Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59
Glufsglufs skrev:
"Att även andra branscher har höga påslag är väl inget försvar." säger du och ingen här använder det som försvar utan bara en jämförelse för att visa att vi lever i en värld där handeln funkar på det viset vilken bransch det än talas om.
Jag förstår fortfarande inte problemet du tar upp gällande påslagen, kund får ett pris av hantverkare, vill dom ha billigare så får dom ju se sig om i handeln alternativt bli kund själv hos grossist så är ju problemet löst, vi lever i ett fritt land där alla får ta sitt eget ansvar, känner man sig lurad för att man inte gjort det så ta smällen och så har man lärt sig något till nästa gång, det har jag och många med mig. Vad är skilnaden mellan en butik som säljer med högt påslag och en hantverkare? Båda köper in för ett pris, säljer för ett annat för att göra vinst same shit liksom.

Sen åter igen, du har inte den blekaste aning om hur jag sköter mina påslag och timpriser mer än vad jag skrivit i mina inlägg och i dessa står det att jag är emot orimliga påslag och hur jag själv gör men du verkar ju inte läsa vad som skrivs.

Vad som är sunt eller inte när det gäller prissättning ska nog tas upp med myndigheter då det är lika i alla branscher.....gå till dig själv, vad gör att du och din yrkesgrupp är befogade att ta de timpriser ni gör? Slå ihop en hantverkares timpris med materialkostnaden delat på dessa timmar och se vad summan blir, sällan över 5-700 kr på sin höjd.
Det är faktiskt lite irriterande att du skriver dina inlägg i fetstil. Det framgår nog för alla som läser att du är irriterad så det känns lite onödigt och är inte heller särskilt bra nettikett.

Att andra branscher har höga påslag tas ofta upp, dvs varför klagar ni bara på våra (hantverkarnas) påslag när andra har minst lika stora påslag. Om det inte är ett försvar kan jag inte se vad syftet med dessa återkommande jämförelser är, men du kanske kan upplysa mig?

Nej jag börjar inse att du inte förstår dig på kunderna eller problemet när du säger att det bara är att "se sig om i handeln alternativt bli kund själv hos grossist så är ju problemet (Min kommentar: ...med de höga påslagen...) löst". Allvarligt GG, tror du verkligen på vad du skriver? Att lösningen med höga påslag är att kunderna själva ska bli kunder hos grossisterna, vilket för övrigt de flesta grossister inte godtar?

Jag har aldrig påstått något om dina påslag. Var har du fått det ifrån?

Jag jobbar inte som jurist även om jag är jurist så jag ska kanske inte uttala mig om juristkåren specifikt. Dom för stå för sitt eget försvar.

Dina kommentarer om timprisjämförelser mellan olika branscher är ju möjligen ändå intressant så jag kan väl kosta på mig en allmän betraktelse. Visst, en advokat kan nog ta flera tusen i timmen, just beroende på att kunderna är villiga att betala dessa priser. Prisnivån i sig säger inget om priset är rimligt eller ej.

Till skillnad från vissa hantverkarbranscher bygger dock inte dessa advokatpriser på någon medvetet utstuderad bluffprislista eller att advokaterna skulle göra allt för att hindra prisjämförelser eller att försvåra för kunden att bedöma slutpriset. Inom advokatskrået är det relativt lätt att göra prisjämförelser och frågar du en advokat kan du få ganska exakta prisuppgifter som brukar stämma väl med slutpriset. Så är ju inte fallet i många hantverkardicipliner där fakturan ofta kommer som en kalldusch. Därmed inte heller sagt att juristbranschen är fläckfri.
 
S
Nimajneb skrev:
Läs på om hur en marknadsekonomi fungerar, finns böcker på Biblan
Dina sista inlägg tyder klart på att sista julglöggen har tagit. I marknadsekonomin så fungerar det så att att man kan ta betalt efter efterfrågan. Gnäll inte då om sådant sker.
 
