivån är låg. Om man gör det i samband med ett skämt där det hänger ihop med skämtet är en sak, men så är ju ofta inte fallet.
Det är min personliga uppfattning att Paul är en av de värsta här på byggahus när det gäller att tilltala sina forumkompisar på ett nedvärderande sätt, därav min fråga ovan.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Tja, jag vet inte vad du tycker att jag ska skriva. Men, självfallet kan slingan reklameras, och om du anser dig veta bättre än domstolen som trots allt borde vara väl insatt i både fallet och lagen, så förklara gärna :rolleyes:
Än en gång så har du väldigt svårt att förstå vad det handlar om tydligen !! :thumbdown::x

Citerar därför som du brukar göra endast en liten del av det jag tidigare skrev då det i detta fallet borde räcka men passar på att förstora texten så det är lättare att läsa för dig... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar självfallet om att de inte kan reklamera slingan och få ersättning från sin leverantör och leverantören som kunden handlat slingan från ställer knappast upp och bekostar en helrenovering av ett badrum om du inbillar dig det !
INGENSTANS skrev jag något om att inte slingan gick att reklamera !!!
Dessutom förtydligade jag senare att detta var information som jag fått från elfirman om hur det fungerade när den incidenten inträffade och om det senare i livet ändrats hur man hanterar reklamationer av just golvvärmeslingor kan jag inte svara på.

thomasx skrev:
Jag måste bara dubbelkolla, du tycker alltså att det är en hög nivå att hålla på med den typ av tillmälen till forumdeltagarna som Paul gör? När blir det en låg nivå? Bara så att jag vet vilka tillmälen jag kan använda utan att det anses vara en låg nivå? Som du förstår instämmer jag inte i din åsikt ;)
Det är ju ganska klart härinne att det är du som inte kan hantera och tolka saker och ting på rätt sätt alltid för de flesta andra kan läsa mellan raderna och är födda med inbyggd humor och har lärt sig tolka smileys. :)
Att du tycker du blir bemött annorlunda än andra kanske kan bero på att man blir bemött som man bemöter andra...
DET kanske du aldrig tänkt på här i livet... :p;)

thomasx skrev:
Kontorsråttor var väl det senaste, det har förekommit fler. Vi kommer säkert att få höra en bortförklaring att det är med glimten i ögat eller nåt. Men gör du en kritisk granskning av vissa debattörers inlägg här på forumet när det kommer till personliga påhopp, tillmälen och uttalande om vissa motdebattörers kompetens tror jag du kommer att få en mycket tydligt bild.
Som sagt... herrejisses...

Tar man detta personligt så borde man nog fundera på om man ens har i ett forum att göra kan jag tycka.

BARNSLIGT är ordet för om man tar det personligt... :thumbdown:

Tycker nog du kan sluta dig till skaran som titt som tätt skriver "otrevliga" synonymer till hantverkare så det går på ett ut, men inte f*n gnäller vi för det... haha

Locke skrev:
Gah! Kontorsråttor! Jag jobbar på kontor! Nu känner jag mig kränkt! Buhuuu!
Moderator - lås tråden, stäng av oss allihop och dra in vårt internet i en månad! ;)
Slappna av, det här är Internet - hade ni varit lika lätt stötta om vi satt i Pauls soffa i Staffanstorp? :)
Nä. Det är ju lite på skoj också - åtminstone från min sida. Äring och fred!
Tack Locke... för att du är klarsynt och tar det hela för vad det är... :) (y)

Alfredo skrev:
Japp, här kommer den. Jag är så mycket kontorsråtta som man kan vara men jag kände då inte mig påhoppad utan tolkade det definitivt som att det var med glimten i ögat!
Tack Alfredo... Ännu en som är klarsynt och inte lever med skygglappar :) (y)


Ordet kontorsråtta är absolut inget nedlåtande ord utan bara en synonym till kontorsslav typ ;)

Du thomasx som är DEN ENDA här som tar illa vid dig kan ju läsa vad det står på t.ex denna länken...

http://www.folkmun.se/definition/kontorsr%C3%A5tta

För er som inte orkar klicka på länken kan jag ju skriva det här med... ;)

Kontorsråtta = Person som jobbar på kontor.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
thomasx skrev:
Är det ok att kalla hantverkare IQ-befriade?

