Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej Thomas det var ett smart grepp tyckte du helt okej att ta extra om det tillför ett mer värde förklara bättre tack
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Med givna priser Förstår du själv benjamin vad du skriver ?
Vadå givna priser Förklara
mvh Tille
Läs boken
 
S
Thomas59 skrev:
Om butiken inte kan erbjuda ett mervärde som motsvarar merkostnaden för köp i en butik ser jag inga problem med att kunden köper sitt kök på nätet. Att sedan kunden går in i en butik och kollar innan han köper på nätet, av en annan aktör, ser jag inga problem med. Så funkar det i de flesta branscher eller hur menar du? Ska jag förbjudas att gå in på Bilia Haga Norra och kolla på en bil om jag sedan köper en bil på Blocket eller?

Hur kommer det samhälle se ut tillslut när ingen har råd att driva en butik pga, att tills dess har butikerna stått för visning av produkter men nätbutikerna säljer?

Nej Thomas59 du ska inte förbjudas att gå in på bilia Haga Norra och titta på bil. Men i det samhället du eftersträvar så kommer det inte finnas något bilia någonstans där dina barnbarn kan gå och titta på bil.
 
S
Nimajneb skrev:
Läs boken
Så du har inte förmåga att svar på dina egna påståenden?
 
Om nån behöver läsa på så är det du benjamin men dina argument tryter förstår jag
Om alla tycker att det är nånsannan fel hela tiden blir det en konstig värld tror jag
mvh tille
 
Thomas59 skrev:
Om butiken inte kan erbjuda ett mervärde som motsvarar merkostnaden för köp i en butik ser jag inga problem med att kunden köper sitt kök på nätet. Att sedan kunden går in i en butik och kollar innan han köper på nätet, av en annan aktör, ser jag inga problem med. Så funkar det i de flesta branscher eller hur menar du? Ska jag förbjudas att gå in på Bilia Haga Norra och kolla på en bil om jag sedan köper en bil på Blocket eller?
Det är lagligt att göra så men jag tycker det är dålig stil...
Kan bara ta som ett exempel när jag köpte en projektor, hade fått den 1000kr billigare på nätet, men valde endå att köpa den i butik pga deras trevliga bemötande.. Visst kunde jag fått all info av dem och sen gått hem i soffan och beställt en.. Men så gör man inte tycker jag.. Men alla är vi olika :)
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Ja du käre Thomas....läs nu noga följande: Felet är att du inte förstår att människor som sätts i en situation där man själv kunnat styra det hela åt ett håll men inte gjort det pga av egen miss, bristande kunskap man enkelt kunde ha åtagit sig info om osv känner ånger eller skäms inför sig själv pga detta till synes enkelt åtgärdade misstag.
Personen vill då inte ha dessa känslor för de ger obehag och vill då hitta en syndabock, vissa tar det med en klackspark och tänker till nästa gång med självinsikt i situationen medans andra i sin frustration försöker lägga felet någon annanstans.
Vi människor funkar så (enligt en bekant som läst psykologi och jag är beredd att hålla med). Därför undrar jag om det inte är enklare att kunderna till en början börjar ta tag i problemet för problemet verkar ju betydligt angelägnare nu är för tex 10-20 år sen då kunder inte hade samma inblick i prisbilder men branschen har varit lika betydligt längre och ingen där vill ju ändra något då det fortfarande funkar, så att ge sig på branschen och skrika om förändring är ju då lika döfött som att odla apelsiner på nordpolen.
Det finns massor av fel begågna av hantverkare inviduellt och ett antal som gäller branschen i stort och hantverkare blir ständigt påminda om det men vi hör sällan eller aldrig förslag på hur det ska förändras och vem tror att en förändring kommer ske så länge allt ändå funkar som det alltid gjort, tydligen så har ju firmorna kunder ändå, seriös som oseriös.
Kan inte någon berätta för Glufs här hur illa det är att ständigt skriva inläggen i fetstil. Det är oerhört irriterande och gör inte dina argument (?) mer trovärdiga.

Nu lägger jag faktiskt ner all debatt med dig Glufs. Du bevisar ju bara gång på gång att du är ute och cyklar - BIG TIME!