Att du benjamin tycker att jag skall studera marknadsekonomi jag trodde du o thomas verkade för en planekonomi
Tack GlufsGlufs för du orkar debattera
mvh Tille
 
Vad menar du med bluffprislista ? Numer har ju inte ens grossarna samma lista visste du det ?
Det som är intressant därimot är att alla är så intresserade av rabatter
Själv är det vad jag får betala som är intressant
Jag tror att det finns många elfirmor som har rättså höga priser in pga att dom inte vet hur det fungerar dvs samma problem som en del privatpersoner
MVH tille
 
S
Nimajneb skrev:
d^_^b Börja med att läsa denna o hundratals liknande trådar :D
Det du och någon till inte förstår är skillnaden mellan marknadsekonomi och planekonomi är att du som privatperson får större ansvar mer valfrihet att köpa tjänster och produkter. Vi kan ha privata företag som utför tjänster och säljer produkter.

MEN som sagt det blir större ansvar hos dig som privatperson, då staten inte sköter allt åt dig.
Vilket samhälle vill du ha?
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Dina sista inlägg tyder klart på att sista julglöggen har tagit. I marknadsekonomin så fungerar det så att att man kan ta betalt efter efterfrågan. Gnäll inte då om sådant sker.
Du får nog ta en sväng till bibblan i alla fall Swedberg.

En förutsättning för att en marknadsekonomi ska fungera är att aktörerna på marknaden inte ägnar sig åt konkurrensbegränsande åtgärder och tex medvetet försvårar prisjämförelser. För att en marknadsekonomi ska fungera måste det tex finnas viss pristransparens vilket innebär att köpare och säljare av varor och tjänster ska ha tillgång till information som gör det möjligt att bedöma ett korrekt marknadspris. Det beteende som tex El&VVS branchen uppvisar är raka motsatsen där man gör allt för att sätta de marknadsekonomiska krafterna ur spel genom att antingen mörka marknadspriset eller helt enkelt bluffa om priset.
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Minst sagt otydlig, och det vart knappast tydligare då du generaliserar en hel bransch och det handlar om flera discipliner!?!?


Berätta och var lite mer tydligareThomas59 vad du menar!
Vad jag menar är att el&vvs kanske mest kritiseras för materialpåslagen medan andra sektorer inom hantverkarsidan kritiseras för annat. Svårt att se att någon hantverkarbransch går fri men graden av missnöje varierar givetvis.
 
Swedberg skrev:
Dina sista inlägg tyder klart på att sista julglöggen har tagit. I marknadsekonomin så fungerar det så att att man kan ta betalt efter efterfrågan. Gnäll inte då om sådant sker.
En marknadsekonomi bygger på en transparent marknad där priser är givna på förhand.
I en "MaffiaEkonomi" kommer den sura prislappen efteråt som en total chock.

Nu börjar argumenten tryta ser jag då du börjar anklaga mig för att vara fullq(;^;)p

Vad är nästa intelligenta steg.... slå mig på käften:wow:
 
Nu slänger vi in hantverkarhatet fel är det oavsett hur vi tar betalt tydligen
Jag har fått lärt mig att en marknadekonomi styrs av vad kunden kan betala för varan inte vad det är för tillverkningskostnad
Vad säger du Thomas ?
mvh Tille
 
Jag ser med förundran på vilka svallande känslor som påslagen hos just El och VVS ger. Att många andra har lika höga eller högre påslag verkar inte uppröra folk, men kanske dom andra är duktigare på att "mörka"sina inköpspriser men" syns det inte finns det inte".
För egen del får kunden en kopia på mitt netto och sedan lägger jag på avtalad procent (20 - 25 %) samt avtalad timmkostnad. Det gäller vid löpande jobb.
Har jag däremot ett anbudsjobb får kunden veta arbetskostnad och materialkostnad om det är ett rotjobb. Är det nyproduktion får kunden ett totalpris och han har ingen aning om vad som kostar vad, och lyckas jag pressa min leverantör kommer det mig till godo och inte kunden.
Vid löpande arbeten har jag helt naturligt ingen större orsak att försöka pressa priser, det skulle ju i praktiken innebära en förlust.
Sedan är det fritt för "kunden" att välja mig eller någon annan, lika fritt som det är för mig att avstå kunden.
Om kunden vill köpa sitt material själv får han naturligtvis det, men jag befattar mig inte med material ut lågpris sortimentet. För av erfarenhet vet jag vem som får skulden när grejerna börjar krångla. Samt ska kunden handla själv får han handla allt och jag debiterar timmar medan jag väntar.
 