Det är min personliga uppfattning att Paul är en av de värsta här på byggahus när det gäller att tilltala sina forumkompisar på ett nedvärderande sätt, därav min fråga ovan.
Att jämnställa IQ-befriad med ordet kontorsråtta är sååååå långt ifrån verkligheten som man kan komma och förstår man inte det själv så får man nog gå om sina långa utbildningar som man skryter vitt och brett om härinne... ;)

Märks ju tydligt att det är din personliga uppfattning för alla andra förstår att det inte är något personangrepp att uttrycka sig med ordet kontorsråtta om en person som arbetar på just kontor...:wow:

Bara du själv som misstolkar allt du vill misstolka och DÄR är problemet härinne... ;)
 
thomasx skrev:
Men var går gränsen? Är det ok att kalla hantverkare IQ-befriade? en gång? Tio gånger? Mer eller mindre konsekvent i olika trådar på forumet? Självklart med glimten i ögat varje gång. :rolleyes:
Ärligt talat, kallar man folk råttor, hatare eller IQ-befriade får man också finna sig i svar på tal. Tycker du inte? ;)
Jag har inte läst hela denna mastodonttråd så jag kan inte kommentera specifikt denna tråd på ett rättvist sätt. Rent allmänt tycker jag dock att man ska ha ett vårdat språk och respekt för varandras åsikter, även om man inte alltid delar dessa. Olika former av påhopp bör undvikas, vilket naturligtvis i normalfallet innebär att man inte ska kalla varandra med fula ord.

Samtidigt är en del av charmen med BH att diskussionen ofta kan blomstra ganska fritt och jag tror att en hel del av oss här ibland finner nöje i att munhuggas lite och görs detta "med glimten i ögat" så kan åtminstone jag tåla att bli kallad kontorsråtta. Just i denna tråd blev jag för övrigt inte ens det utan "tog åt mig" ändå.

Rent allmänt tycker jag att nivån här är en alldeles lagom blandning mellan strikt sakliga trådar och de lite mer "friflygande". Jag ser det som en del av charmen med BH och tror att forumet skulle vara betydligt mindre lockande, och därmed mycket mindre givande, om alla trådar var strikt seriösa av typen en fråga och något konkret svar.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jo just när det gäller elgolvvärme så (vet inte om det gäller samtliga fabrikat) så ersätter tillverkaren den totala reparationskostnaden vid garantiärende. Villkoret är att den skall vara installerad av fackman (enl. instruktionerna), och då ingår att det skall finnas ett mätprotokoll för de kontrollmätningar som skall göras. Men den behöver alltså INTE vara inköpt via installatören.
Vi ger 20 års "total garanti" på golvvärme. Men av vilken anledning skulle vi göra detta på en slinga vi inte får leverera? Det är massa administration kring detta med protokoll som ska skickas med post till kund osv. Denna arbetstid tar vi igen på ett relativt högt påslag på golvvärmeslingan.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Vi ger 20 års "total garanti" på golvvärme. Men av vilken anledning skulle vi göra detta på en slinga vi inte får leverera? Det är massa administration kring detta med protokoll som ska skickas med post till kund osv. Denna arbetstid tar vi igen på ett relativt högt påslag på golvvärmeslingan.
Man är inte förtjust i den här modellen precis som man inte är förtjust i Sovjetmodellen ...
För övrigt om man blir upprörd på ett tilltal på BH känns det som om man helt saknar humor. :)
Thomasx har dock vissa poänger. Läser man mellan raderna så tycker jag väl att hanverksskrået inte visar en överdriven respekt för vanliga konsumenter. Vissa tycker tex att det är skandal att de inte har lika bra koll som personer inom B2B tex, en åsikt som jag tycker visar på att man inte kan något alls om hum om hur en konsumentmarknad fungerar oavsett vad man säljer. Även andra hantverkare som tycker att konsumenten får skylla sig själv för att de inte dubbelkollat alla eventuella dolda avgifter, en åsikt som inte visar på jättebra affärsetik om man säger så.
Personligen tror jag att man skall se till att politikerna rensar upp i hela skrået så det blir lite ordning och reda. :)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Jugend:
Hur skulle en sådan upprensning se ut menar du? Vad är det som skall ändras och hur skall den ändringen gå till?
 