Menar du verkligen att de obehagskänslor eller fel/brister i utförandet av hantvekartjänster som enskilda personer beskriver här på Byggahus.se efter att ha råkat ut för den typ av hantverkare vi diskuterar, generellt beror på "egen miss, bristande kunskap man enkelt kunde ha åtagit sig info om osv känner ånger eller skäms inför sig själv pga detta till synes enkelt åtgärdade misstag." och att allt blir bra om man "tar det med en klackspark och tänker till nästa gång."

Ska jag vara positiv så kan jag väl konstatera att du ser ett problem med prisbilden. Tyvärr ser du lösningen i nostalgiska tillbakablickar till "tex 10-20 år sen då kunder inte hade samma inblick i prisbilder". Det är ju f-n helt sanslöst. Förstår du vad du själv skriver. Jag tvivlar på det. Man får flashbacks till filmen "A Few Good Men" där Col. Nathan R. Jessep (Jack Nicolson) i egenskap av chef för ett förband pressas i ett förhör och helt plötsligt börjar svamla om saker som får hela rättssalen att förstummat undra: Vad säger karln?
 
Om du tröttnat på gg vore det intressant om du svarade på mina funderingar ang dina utalanden
mvh Tille
 
Thomas59
tille1 skrev:
Nu slänger vi in hantverkarhatet fel är det oavsett hur vi tar betalt tydligen
Jag har fått lärt mig att en marknadekonomi styrs av vad kunden kan betala för varan inte vad det är för tillverkningskostnad
Vad säger du Thomas ?
mvh Tille
Stämmer i princip. I en marknadsekonomi styrs priset normalt av tillgång och efterfrågan. Det förutsätter dock att marknadens aktörer inte agerar för att sätta marknadskrafterna ur spel och det är precis vad vi prator om här.
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Det du och någon till inte förstår är skillnaden mellan marknadsekonomi och planekonomi är att du som privatperson får större ansvar mer valfrihet att köpa tjänster och produkter. Vi kan ha privata företag som utför tjänster och säljer produkter.

MEN som sagt det blir större ansvar hos dig som privatperson, då staten inte sköter allt åt dig.
Vilket samhälle vill du ha?
Jag tar gärna ansvar men det kan bli svårt om någon försöker lura mig.
 
S
Nimajneb skrev:
En marknadsekonomi bygger på en transparent marknad där priser är givna på förhand.
I en "MaffiaEkonomi" kommer den sura prislappen efteråt som en total chock.

Nu börjar argumenten tryta ser jag då du börjar anklaga mig för att vara fullq(;^;)p

Vad är nästa intelligenta steg.... slå mig på käften:wow:
Du menar på fullt allvar att el och vvs håller på med maffiametoder?
Tror fan att jag då anklagar dig för att vara full och kanske tom packad då du inte har argument nog till dina inlägg.
 
Swedberg skrev:
Så du har inte förmåga att svar på dina egna påståenden?
varför ska jag sitta och slösa bort tid på att lära dig hur en marknadsekonomi fungerar?

Därför ber jag dig om o om o om igen att läsa på. Det kanske tar 10 timmar men jag tror att det är välinvesterad tid för dig.
 
S
Nimajneb skrev:
Vad är nästa intelligenta steg.... slå mig på käften:wow:
Nej, jag skulle aldrig slå en kärring på käften :D
 
Att om två företagare träffas startar en kartell
Sunda marknadskrafter låter bra eller hur i bland klarnar i dina inlägg men oftast är det bara massa ord o trams Thomas
O din vapen dragare benjamin har blivit golvad totalt tydligen
mvh Tille
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Men du vill reglera EL& VVS. I vilket samhälle strävar man ditåt?
I en marknadsekonomi löser det sig, men i din värld så ska det regleras.
Absolut kan man behöva besöka biblioteket emellanåt men i det här fallet handlar det om ideologi.
Nej det löser sig inte alltid i en marknadsekonomi och det beror bland annat på att vissa aktörer försöker sätta de marknadsekonomiska krafterna ur spel. Då kan det behövas regleringar även om jag generellt är emot regleringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.