Har haft ett trådbundet DSC power 832 larm installerat snart ett år och för några dagar sen fick jag mitt första falsklarm, från en Strata dektektor. Vi var bortresta, behöver jag säga att grannfrun var ganska skärrad när hon letade bovar runt vårt hus?

Funderar på vad som kan ha orsakat falsklarmet. Insekter? Spikar på elnätet? Indirekt solljus? Annat?

Fönster finns i rummet i fråga i norr och väster och detektorn sitter uppe närmast under taket i hörnet nordväst, alltså riktad snett från bägge fönster. Klockan var strax innan sju på morgonen då larmet gick så rent teoretiskt kan solen ha lyst in genom norrfönstret och speglats mot något som stod på bordet, men det skall väl omöjligen kunna trigga ett larm?

Går det att testa givaren på något sätt för att se om den är överkänslig?

Är det bara ett falsklarm än så länge så skulle jag ta det lugnt. En humla (de är tydligen ganska varma) som flyger nära detektorn ska räcka för att trigga detektorn.

Stratan kan man ju ställa in i ett "hostile environment"-läge så om det fortsätter trilskas kan du ju prova det.

Mvh
/ Fenris

Fast humlor inomhus... ganska ovanligt... tvivlar starkt på att sådan skall ha kommit in när vi varit borta med allt stängt... möjligen en fluga...

Falsklarm som man inte vet vad de beror på är otroligt frustrerande, det blir lite "vargen kommer" över det hela, ett till sånt när vi är borta och grannarna lär inte komma hit speciellt snabbt därefter.

Du utgår från att det var ett falsklarm, om man nu tänker som du att solen lyser och speglas mot IR-detektorn så borde det inte utlösa larm. Skulle någon ställa sig i vägen för solen utanför fönstret skulle det nog orsaka larm. Var glad att grannen var vaken hon skrämde nog bort den oinbjudne, köp en blomma och tacka henne.

T
IR (infrarött) kan inte "se" genom fönsterglas p.g.a våglängden, och sen krävs det väl en viss "rörelse-hastighet" för att detektorn ska trigga, så solen kan då bara "förblinda" och förhindra detektorn att "se" men inte att lösa ut den, så larmorsaken borde har varit något i rummet typ stor insekt eller dylikt, så Fenris tips kan vara bästa motmedel i detta problem.

Du menar att IR inte går genom fönsterglas. IR=värmestrålning. Rörelsehastighet= någon paserar fönstret.

T
Jag menar att om något passerar på utsidan av fönsterglaset går inte värmestrålningen igenom glaset så den kommer inte att registrera någon rörelse från andra sidan glaset, den ev skuggningseffekten av att någon ev rör sig mellan utsidan av fönster/solen triggar inte IR-detektorn (om den är av normalbra kvalité). Vet däremot att just humlor/plötsliga kraftiga drag i närheten av en känslig ir kan lösa ut samt husdjur typ katt/hund om inte IR-deckaren är "husdjurssäker" = att den har dubbla fönster för att elimenera husdjur, vilket dock inte är 100% om t.ex kattrackaren hoppar upp på ett fönsterbänk intill ir-deckaren, det gjorde vår med larm som resultat, motmedel blev tejp i hörnet på IR-fönstret som hade riktningen mot fönsterbänken.

Däremot mätte jag på en ir-deckare som gav div skumma felmeddelanden och upptäckte att den var känslig för en ny 3g sändare som kommit upp i närheten, löste detta genom att ställa ner känslighet-reaktionstid (om kabeln ligger lindad som en "kringla" inuti ir-deckaren kan den bli en bra 3g-antenn om inte 2 pars kabeln är skärmad.

Intressant, har samma larm och IR som du, dvs 832 & Strata.
Jag har haft igång anläggningen i ca 1 1/2 månad och har inte haft några falsklarm ännu. Har just nu två Strata IR inkopplade (två till på gång). Har båda i normalläge.
Noterade dock att det var lite olika versioner på dessa, den ena "Stratan" har en något större lysdiod än den andra. Vet ej om det skiljer något mer under skalet.
Kör f.ö. enkelbalanserat.

Har läst på lite. Det är tydligen teoretiskt möjligt att solen indirekt orsakar larm genom att solstrålarna värmer föremål inomhus som i sin tur skickar ut värmestrålning som triggar PIR-sensorn.  Hmm.

Ang. radiosändare så är det en ordentlig bit till närmaste mast. Läser man om strata http://www.teletecconnect.se/nyhet_text.asp?UM_ID=5&N_ID=110&Header_ID=2
så står
"STRATA har patentskyddad digital signalbehandling (MLSP), vitljusfilter (20 000 LUX), starkt skydd mot radiostörningar, temperaturkompensering samt ett starkt skydd mot transienter och statisk energi"

Vilket låter bra. Å andra sidan om där sitter en mikroprocessor i eländet så kan det finnas mjukvaruproblem.