Förvånansvärt att det är så många som inte förstår skillnaden på känslor och åsikter, och ej heller skillnaden på olika ord i olika kontext.
Och Paul reagerar som vanligt med att nedvärdera de som inte delar hans åsikt.
Inget nytt under solen här :)
 
Jo men Paul är ju Skåning !
 
peternicklas
Elkludde skrev:
Jo men Paul är ju Skåning !
Förklaring!:sly:
.
 
Locke skrev:
Jugend:
Hur skulle en sådan upprensning se ut menar du? Vad är det som skall ändras och hur skall den ändringen gå till?
Rensa upp. Lagstiftaren får tydligt meddela att hantverksmarknaden inte fortsatt skall vara en bazar, där det idag verkar helt ok att anse att en blåsning är ok om kunden inte frågat. Det är en inställning som inte fungerar i övriga marknadsekonomin. I vanliga fall så slås de oseriösa ut av konkurrensen. Hantverksområdet är en typ av sällanköp, en bransch med hysteriskt dåligt rykte och kunderna/konsumenter har extremt låga förväntningar på produkten som levereras. Det gör att förväntningsbilden är för dålig från kunderna. Det gör att avvarter kan förekomma tämligen enkelt.
Förslag på åtgärder som rensar upp finns det gott om i den här tråden. Nimanjeb har tagit upp det tex. Personligen hade det väl mest värdiga varit att branschen själv styrde upp det här. Men att döma av jargongen i tråden så verkar ju patienten helt sakna sjukdomsinsikt. :)
 
Elkludde skrev:
Jo men Paul är ju Skåning !
Fast nu börjar personangreppen bli väl grova! ;) Vi har ju ingen aning om varför Paul bor i Skåne. Det kan ju finnas fullt (hmmm, nåja) godtagbara orsaker till att man bosätter sig där även om det naturligtvis känns svårt att förstå. ;):p

OK att man kallar folk för kontorsråtta, det kan jag leva med. Men Skåning... ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast nu börjar personangreppen bli väl grova! ;) Vi har ju ingen aning om varför Paul bor i Skåne. Det kan ju finnas fullt (hmmm, nåja) godtagbara orsaker till att man bosätter sig där även om det naturligtvis känns svårt att förstå. ;):p

OK att man kallar folk för kontorsråtta, det kan jag leva med. Men Skåning... ;)
Ja det var ju det värsta man kunde ta i sin mun :D
 
Jugend skrev:
Lagstiftaren får tydligt meddela att hantverksmarknaden inte fortsatt skall vara en bazar, där det idag verkar helt ok att anse att en blåsning är ok om kunden inte frågat.
Men är inte lagstiftningen med exempelvis konsumenttjänstlagen rätt tydlig. Problemet är väl bland annat att de flesta kunder känner det svårt/dyrt/osäkert att driva sin rätt enligt lagen. Har du några konkreta förslag på lagändringar som skulle förbättra för kunderna?
 
Jugend skrev:
Rensa upp. Lagstiftaren får tydligt meddela att hantverksmarknaden inte fortsatt skall vara en bazar, där det idag verkar helt ok att anse att en blåsning är ok om kunden inte frågat. Det är en inställning som inte fungerar i övriga marknadsekonomin. I vanliga fall så slås de oseriösa ut av konkurrensen. Hantverksområdet är en typ av sällanköp, en bransch med hysteriskt dåligt rykte och kunderna/konsumenter har extremt låga förväntningar på produkten som levereras. Det gör att förväntningsbilden är för dålig från kunderna. Det gör att avvarter kan förekomma tämligen enkelt.
Förslag på åtgärder som rensar upp finns det gott om i den här tråden. Nimanjeb har tagit upp det tex. Personligen hade det väl mest värdiga varit att branschen själv styrde upp det här. Men att döma av jargongen i tråden så verkar ju patienten helt sakna sjukdomsinsikt. :)
Ok, men man kan inte lagstifta bort en inställning - eller det kan man ju givetvis men då får vi börja tilltala varandra Kamerat eller Volksgenosse också...

Du beskriver symptomen igen - men vilken medicin är det du föreslår - vad är det ni vill lagstifta om rent konkret?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.