Hej! Jag har en frånluftsvärmepump (NIBE F750) där trycket efter påfyllning faller ned till 0. Det sker inte särskilt fort - inte förrän efter någon vecka eller så ser man att visaren sjunkit något. Det är så lätt glömt att titta till regelbundet men mellan tummen och pekfingret tar det 1-2 månader för den att sjunka till 0.
Jag har provat avlufta. Jag har skruvat åt alla ventiler (inklusive den fjärde på ovansidan).
Min fråga är nu, skadar jag pumpen om jag låter den vara, så länge jag fyller på trycket med jämna mellanrum? Något annat som påverkas negativt? Borde jag ta kontakt med en tekniker från NIBE, eller är det något jag kan åtgärda själv?
(här har jag precis fyllt på från 0 till 1)
Jag har provat avlufta. Jag har skruvat åt alla ventiler (inklusive den fjärde på ovansidan).
Min fråga är nu, skadar jag pumpen om jag låter den vara, så länge jag fyller på trycket med jämna mellanrum? Något annat som påverkas negativt? Borde jag ta kontakt med en tekniker från NIBE, eller är det något jag kan åtgärda själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktigt att det alltid finns vatten i värmesystemet om värmepumpen är påslagen. Om det är ett enkelt fel kan det vara något litet skräp som fastnat i säkerhetsventilen till värmesystemet så den läcker lite grann. I värsta fall är det smygläckage i undergolvet som kan orsaka stor skada. Bör utredas av VVS-firma om det inte går att hitta någon läcka själv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Viktigt att ta reda på orsaken, och vart vattnet tar vägen, vi har aldrig fyllt vår på 7år.
Prata ev med rörmokare som provtrycker golvvärmeslingorna alt felsöker värmepumpen
Prata ev med rörmokare som provtrycker golvvärmeslingorna alt felsöker värmepumpen
Hej det är dit expansionskärl som har tapat tryck den ena sida har et trycktpå 0.65 bar och dit systemtryck är på 1 bar du måste beställa en service på din värmepump då dit problem kommer att fortsätta.R reta skrev:Hej! Jag har en frånluftsvärmepump (NIBE F750) där trycket efter påfyllning faller ned till 0. Det sker inte särskilt fort - inte förrän efter någon vecka eller så ser man att visaren sjunkit något. Det är så lätt glömt att titta till regelbundet men mellan tummen och pekfingret tar det 1-2 månader för den att sjunka till 0.
[bild]
Mvh Darko liljeqvist
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Är nog inget fel på pumpen, är nog snarare det som kopplat till pumpen...om du ej kan se läkage under värmepumpen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Borde se nåt vatten i värmepumpen då, eller blött i avloppet..
Jag luftade slingan med radiatorer och nu håller trycket
Liknande trådar
-
Slutet radiatorsystem med fallande tryck
Värmepumpar -
Fallande tryck golvvärmesystem byggt 2014
Värme allmänt -
Fallande tryck i tank
Vatten & Avlopp -
Frånluftsvärmepump - NIBE Fighter VPF 2000 - högtryckspressostaten löser ut
Arkiverade bloggar -
Fallande tryck i expansionskärl OCH rinnande skvallerrör