Och olika versioner som MG68 talar om kan vara olycksbådande, skulle det finnas flera versioner så borde det ju sannolikt vara något som behövde förbättras...

"Hostile environment" i ett vardagsrum jo iofs, känsligheten borde knappast minska så mycket av det att den inte detekterar det den ska, får väl prova bygla om och testa känsligheten.

(Har för övrigt två Strata och två Optrex VX-402 utomhusdekkare, men hittils bara den ena Stratan som falsklarmat.)

Köpte mina Stratas i våras och fick också en med större LEDfönster (jäklar vad den lyser), men jag såg inga skillnader på något annat i deckaren vid en snabb överblick. Däremot var den med litet fönster tillverkad i december 2005 och den med stort fönster februari 2006 om jag minns rätt. Gissar på allmän designförändring bara, kanske tyckte folk att den "gamla" lyste för lite, vill man inte ha LED-ljus alls går ju det att stänga av.

Mvh
/ Fenris

T
Tomtebo skrev:
Har läst på lite. Det är tydligen teoretiskt möjligt att solen indirekt orsakar larm genom att solstrålarna värmer föremål inomhus som i sin tur skickar ut värmestrålning som triggar PIR-sensorn.  Hmm.
Helt riktigt att solen värmer upp, men sen ska då också det uppvärmda "föremålet" dessutom flytta på sig så att PIR registererar en rörelse. Om du glömmer t.ex ett brinnande stearinljus/varm kaffekanna m.m  på bordet, går ut och larmar på händer inget, men om nu grejen flyttar på sig runt c:a 50 cm känner PIR av rörelsen, och avståndet till föremålet och dess storlek avgör också om det blir larm ( reservation för hur linsen ser i sektioner på ditt system).

Frågan är om man helt kan utesluta fall med fläckvis uppvärmning i ytterkanten av zonerna som påverkar flera zoner.

Jag har haft samma problem. >:( >:(Har dock annan larmprodukt, men tog mig friheten att skriva under denna rubrik istället för att skapa eget då problemet i grund och botten är samma.

jag har en Microsec anläggning (NX-48)  med ORION detektor (se http://www.microsec.se/pdf/Rorelsedetektor_Orion.pdf )

med en kraftig utomhus sirén i villakvartetet som tjuter och blixtrar till och från i en halvvtimme tills hjälp kommer är man nu inte världens mest populära granne  ;D
då varje fasklarm nöter på grannförhållandet samt plånboken (varje utryckning med väktare kostar) så vill jag försäkra mig att detta inte händer.

I för sig var idag första gången som sen larmet togs i drigt för 10 månader sedan som jag får larm för rörelse (får då och då för brand pga felplacerat brandvarnare ovanför braskabinen, men det är en annan historia). Det enda som fanns i rummet var ett par flugor (och en mal i nedre våningen, men jag tror inte att den har flugit upp).

Kan det vara så att trots vitjusfilter, pulsräknare och temperaturkompensation så räcker det att en fluga flyger nära eller sätter sig på detektorn för att den skall ge utslag?

Kan man ändra känslighetern på detta själv utan att kalla på installatören (som tar över 1000kr bara för att komma ut+700 i timmen)?

RilleRock, du verkar ju känna till dessa produkter, har du (eller andra för den delen)några tankar kring detta?

Siren som låter i 30 minuter??? Har för mig att gränsen är max 4 minuter, någom larm installatör som kan bekräfta detta???

e_richard skrev:
Siren som låter i 30 minuter??? Har för mig att gränsen är max 4 minuter, någom larm installatör som kan bekräfta detta???
visst, jag har också hört 4 minuter. men frågan är om larmet "nollställs" efter larmet eller om det kommer en ny 4 minuters sirén. Enligt grannarna så var det tyst en stund och sedan började det igen. De trodde att det varade längre än 4 min åt gången. .. sirénen var fortfarande igång igång när väktaren kom på plats efter 25-30 min och stängde av det.

Är därför också intresserad av e-richards fråga. har svårt att tro att samma fluga (om det nu var denna som orsakade larmet) satte sig tre tillfällen på samma detektor under denna korta tid.

---

edit: har fått följande svar från någon inom branchen. Enligt lag så får en sirén tjuta i högst 15 minuter, därefter skalld et återgå till bevakningsläge. Alla bättre larmanläggningar skall kunna gå att programera valfri larmtid på (dvs även över de 15 minutrarna  enligt lag). Kan någon bekräfta detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.