Status
Tråden går ej att kommentera.
Så kan kunden luta sig tillbaka o få bästa jobbet till bästa priset
Så är det inte
För att få tillbaka pengar hos Bauhaus måste kunden va aktiv o visa vilka som är billigare
(Måste va ett ypperligt företag för mr bygg o Thomas att hoppa på)
Inse att kunden måste va aktiv o engagerad (vill dom inte va det så ok men gnäll inte)
Jag tror inte det är sk gnp prislistor som ställer till det
Jag tror att det är mänskligt tyvärr att en del tar chansen att tjäna pengar
O andra sidan skapar det jobb åt Jurister Grattis Thomas
Sen kan det va så att tyvärr så talar vi olika språk (Jag o GlufsGlufs förstår varann nu efter tolkningar)
Mvh Tille
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Varför säger du NI och ER??? De som sitter här och argumenterar emot saker eller ger sin syn och förklarar som hantverkare försöker bara ge en insikt i hur det funkar samt att skillnaden är obefintlig eller väldigt liten jämfört med andra brancher och sen, du som vill blanda in andra trådar i sammanhanget vet ju att jag haela tiden sagt att alla måste ta sitt ansvar, kund som hantverkare men att kunderna bör för sin egen skull också ransaka sig själva, de flesta problem består av två parter och om inte båda kan inse sina fel så blir det ingen lösning samt att hantverkare säkerligen stöter på kunder som "försöker" för att få saken till egen ekonomisk fördel till lika stor del som kunder stöter på dessa hantverkare som utan moral helt enkelt försöker blåsa en kund.
Nejdå, jag är inte alls bitter. Den delen verkar du ha paxat.

Jag orkar inte kommentara alla dina svar. Jag kan bara konstatera att du skriver en sak som i stort kan sammanfattas i att det är kunderna det är fel på och att dom (kunderna) inte förstår (sig på hantverkarnas svåra arbetsförhålllanden) och när jag påpekar att du skriver det så försvara du dig med att du är felciterad.

Du skriver ibland rysligt långa meningar med märklig meningsbyggnad och i vissa fall outgrundliga syftningar vilket är ett av skälen till att det inte känns meningsfullt att citera dig som du vill bli citerad men ok, jag ska göra ett försök eftersom du själv påstår att jag här har felciterat dig. Vi tar ett exempel. Du skriver citat:

"Allt handlar fortfarande om att kunden vill betala så lite som möjligt samt att företaget vill tjäna så mycket som möjligt och köparen av tjänster har väl samma skyldighet att kolla vad saker kostar hos hantverkare som att man gör det på bilverkstaden eller i affären, när man inte gjort det eller förstått hur saker funkar samt fått kunskap om att inköp är billigare än utpris (döööhhh....var är det inte så) så känner sig kunden lurad men borde kanske vara självkritisk istället för (Min anm: ...kritisk mot...) på en bransch som funkat lika minst i 40 år, vilket är enklast att ändra på? En hel bransch eller sitt eget beteende vid köp av tjänster och/eller material?"

Och jag påstår att du skyller på kunderna (markerat med understruken text) och att du menar att den enklaste lösningen skulle vara att kunderna ändrar sitt beteende (markerat med fetstil). Kanske kan du på ett pedagogiskt sätt förklara vad som är felciterat resp vilka slutsatser jag dragit som inte stämmer med vad du egentligen försökte uttrycka i texten.
 
Thomas59 skrev:
Visst, i teorin kan kunden köpa mateialet själv men i praktiken kan det ofta bli svårt. Hantverkare som inte tar jobbet om dom inte får köpa materialet, hantverkare som målar upp skräckbilder av hur garantin försvinner (vilket den givetvis inte gör) om kunden köper egna prylar, hantverkare som helt enkelt säger att det är så det funkar (dvs att hantverkaren köper prylarna) i kombination med att en kund ju faktiskt kanske inte riktigt vet vad som behövs. Det kanske kvittar för dig men vittnesmålen om hantverkare som vägrar jobb om dom inte också får stå för materialet är otaliga.

