För ca 1 år sedan var kommunens entreprenör hos oss och gjorde ett arbete med vår infart. Igår kom något ljushuvud på att kommunen missat att fakturera oss och idag damp en faktura på 15 153 kr ner i vår brevlåda. Betalningen ska vara kommunen tillhanda senast imorgon. :confused:

Jag trodde att det var 30 dagars betalningstid som gällde om inget annat överenskommits när man fakturerar privatpersoner, och att det även gäller kommuner. Är det någon som vet vad som gäller?

/Bosse

Har ni inte avtalat om någon betalningstid så är det betalning vid anmodan som gäller, dvs det kan vara med en gång. Däremot får de inte ta dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar.

Kan bara instämma i andersmc:s svar. Precis så är det.

Det är en utbredd missuppfattning att man per någon slags automatik skulle "ha rätt" till 30 dagars kredit. Å andra sidan har ju Du redan haft både det och lite till ;-).

Tag det lungt, det är ju inte så att Kronofogden kommer och tar soffan på måndag..

Här finns det inte annat än ett muntligt avtal, möjligen ett bekräftande e-mail.

Fakturaunderlaget är bara en kopia på offerten. Inga specificeringar av hur kostnaderna fördelas utan de bara radas upp vilka åtgärder som skulle utföras och en slutsumma. Och sen har moms lagts på det. Kan man inte kräva att kommunen ska specificerar sina kostnader?

Tycker att det är oförskämt att skicka en faktura 2 dagar innan betalningen ska vara till handa när det är han själv som har gjort bort sej. Det tar ju 2-3 dagar att girera pengarna och man kunde ju varit bortrest.

Vi har nog inte 15000 liggande heller så det tar nog ett par dagar att fixa fram det.

Man har 8 dagar på sej att anmärka på fakturan. :D

/Bosse

Du kan alltid begära att få en specificerad faktura.

Hade ni kommit överens om något pris innan så är det dessutom så att priser till privatpersoner alltid skall anges med moms.

Men är du säker på att det verkligen är kommunen som fakturerat? Kolla så att det inte är den entrepenör som kommunen anlitat som fakturerar dig. Vilket kanske iofs vore OK, men det är ju trevligt om man vet vem man betalar till.

Nej, det är från kommunen och på deras papper.

Betala in men dra bort momsen. Skicka sedan ett bestridande på momsbeloppet med motiveringen att du är privatperson och att offerten pga detta skall vara specad med moms.
Om sedan kommunen ringer är det bara att hota med tinget så slipper du åt minstone momsen. Hota med tingsrätten har jag testat vid två tillfällen med kommunen, och det har fungerat båda gångerna, kommunalanställda verkar ogärna dra en rättsprocess. Innan du gör det bör du kolla om du har rätt försäkringar.
/H

Om det är en offert med fasta priser för resp. åtgärd så tror jag inte att utföraren behöver specificera mer än att åtgärd a, b etc. är utförda och debiteras enl. offert.

Dvs vid ett fastpris så behöver inte utföraren specificera hur mycket tid det faktiskt gick åt.

Men momsen däremot skall ni ju inte betala om den inte fanns nämnd på offerten. Vte faktiskt inte om det räcker med en skrivning i stil med att moms 25% tillkommer eller om den måste vara specad i kronor och ören.

Det står 12 122 kr exkl moms.

/Bosse

Konsumenttjänstlagen:

Specificerad räkning

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Tid för betalning

41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.

Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.

Om jag nu begär en specifiserad räkning kan jag då vänta med att betala?

/Bosse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.