S
Thomas59 skrev:
Du får nog ta en sväng till bibblan i alla fall Swedberg.

En förutsättning för att en marknadsekonomi ska fungera är att aktörerna på marknaden inte ägnar sig åt konkurrensbegränsande åtgärder och tex medvetet försvårar prisjämförelser. För att en marknadsekonomi ska fungera måste det tex finnas viss pristransparens vilket innebär att köpare och säljare av varor och tjänster ska ha tillgång till information som gör det möjligt att bedöma ett korrekt marknadspris. Det beteende som tex El&VVS branchen uppvisar är raka motsatsen där man gör allt för att sätta de marknadsekonomiska krafterna ur spel genom att antingen mörka marknadspriset eller helt enkelt bluffa om priset.
Men du vill reglera EL& VVS. I vilket samhälle strävar man ditåt?
I en marknadsekonomi löser det sig, men i din värld så ska det regleras.
Absolut kan man behöva besöka biblioteket emellanåt men i det här fallet handlar det om ideologi.
 
Thomas59
tille1 skrev:
Hej thomas o benjamin för tråden framåt, ni sitter o ältar samma sak om o om igen
kom med förslag tycker ni att vi inte ska tjäna pengar på matrial fine, men hur löser vi det ? vilka elektriker skaffar matrial utan att tjäna på det ?
Mvh Tille
Det är helt ok att tjäna pengar på material. Ni kan ha hur höga påslag som helst bara ni kan påvisa att kunden FÅR NÅGOT EXTRA som på en rimlig nivå motsvarar pålägget och som kunden är villig att betala för. Att ta ut dessa ohemula påslag som idag görs funkar ju enbart för att kunden antingen tror att det är ett bra pris (jmf grossistpris eller att lågt timpris kompenseras med materialpåslag) eller för att man medvetet både försvårar prisjämförelser och för att konkurrensen är för svag.
 
Med givna priser Förstår du själv benjamin vad du skriver ?
Vadå givna priser Förklara
mvh Tille
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Ibland finns det underlag för påslag tex en butik där man har en köksutställning och personlig kundservice.

Tycker du att det är vettig konkurrens att kunna köpa ett kök eller vitvara på nätet efter att kunden är skickad till en utställning och få offert där för att sedan ett nätpris?
Om butiken inte kan erbjuda ett mervärde som motsvarar merkostnaden för köp i en butik ser jag inga problem med att kunden köper sitt kök på nätet. Att sedan kunden går in i en butik och kollar innan han köper på nätet, av en annan aktör, ser jag inga problem med. Så funkar det i de flesta branscher eller hur menar du? Ska jag förbjudas att gå in på Bilia Haga Norra och kolla på en bil om jag sedan köper en bil på Blocket eller?
 
S
Thomas59 skrev:
Det är helt ok att tjäna pengar på material. Ni kan ha hur höga påslag som helst bara ni kan påvisa att kunden FÅR NÅGOT EXTRA som på en rimlig nivå motsvarar pålägget och som kunden är villig att betala för. Att ta ut dessa ohemula påslag som idag görs funkar ju enbart för att kunden antingen tror att det är ett bra pris (jmf grossistpris eller att lågt timpris kompenseras med materialpåslag) eller för att man medvetet både försvårar prisjämförelser och för att konkurrensen är för svag.
Men då jagar du fel bransch:D. Du får det att låta som hantverkare (el& vvs) är värsta säljarna.
Tycker du inte att det finns vidrigare säljare än elektriker och rörmokare som hävdar att kunden får något extra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.