Mitt badrum är på 265*400 och ska ha 2 st golvbrunnar. En i duschen och en under ett inkaklat badkar med ventilations/inspektionsgaller. Se den enkla skissen...

Hur ska bästa fallet göras (inte nödvändigtvis det lättaste)? För helst ska ju golvet luta 1 cm/m och 2cm/m vid brunnarna.

Han (för jag har inte tänkt ge mig in på det här) som ska gjuta golvet påstår att han gör det i ett svep med betongen utan att behöva flytspackla efteråt. Jag är skeptisk!

• badrum_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte enklast att låta fallet enbart gå mot duschbrunnen?
På så sätt slipper man en massa vatten under badkaret och det som rinner under badkaret när man städar eller på annat sätt får vatten där, kommer att rinna ner i duschbrunnen.

inkaklat badkar, då är det ju enkelt!
allt utan för badkaret ska luta mot durschen & allt under badkaret ska luta till brunnen under karet.
det är ju 2 skilda rum & måsta ha 2 egna fall.

Jo enklast är att låta hela fallet gå mot duschen, men då kan det ju samlas vatten under badkaret pga inkaklingen. (Det blir någon sorts vägg emellan duschen och badet också)

Det som du CarMan beskriver vore det bästa, men det borde då bli en rejäl "puckel" mellan golvbrunnarna pga fall åt två skilda håll. Dessutom så bör ju golvbrunnen i duschen ligga lägre än badet.

Kan man tumma på 2cm regeln under badet eller det är bara en rekomendation?

Det bästa hade ju varit å ha golvbrunnen under badet inne i hörnet men då kommer man inte åt den på ett enkelt sätt...

:p

Tycker du ska köra efter CarMan's ide. Puckeln du får kommer ju hamna där inkaklingen kommer så den kommer ju inte att synas. Skillnad hade det varit om det hade varit ett fristående kar.

kolla:  www.unidrain.dk
ny sorts avloppsystem som ger nya möjligheter att lösa fal mot avloppet på riktigt snyggt sätt ;). Säljes och monteras också i Sverige ( vet ej om godkänd).
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.