Jo, jag har själv sagt ifrån jobb där kund köpt eget material men det var just för att det var material jag ansåg undermåliga och inte vill ta ansvar för att koppla in el på. Annars så tycker jag att om en säger nej så går man till nästa osv. Garantin på en pryl försvinner självklart inte men hantverkaren som monterar den står inte för garantin (vilket jag skrivit, inget annat) och därmed kan man inte räkna med att montören tar ansvar och hjälper till att fixa ny samt att montören tar betalt för att montera en ny som kunden säkert efter diverse strul lyckats få hem från det ställe det är inköpt på, inget skräcksenario utan fakta.

Jo jag föstår att garantiärenden hanteras annorlunda om du står för materialet men garanti finns även om kunden själv köper prylarna och i vissa fall får leverantören även stå för omkostnader som uppkommer i garantiärendet. Att som du påstå att du byter produkter på garanti helt gratis är ju inte heller sant. Driver du ditt företag på ett företagsekonomiskt korrekt sätt finns garantiarbeten med i kalkylmodellen och tiden du ägnar åt dina "gratisbyten" betalas av alla dina kunder genom ett kalkylmässigt påslag. Du kanske skulle upplysa dina kunder om detta då du marknadsför dina garantibytestjänster som gratis.

Om garantin svarde jag ovan så det gäller ju här med borsätt från att det är ju underligt att du kan veta vad som är sant eller inte gällande mina åtaganden mot kund. Om jag köper en dimmer hos grossist som monteras hos kund och går sönder inom en vecka tex så reklamerar jag den, får en ny och åker och monterar den nya hos kunden kostnadsfritt för det är också en sak som jag räknar in i det påslag jag gör på inköpt material. I vissa fall har t o m fabrikant stått för en timmes arbete också så, ja...jag gör det gratis inom garantitiden. Då detta gäller alla kunder så finns det ingen anledning till extra upplysning för en sak som du inte vet men vi hantverkare är att kund oftast förutsätter att vi gör om arbetet gratis och återigen, om kunden frågar varför saker kostar som dom gör så svarar jag, inget mer med det samt att jag marknadsför mig inte om dessa tjänster utan om kund ringer och säger att något är trasigt så svarar jag att jag kommer och dom upptäcker då att dom köpt den tjänsten redan från början och alla är glada, speciellt dom som förutsätetr att jag ska ta betalt men kräver att det ska vara gratis och så visar det sig att det är det utan argumentation.

Att även andra branscher har höga påslag är väl inget försvar. Märk väl att det inte är principen med påslag som jag vänder mig mot utan sättet som kundernas okunskap utnyttjas av skrupelfria hantverkare. Hela materialpåslagssystemet är uppbyggt för att invagga kunden i känslan att man gör en bra affär och samtidigt gör man allt för att försvåra just de prisjämförelser du vurmar för. När sen påslagen kommer upp i nivåer som inte ens den mest förhärdade grossistprislistekramare kan försvara så förklaras det höga priset istället med att det är till för att kunna visa upp låga timpriser. Hur mycket bluff och båg ska det till GG innan du kan medge att detta inte är helt sunt?
"Att även andra branscher har höga påslag är väl inget försvar." säger du och ingen här använder det som försvar utan bara en jämförelse för att visa att vi lever i en värld där handeln funkar på det viset vilken bransch det än talas om.
Jag förstår fortfarande inte problemet du tar upp gällande påslagen, kund får ett pris av hantverkare, vill dom ha billigare så får dom ju se sig om i handeln alternativt bli kund själv hos grossist så är ju problemet löst, vi lever i ett fritt land där alla får ta sitt eget ansvar, känner man sig lurad för att man inte gjort det så ta smällen och så har man lärt sig något till nästa gång, det har jag och många med mig. Vad är skilnaden mellan en butik som säljer med högt påslag och en hantverkare? Båda köper in för ett pris, säljer för ett annat för att göra vinst same shit liksom.

Sen åter igen, du har inte den blekaste aning om hur jag sköter mina påslag och timpriser mer än vad jag skrivit i mina inlägg och i dessa står det att jag är emot orimliga påslag och hur jag själv gör men du verkar ju inte läsa vad som skrivs.

