Y
Min far hade väl nästan en årslön innestående som allt kom i ett svep, dock försvann ju väldigt stor del ut i skatt.

Hur stor chans är det att jag kan återfå något utav det nu vid deklarationstiderna?

Eller är det bara till att släppa den tanken direkt måntro, Eller ännuvärre - kan jag åka på att behöva betala in ännu mer av någon anledning?
 
Om det blev oproportionerligt stort skatteavdrag på grund av att allt kom i en klump så borde det justeras när slutskatten räknas ut. Det finns förstås fler parametrar att ta med, som berättigade avdrag etc.
Jag skulle råda dig att ringa till skatteverket och fråga. De brukar faktiskt ge riktigt bra information och råd. Och får man prata med en surkart är det bara att avsluta samtalet och ringa upp igen för att sannolikt bli kopplad till någon annan.
Kanske kan du även prata med någon på banken? De brukar ju ha bra koll.
 
Det kanske var sparad semester som betalades ut i klump. Sannolikt har man tagit ut engångsskatt på hela beloppet och då bör du kunna få tillbaka pengar i samband med att slutskatten för det aktuella inkomståret beräknas.
 
Y
Det var kanske 7-8månader med semesterdagar och mängder av komptimmar som betalades ut i en klumpsumma, varav skatten tog det mesta.

Nåja, då kanske det finns en gnutta hopp ändå då.
 
Hemmakatten
Engångsutbetalningar drabbas ofta av ett schablonmässig lagtvungen) skatteavdrag (50 %) vid utbetalningstillfället. Vid deklarationen är det årsinkomsten och årsskatteavdraget som är av betydelse. Det är därför mkt möjligt att din avlidne far betalat för mkt i skatt, men det borde stå på deklarationsblanketten om det inte är så att han avled nyligen (= i slutet av 2009).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.