JAg har borrat hål med pump i borrhålet. inkommande vatten kommer in som bilden visar. Då jag har järnrikt vatten är en kompressor kopplat till toppen som bilden visar för att fälla ut järnet.

kompressor och borrhålspump står på vid 2bars tryck och stannar vid 4 bar.

Jag har haft problem med att trycket faller i tanken på bara några sekunder efter att man stängt av. Detta har jag "löst" genom att tömma tanken och blåsa in luft. Avluftningsventilen har då kickat in och jag antar att jag har så mycket luft i tanken som jag kan ha. Detta har hjälpt väldigt mkt MEN inte tillräckligt. När pumpen stannar (vid 4 bar) sjunker ändå trycket ner till 2 bara på kanske någon minuts tid (att jämföra med 5sek innan). Om jag däremot stänger av allt vatten så klarar jag mig ganska länge så det känns helt onödigt att pumpen ska behöva gå på så snabbt igen.

Jag har testat att stänga kranen på utgående vatten för att se om det är något som läcker men det blir ingen skillnad. En lösning skulle kunna vara att sänka gränsen för när pumpen ska gå på. Men hur gör jag det? jag vill ju egentligen inte sänka trycket på vattnet men skulle kunna leva med ett något lägre mintryck. men hur ställer man hysteresen? finns ju en fjäder att skriva på men den styr (verkar så iaf) bara max trycket, hur ändrar jag så jag får ett större spann? tex sätta på vid 1.8 bar och av vid 4 bar ?

IMG_2450.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en sån där tank på landet för sommarvattnet och det som reglerar trycket är pumpen. Den pumpar upp vatten, ingen acktank. Är ledningarna stängda bibehålls trycket. Du har nog läck nånstans.

Din installation känns lite konstig, vattnet borde gå in i samma rör som går vidare till huset. luften i toppen på hydroforen ska vara så stor så att det blir en kudde som jämnar ut trycket så att pumpen inte behöver starta och stoppa så många gånger. Som alternativ finns ju hydropresser där ett gummimembran skiljer luften från vattnet, då behöver man inte fylla på luft lika ofta. Avluftaren gör det bara märkligare, men om trycket ändras fort så är luftkudden för liten!

Japp att luftkudden är för liten verkar stämma. Det märkte jag ju när jag fyllde på luft från att inte ha någon luft alls...

MEN då gick ju avluftaren in och det pös ut massa luft så det känns ju inte som att jag kan ha mer än jag har. Finns ju dock avstängingskranar till luftaren... kan ju stänga av den övre ventilen så att kan öka på luftkudden?? då funkar ju iof inte mätarn men det kan ju kvitta

vattnet går ju in i toppen tillsammans med luft från kompressor för att "fälla ut järnet" ingen koll på detta men det är vad jag har fått förklarat för mig iaf...

Som jag skrev så bibehålls ett hyfsat tryck i vattnet efter att jag stängt av allt. Tryck mätarn droppar dock snabbt ner till 2 bar och stannar där (och om allt är på så startar pumpen igen) . Skulle alltså vilja sänka nivån då grejjerna sätts på såvida det inte går att öka luftkudden på nått sätt.

Redigerat:
skulle en hydropress på 20L vara en smidig lösning tro? Detta är i sommarstugan ska tilläggas så vattenanvändingen är ju itne så jätte stor. En 20L variant kostar ju bara 380kr på rinkabyrör + lite kopplingar och jobbet gör jag själv så...

En nödlösning såklart....tar mkt hellre tios som löser allt med befintliga prylar

Kan det vara så att luftkudden( som ska hålla trycket) pyser ut bakvägen genom kompressorn?

Redigerat:
Men.... om jag kopplar ur avluftaren så innebär det la att jag succesivt kommer fylla tanken med luft från kompressorn och tillslut bara få luft i tanken? Den har dock ventiler på varje sida om sig.. om jag stänger den övre ventilen så måste ju luften komma från den undre röranslutningen, innebär dock att luftfickan blir 2/3 av tankvolymen...

Blir lite osäker på fysikens lagar nu men borde inte luftfickan bli precis i nivå med avluftningventilen oavsett hur rören är anslutna till tanken... .

