Jag håller på att bygga ett kombinerat rum för bergvärmen och tvättmaskinen och funderar på vilka krav som egentligen gäller.
I rummet kommer det att finnas värmepump med tillhörande prylar, tvättmaskin, handfat/tvättho, toalettstol och en duschkabin. Rummet blir ca 3,3 x 3,3 meter och det blir en golvbrunn plus avlopp från toaletten och hon.

Planen är att lägga ett plant golv av 22mm golvspån. Därefter 12mm golvgips på det som avslutas en bit från golvbrunnen så att man kan spackla ett lokalt fall. På väggarna blir det 15mm plywood.

Ytskikten blir väv med våtrumsfärg på väggarna (Klass VA) och våtrumsmatta på golvet med uppvik på väggar och tröskel.

Är det tillräckligt, eller krävs det fall på hela golvet? Behövs det något tätare på väggarna?

Det finns även ett 'riktigt' badrum i huset, så duschkabinen kommer att vara mer som reserv och användas väldigt lite.
 
Ska man ha en allmän golvbrunn som ska fungera som säkerhet för allting i rummet så underlättar det ju om man har svagt fall i hela rummet mot brunnen. Annars blir det ju fånigt om omständigheterna gör att det tar sig över tröskeln istället för brunnen.
 
Jo, fall i hela rummet är såklart bäst, men samtidigt byggtekniskt svårare. Slipper jag spackla upp fall i hela rummet så är jag glad.
 
Se till att det är uppvik mot kanter och mot tröskel.
Sedan skulle jag nöja mig med lokalt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.