Tjena!

När jag rev mitt golv upptäckte jag att det fanns ett uppbyggt fall i golvbjälkarna. Detta är byggt genom att vid väggen fortsätter golvspånet (22 mm) från rummet intill in, ca 10-15 cm under det golvspånet jag ska lägga. På nästa golbvbjälke sitter det läkt eller liknande som är något lägre osv fram till golvbrunnen som är marginellt höjd mot golvbjälken.

Är det bra att ha det så här när jag skruvar fast det nya golvspånet? Eller ska jag försöka åtgärda det? Jag skulle kunna åtgärda endel av det men inte helt och hållet eftersom jag av byggtekniska skäl har varit tvungen att behålla endel av den gamla spånskivan.

Det är väl egentligen ganska bra, du kommer ju spara lite flytspackel. Däremot kommer spacklet ha en större tendens att rinna mot brunnen när du flyter, så du kommer behöva jobba mer med det för att få rätt fall.

Okej, så bra!

Finns det nåra regler för hur man får sätta sådana där nivåpinnar som ska vara till hjälp vid fallbyggnad?

När jag flytspacklar så vill man ju gärna stå vid brunnen med raka för att kunna justera så mycket som möjligt. Hur gör man bäst; Ska man spärra av lite med skumgummilister för att få en plats att stå på eller kan man kliva omkring i flytspacklet?

/Sulan

Man kan kliva omkring i spacklet, om man inte har elslingor förstås. Då riskerar man att trampa loss eller trampa sönder dem. Annars kan man så gott som alltid stå vid dörren med någon form av verktyg på teleskopskaft. Jag har monterat en kåsa (sådan som scouterna dricker ur) på skaft. Då kan jag ösa och flytta spacklet med den.

Jo elslinga ska ju förståss dit...

Det låter bara så svårt att få till fallet på det sättet för en glad amatör fast om man sätter nivåpinnar kanske man klarar det...
Du använder alltså inte någon typ av raka eller så då?

En annan fråga om fallet; Är det så att golvkanten måste/krav på att vara i våg runt hela rummet? Eller vill man bara det pga estetiska skäl?

Jag använder ingen raka, bara att hälla på rätt ställen, och bearbeta med mitt superverktyg..

Nej, kanten kommer inte vara i samma nivå i hela rummet, och det kan den inte heller bli om man ska har korrekt fall överallt. Det är inget som man brukar sträva efter.

Får man fråga vilket superverktyg du använder..

Det som jag nämner i inlägg fyra.

stryker du spacklet med en kåsa också? man brukar ju normalt sett få "hjälpa" till med typ en bredare bredspackel...

Nej, det brukar man inte behöva. Har jag aldrig varit med om att det behövts.

hepp......

Scoutspackling har jag aldrig provat. Jag brukar börja att hälla ut spacklet vid väggarna runt brunnen och sedan jobba med spacklet tills det börjar stanna upp. Det tar inte speciellt lång tid (Serpo 644) och jag bearbetar det med en tandspackel.
När man har fått till fallet runt brunnen kan man flytta sig vidare runt rummet och till slut ut genom dörren.

Om man är ovan kan det underlätta att sätta en avstängningslist runt fallet i duschen, kamma tills det stannar upp, dra bort listen och sedan gå vidare. Listen hjälper då till att hålla spacklet i duschhörnan istället för att det rinner utåt i rummet.
Utan list får man jobba snabbare och vara lite överallt på en gång, och då underlättar det om man har blandat 3-4 rullar innan man börjar hälla (eller ha någon som hela tiden vispar upp nytt bruk åt en).

Ca en timme efter att golvet är spacklat brukar det vara dags att gå in med en bredspackel eller liknande och skrapa ner ett fint fall mot brunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.