En skorstensfirma sålde och installerade en spiskassett i min öppna spis.
Sotaren kom och inspekterade, och underkände installationen. Det var bland annat hål i det rostfria skorstensröret.
Firman skickade en faktura som jag inte betalt ännu, eftersom jag är missnöjd med jobbet. Det står på fakturan att de innehar F-skattsedel. Jag funderade på att betala en del av fakturan, motsvarande material minus en extra inspektion av sotaren. Men när jag undersökte företaget noggrannare så visade det sig att de inte hade en F-skattsedel.
Jag försöker ringa firman men de svarar inte.
Vad skall jag göra?
När kan jag ta dit en annan firma för att göra jobbet korrekt?

Redigerat:
Det första du skall göra är att bestrida fakturan skriftligen. Skickas rekommenderat. Till sakskäl anger du att arbetet inte slutförts / inte utförts på rätt sätt eller enligt överenskommelse av det följer att du inte skall betala för arbetet enligt avtalet (offert/accept).

VI får väl utgå ifrån att företaget kontaktar dig inom någon vecka och försöker hitta en lösning på problemet.

Om det stämmer att de inte har f-skattsedel trots att detta står på faktura och offert så är det väldigt allvarligt. Du som kund kan bli lidande av detta då det kan anses att ett anställningsförhållande förelegat och du därmed är att betrakta som skyldig att betala in skatt för hantverkaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.