Vad som är sunt eller inte när det gäller prissättning ska nog tas upp med myndigheter då det är lika i alla branscher.....gå till dig själv, vad gör att du och din yrkesgrupp är befogade att ta de timpriser ni gör? Slå ihop en hantverkares timpris med materialkostnaden delat på dessa timmar och se vad summan blir, sällan över 5-700 kr på sin höjd.
 
Thomas59
elmont skrev:
Är det nån av dom som "gnäller" om påslag som har koll på vilka påslag som man har i andra branscher, eller är det så att "folk" är lyckligt omedveten och tror sig handla billigt och därmed är nöjda?? Eller är det bara vissa som är "skurkar" när dom tar ut höga påslag.
Det finns massor av branscher som har höga/för höga påslag och många är nog omedvetna om detta också. Finns det vettig konkurrens och saknas det etableringshinder och möjlighet att jämföra priser brukar dessa branscher snabbt "drabbas" av att någon med lägre påslag etablerar sig i branschen. Näthandlare, lågprisvaruhus, parallellimport osv osv.

Att andra branscher har höga påslag är dock inget försvar. Alla företag som tar ut priser som inte motsvaras av någon form av förädling får på sikt anpassa sina priser. El och VVS branschen har bara sett början på denna process.
 
tille1 skrev:
I den här tråden förutsätts det att alla elektriker skinnar kunderna på matrialet

Mvh Tille
Inte alla men allt för många
 
S
Thomas59 skrev:
Jag var kanske lite otydlig, det medger jag. Nu är det iofs inte bara materialpåslagen som det är frågan om. Generellt sett så är det de flesta disipliner inom hantverkarbranscherna som är ifrågasatta fast kanske på lite olika områden/olika sätt.
Minst sagt otydlig, och det vart knappast tydligare då du generaliserar en hel bransch och det handlar om flera discipliner!?!?


Berätta och var lite mer tydligareThomas59 vad du menar!
 
S
Nimajneb skrev:
Inte alla men allt för många
Vad har du för belägg för det påståendet?
 
Hej thomas o benjamin för tråden framåt, ni sitter o ältar samma sak om o om igen
kom med förslag tycker ni att vi inte ska tjäna pengar på matrial fine, men hur löser vi det ? vilka elektriker skaffar matrial utan att tjäna på det ?
Mvh Tille
 
Vem skall bestämma timpriser ? nån statlig kommision kanske Advokatsamfundet ?
Mvh Tille
 
S
Thomas59 skrev:
Det finns massor av branscher som har höga/för höga påslag och många är nog omedvetna om detta också. Finns det vettig konkurrens och saknas det etableringshinder och möjlighet att jämföra priser brukar dessa branscher snabbt "drabbas" av att någon med lägre påslag etablerar sig i branschen. Näthandlare, lågprisvaruhus, parallellimport osv osv.
Ibland finns det underlag för påslag tex en butik där man har en köksutställning och personlig kundservice.

Tycker du att det är vettig konkurrens att kunna köpa ett kök eller vitvara på nätet efter att kunden är skickad till en utställning och få offert där för att sedan ett nätpris?
 
Thomas59 skrev:
Nejdå, jag är inte alls bitter. Den delen verkar du ha paxat.

Jag har aldrig varit bitter, bara konfunderad över ditt sätt att argumentera.

Jag orkar inte kommentara alla dina svar. Jag kan bara konstatera att du skriver en sak som i stort kan sammanfattas i att det är kunderna det är fel på och att dom (kunderna) inte förstår (sig på hantverkarnas svåra arbetsförhålllanden) och när jag påpekar att du skriver det så försvara du dig med att du är felciterad.

Nä, gör inte det för risken finns ju att jag egentligen har mer rätt än vad du kan hantera och då är det ju inte lika kul längre.

Du skriver ibland rysligt långa meningar med märklig meningsbyggnad och i vissa fall outgrundliga syftningar vilket är ett av skälen till att det inte känns meningsfullt att citera dig som du vill bli citerad men ok, jag ska göra ett försök eftersom du själv påstår att jag här har felciterat dig. Vi tar ett exempel. Du skriver citat:

Jag kanske ska göra som du då, plocka utvalda meningar och tolka fritt efter just dom istället för helheten.