IMG_24501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du tillfälligt stänga av luftledningen från kompressorn alternativt lossa det röret och plugga, för att se om det då fungerar som det ska?

Kan det vara så att luftkudden( som ska hålla trycket) pyser ut bakvägen genom kompressorn?
det borde jag nog hört så det tror jag inte. Det borde ju i så fall fortsätta pysa efter att trycket sjunkit till 2 bar. Vid 2 bar sjunker det ju inte mer (om allt är avstänt och inte startar alltså)

Kan du tillfälligt stänga av luftledningen från kompressorn alternativt lossa det röret och plugga, för att se om det då fungerar som det ska?
japp det sitter en ventil så det går att stänga av, det ska provas nästa gång jag är uppe vid stugan!

Redigerat:
hsd
Någonstans måste luften ta vägen för att luftningen ska fungera
Är det en ny anläggning -ring installatören för felsökning å justering

nä ny är den inte... säkert 15 år gammal och visst kan man ringa röris och betala flis för att få det fixat men jag vill förstå hur det funkar och hellst lösa det själv.

Inser ju att man måste låta avluftningen vara kvar precis som jag skrev...annars kommer man ju fylla tanken med luft tillslut. Vad jag däremot inte förstår är hur mycket luft man kan ha i tanken som det nu är konstruerat och hur man får in så mycket som möjligt???

När jag tömde tanken så fyllde ja ju på med massa luft helt utan tryck. När jag sedan satte på vattnet igen så smet det ju ut luft så fort trycket börja öka. Man kanske ska stänga venilen till avluftaren medans man fyller så att trycket på luften vid maxnivå är så hög som möjligt??? Som det blev nu så pös det ju luft (lågt tryck i tanken) tills dess att vattnet nått en viss nivå, därefter fanns det ju massa utrymme kvar för vattnet => liten luftficka. Om man istället låtit trycket bli 4 bar innan avluftning så borde ju luftfickan bli större ...eller???

Tanken är ju att luftfickan i hydroforen ska ligga i samma nivå som avluftaren, d v s vattenytan ska ligga där du ritat den på din bild. Det verkar inte finnas något nivårör där du kan se vilken nivå vattenytan ligger på.

Om det har fungerat tidigare så ska du inte börja med att ändra inställningar på start och stopptryck.Försök lista ut var luften läcker ut.

Vad är det som styr trycket i kompressorn? Vad har den för start och stopptryck? Kan du stänga av denna ledning för att säkerställa att luften in smiter ut den vägen. Som jag förstår det så har pump och kompressor samma start och stopptryck. Är det samma tryckströmbrytare till bägge?

Är det avluftaren som hängt sig? På toppen finns ett hål där luften ska kunna pysa ut, men inuti avluftaren så finns några rörliga delar som kan hänga upp sig.

Japp det har funkat tidigare, kan dock inte säga hur bra ... har blivit lite mer medveten på den senaste tiden :)

kompressorn startar sammtidigt som borrhålspumpen (styrs från den dära gråa pryle som har en kabel till sig). Trycket från kompressorn har jag 0 koll på. Det jag vet är att om bara kompressorn är på s ökar den inte trycket i tanken alls, inte ens när mätarn står på 0 bar så det lär ju inte vara nått större klös i denna... ser även några darrande vattendroppar i det genomskinliga kompressorröret

start 2bar stopp 4 bar

En luftläcka på 4 bar borde ju höras tydligt, hör inget. Dessutom stannar ju trycket på ca 2 bar om jag stänger av allt... så vad är det som kan läcka ner till 2 bar för att sedan stanna???

hur vet jag om avluftaren har hängt sig? det kommer ju ut luft men inget vatten så då borde den la funka som det ska?

hsd
det är ju en kombination, så Du ska ha 2-4 bars tryck och pumpen startar vid inställd nivå i tanken samtidigt som kompressorn som blåser i inkommande vatten , således skall även en luftningsventil öppna strax därefter och när nivån är nådd ska pump och kompressor stanna (finns en separat tank på kompressorn så blir det en fördröjning på till/frånslag)
allt detta ska vara i balans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.