Hej! Jag har en frånluftsvärmepump (NIBE F750) där trycket efter påfyllning faller ned till 0. Det sker inte särskilt fort - inte förrän efter någon vecka eller så ser man att visaren sjunkit något. Det är så lätt glömt att titta till regelbundet men mellan tummen och pekfingret tar det 1-2 månader för den att sjunka till 0.

Jag har provat avlufta. Jag har skruvat åt alla ventiler (inklusive den fjärde på ovansidan).

Min fråga är nu, skadar jag pumpen om jag låter den vara, så länge jag fyller på trycket med jämna mellanrum? Något annat som påverkas negativt? Borde jag ta kontakt med en tekniker från NIBE, eller är det något jag kan åtgärda själv?

Manometer visar 1 bar vid en frånluftsvärmepump täckt av polyetenpartiklar, med en GRUNDFOS cirkulationspump nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(här har jag precis fyllt på från 0 till 1)

Viktigt att det alltid finns vatten i värmesystemet om värmepumpen är påslagen. Om det är ett enkelt fel kan det vara något litet skräp som fastnat i säkerhetsventilen till värmesystemet så den läcker lite grann. I värsta fall är det smygläckage i undergolvet som kan orsaka stor skada. Bör utredas av VVS-firma om det inte går att hitta någon läcka själv.

Viktigt att ta reda på orsaken, och vart vattnet tar vägen, vi har aldrig fyllt vår på 7år.

Prata ev med rörmokare som provtrycker golvvärmeslingorna alt felsöker värmepumpen

R reta skrev:
Hej! Jag har en frånluftsvärmepump (NIBE F750) där trycket efter påfyllning faller ned till 0. Det sker inte särskilt fort - inte förrän efter någon vecka eller så ser man att visaren sjunkit något. Det är så lätt glömt att titta till regelbundet men mellan tummen och pekfingret tar det 1-2 månader för den att sjunka till 0.

Jag har provat avlufta. Jag har skruvat åt alla ventiler (inklusive den fjärde på ovansidan).

Min fråga är nu, skadar jag pumpen om jag låter den vara, så länge jag fyller på trycket med jämna mellanrum? Något annat som påverkas negativt? Borde jag ta kontakt med en tekniker från NIBE, eller är det något jag kan åtgärda själv?

[bild]
(här har jag precis fyllt på från 0 till 1)
Hej det är dit expansionskärl som har tapat tryck den ena sida har et trycktpå 0.65 bar och dit systemtryck är på 1 bar du måste beställa en service på din värmepump då dit problem kommer att fortsätta.
Mvh Darko liljeqvist

Är nog inget fel på pumpen, är nog snarare det som kopplat till pumpen...om du ej kan se läkage under värmepumpen?

I 98% av fallen är det tryckexpansionskärlet som är felande.

Borde se nåt vatten i värmepumpen då, eller blött i avloppet..

• Gilla
HenrikL1
  • Laddar…
Utan förtryck i expansionskärlet så räcker det att någon dl vatten trycks ut via säkerhetsventilen för att trycket ska gå ner på noll.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
kolla också om säkerhetsventilen läcker

Fick du ordning på problemet? Har liknade problem

Jag är också intresserad av att höra hur detta har gått. Vår F370 tappar kanske 0.25bar per vecka

F
Hej min F750 sjunkaner till 0 varje tredje dag. nån uppdatering?

Jag luftade slingan med radiatorer och nu håller trycket

• Gilla
Farooq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.