"Allt handlar fortfarande om att kunden vill betala så lite som möjligt samt att företaget vill tjäna så mycket som möjligt och köparen av tjänster har väl samma skyldighet att kolla vad saker kostar hos hantverkare som att man gör det på bilverkstaden eller i affären, när man inte gjort det eller förstått hur saker funkar samt fått kunskap om att inköp är billigare än utpris (döööhhh....var är det inte så) så känner sig kunden lurad men borde kanske vara självkritisk istället för (Min anm: ...kritisk mot...) på en bransch som funkat lika minst i 40 år, vilket är enklast att ändra på? En hel bransch eller sitt eget beteende vid köp av tjänster och/eller material?"

Som du ser...en fråga, en fundering att spåna vidare på, vad är problemet? Varför kan inte de som är emot hantverkarbranschen då ta tag i saken och se till att en ändring börjar, mycket gnäll men inga förslag på lösningar från det hållet, du själv som är så kritisk och spyr galla över det hela, vad har du för förslag på lösningar?

Och jag påstår att du skyller på kunderna (markerat med understruken text) och att du menar att den enklaste lösningen skulle vara att kunderna ändrar sitt beteende (markerat med fetstil). Kanske kan du på ett pedagogiskt sätt förklara vad som är felciterat resp vilka slutsatser jag dragit som inte stämmer med vad du egentligen försökte uttrycka i texten.
Ja du käre Thomas....läs nu noga följande: Felet är att du inte förstår att människor som sätts i en situation där man själv kunnat styra det hela åt ett håll men inte gjort det pga av egen miss, bristande kunskap man enkelt kunde ha åtagit sig info om osv känner ånger eller skäms inför sig själv pga detta till synes enkelt åtgärdade misstag.
Personen vill då inte ha dessa känslor för de ger obehag och vill då hitta en syndabock, vissa tar det med en klackspark och tänker till nästa gång med självinsikt i situationen medans andra i sin frustration försöker lägga felet någon annanstans.
Vi människor funkar så (enligt en bekant som läst psykologi och jag är beredd att hålla med). Därför undrar jag om det inte är enklare att kunderna till en början börjar ta tag i problemet för problemet verkar ju betydligt angelägnare nu är för tex 10-20 år sen då kunder inte hade samma inblick i prisbilder men branschen har varit lika betydligt längre och ingen där vill ju ändra något då det fortfarande funkar, så att ge sig på branschen och skrika om förändring är ju då lika döfött som att odla apelsiner på nordpolen.
Det finns massor av fel begågna av hantverkare inviduellt och ett antal som gäller branschen i stort och hantverkare blir ständigt påminda om det men vi hör sällan eller aldrig förslag på hur det ska förändras och vem tror att en förändring kommer ske så länge allt ändå funkar som det alltid gjort, tydligen så har ju firmorna kunder ändå, seriös som oseriös.
 
Swedberg skrev:
Vad har du för belägg för det påståendet?
d^_^b Börja med att läsa denna o hundratals liknande trådar :D
 
tille1 skrev:
Hej thomas o benjamin för tråden framåt, ni sitter o ältar samma sak om o om igen
kom med förslag tycker ni att vi inte ska tjäna pengar på matrial fine, men hur löser vi det ? vilka elektriker skaffar matrial utan att tjäna på det ?
Mvh Tille
Läs tråden, jag har gett ett enkelt förslag som tyvärr allt förmånga inte uppskattar då det minskar möjligheten radikalt att lura kunderna.
 
tille1 skrev:
Vem skall bestämma timpriser ? nån statlig kommision kanske Advokatsamfundet ?
Mvh Tille
Läs på om hur en marknadsekonomi fungerar, finns böcker på Biblan
 
Det är ju dessa fortsatta påståenden om att det luras och bluffar som gör att det aldrig kommer hända något då det inte finns belägg att branschen i stort lurar och bluffar utan det är ju godtyckliga påståenden, både befogade och obefogade men fortfarande så gäller det enstaka företag, inte branschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.