Hej,

Vi har nyligen helrenoverat vårt badrum och har börjat ta det i bruk. Tyvärr verkar det som om hantverkarna inte byggt ett tillräckligt stort fall mot golvbrunnen i duschen eftersom vatten flyter ut på höger sida. Vi undrar om hantverkarna kan korrigera detta i efterhand utan att göra allt för stor åverkan på underliggande våtrumsfolie? Vilka alternativ har vi? Jag har bifogat en bild på duschgolvet.

Vänliga hälsningar,

Mogge

• Nyligen renoverat duschgolv med kakel och en central golvbrunn, vatten samlas på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kan lägga en extra rad av de små 5x5 (?) plattorna. Som en liten tröskel.

Tar man bort klinkern kommer tätskiktet troligtvis att ta skada, och i och med att allt måste överlappa blir det en kedjereaktion som leder till att allt tätskikt i hela rummet måste bytas om det händer, om man ska göra rätt. Borde du inte kunna reklamera detta arbete, det ska ju vara fall mot golvbrunnen från alla håll.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Kan vara så att det helt enkelt inte hinner rinna ner i brunnen. Rinner det tillbaka sen eller stannar det kvar ?
Tror jag har samma sil som du och har märkt att om duschen står på max blir det helt enkel för mycket vatten så det vill smita ut under duschväggen trots bra fall.

nimhed nimhed skrev:
Ni kan lägga en extra rad av de små 5x5 (?) plattorna. Som en liten tröskel.
Hej,

Tack för återkoppling. Tyvärr kan det bli lite svårt eftersom vi isåfall måste montera om duschdörrarna eftersom dörren på höger sida slutar nästan mitt på sista raden av mosaiken.

Vänliga hälsningar,

Mogge

P Peter_K skrev:
Kan vara så att det helt enkelt inte hinner rinna ner i brunnen. Rinner det tillbaka sen eller stannar det kvar ?
Tror jag har samma sil som du och har märkt att om duschen står på max blir det helt enkel för mycket vatten så det vill smita ut under duschväggen trots bra fall.
Hej,
Vi har testat att ta bort silen men problemet kvarstår. Det brukar rinna tillbaka efter en stund, tror jag. :)
Gällande ert problem kan det vara en god idé att kika på om det ligger kvar rester av flytspackel i brunnen. Vi hittade några stora klumpar när vi lyfte bort silen....

Mvh,

Mogge

Om det inte sitter någon list i nederkant dörren så slungas vattnet ut när det rinner ner.

S0MMER S0MMER skrev:
Tar man bort klinkern kommer tätskiktet troligtvis att ta skada, och i och med att allt måste överlappa blir det en kedjereaktion som leder till att allt tätskikt i hela rummet måste bytas om det händer, om man ska göra rätt. Borde du inte kunna reklamera detta arbete, det ska ju vara fall mot golvbrunnen från alla håll.
Hej,

Tack för svar. Vi har bett dem att åtgärda felet och de kommer förbi idag. Frågan är vad som kan göras. Precis som du nämner i ditt svar så finns det risk för att tätskiktet tar skada....Tror du att det finns en väg runt det? Om man bryter upp tätskiktet, skulle man kunna använda sig av en specialtejp?

Mvh

Jarlingar Jarlingar skrev:
Om det inte sitter någon list i nederkant dörren så slungas vattnet ut när det rinner ner.
Hej,

Tack för svar. Det sitter en list i dörrens nederkant. Det är kanske det som gör att det hintras från att rinna tillbaka när det väl runnit ut? Vi har ett fall runt brunnen som du kan se på bilden och jag tror att övriga badrumsgolvet också har ett fall...

Vänliga hälsningar,

Mahmod

M Mogge1977 skrev:
Hej,

Tack för svar. Vi har bett dem att åtgärda felet och de kommer förbi idag. Frågan är vad som kan göras. Precis som du nämner i ditt svar så finns det risk för att tätskiktet tar skada....Tror du att det finns en väg runt det? Om man bryter upp tätskiktet, skulle man kunna använda sig av en specialtejp?

Mvh
Det kan bero lite på hur och vilken skada du får, jag skulle faktiskt ringa tillverkaren och höra med dem för att vara på säkra sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.