Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59 skrev:
När du skriver att det "finns inga priser som mörkas" så beror det ju lite på hur man ser det. De prislistor som många, kanske de flesta hantverkare, kommer dragandes med när priser på material diskuteras är ju oftast de prislistor som proffsbutikerna tillhandahåller men med priser som ingen hantverkare betalar. Problemet är ju att många hantverkare utnyttjar det faktum att många kunder pga okunnighet tror att dessa "grossistpriser" är lika med låga priser. När sedan hantverkaren i ett utslag av stor generositet erbjuder dessa priser med ett mindre påslag eller tom med rabatt tror ju kunden att han gör en bra affär. Det är således inte förekomsten av prislistan i sig som är ohederlig (även om den kan ifrågasättas i sig) utan hur den används mot kund. För grossisterna är det ju tämligen klart att prislistorna tagits fram i syfte att hjälpa hantverkarna att tjäna en extra hacka på materielet.

Allt detta är ju en bluff i syfte att förmå kunden att inte kolla så noga och därför acceptera höga priser. Det är väl inte så långsökt att tänka sig att många kunder skulle tveka lite om hantverkaren sa att priserna ligger avsevärt över vad kunden själv kan köpa prylarna för i en vanlig butik. Kunden tror ju att han får lägre priser genom att köpa genom hantverken eller i alla fall inte fantasipriser.

Att hänvisa till dessa prislistor står ju var och en fritt och viss kan man tycka att kunderna har dålig koll men när nu verkligheten ser sådan ut kan man ju i all vänlighet förklara för kunden hur det förhåller sig, INNAN man gör jobbet. Det är väl bara att säga att de priser som erbjuds ofta är högre än vad kunden själv kan köpa motsvarande material för i ett varuhus och att det beror på följande, och sedan får man väl räkna upp sina skäl till prisskillnaden. Accepterar kunden detta skulle problemet vara betydligt mindre och diskussionen kunde tas INNAN jobbet var gjort.

Att medvetet spela på/skylla på kundens dåliga koll är inte ok och det argumentet håller helt enkelt inte. I andra branscher med i grunden samma beteende har man infört tvingande lagstiftning för att stävja just prissättning som syftar till att försvåra för kunden att bedöma rimligheten i priset eller att bedöma priset som en helhet. Ta mobilbranschen som dolde mobiltelefonkostnaden i sina snåriga abonemangskostnader. Helt klart att jämföra med hantverkare som döljer sitt egentliga timpris i snåriga och missvisande prislistor.

Det skulle inte förvåna mig om hantverkarbranschen står inför en rakning - även om jag generellt är emot den typen av regleringar.
Men jag förstår inte problemet....en kund kan väl köpa sitt material var dom vill, av hantverkare eller själv i butik/över nätet, mig och många andra kvittar det. Det är ju helt upp till kund att jämföra priser, fråga om offerter och rabatter, så gör ju vi företagare när vi ska handla men med den skillnaden att jag kan lämna garanti på produkterna jag säljer om dom går sönder och eventuellt byte av produkten är gratis mot kund jämfört med om kund handlar eget som jag monterar.

Problemet många verka ha är helt enkelt att dom tycker hantverkaren har dyra materialpriser och anser att det bland vissa företag sker orimliga påslag på inköpspris samt att dom jämför priser med stormarkander. Kalkylera materialåtgången eller be om hjälp med det, bestäm om man ska köpa material av hantverkaren eller från annat ställe. Varför är det så svårt för kund att göra så när det gäller hantverkare? Det finns massa saker jag köper där jag inte har ingående koll på priser som datorkomponenter, bildelar, mobiltelefoner men jag frågar om priser, ifrågasätter om jag tycker det är dyrt och ibland fått svar som jag accepterar och ibland inte och då handlat på annat ställe, jag har bara mig själv att skylla om jag köper en TV på SIBA för 10.000 kr när samma TV kostar 5.000 på Media Markt och också fått reda på att denna TV kostar 2.000 kr i inköp till vissa butiker. Inte fan sitter jag och gnäller om det sen, jag vet att handeln funkar så vare sig det handlar om bygg, mat elektronik eller annat, fatatr man inte det så är man mer än lovligt naiv.
Nä, den som inget frågar får heller inget veta och kan i sämsta fall få bita i det sura äpplet. En konsument har ett eget ansvar också, säljare är oftast inte utbildade pedagoger som ska förväntas "lära" kunderna allt. Viss info om tex det rent fysiska förfarantet av vad en hantverkare ska göra tycker jag man ska kräva utan att behöva fråga om det, sen får man ju som kund fråga om det ekonomiska så man själv kan jämföra med andra.
 
tille1 skrev:
Ta bladet från munnen vila är rötäggen av oss o vilka är godkända
jag väntar pm mig om du inte vill viso offenligt benjamin
Mvh Tille
Ytligt set är det enklelt, gå bara igenom inläggen o leta efter folk som lägger skuldbördan på kunden och att denna får skylla sig själv för att han/hon blivit lurad.
Detta kallar jag rötägg i detta sammanhang.
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Så du tycker att mobilbranschen har blivit rakad och fin?? Om någon bransch ska in i stålbadet är det väl den!

När kan en snickare komma med denna prislista du hävdar hantverkare har?
Kan en byggare eller betongare ha denna prislista?
Nej jag har inte påstått att alla problem i mobilbranschen är lösta. Långt därifrån. Jag gav bara ett exempel på hur man genom konsumentlagstiftning tvingar en bransch att på ett tydligare sätt redovisa faktiska kostnader för kunderna. Likheterna med vissa hantverkarbranschers beteende är ju slående och syftet är detsamma. Att på ett eller annat sätt mörka priser för kunderna.

Nej, du har rätt i att snickare vad jag vet sällan kör med de bluffprislistor som vi diskuterar här. Det har troligen historiska orsaker då snickare aldrig haft samma skyddade ställning vad gäller inköpskanaler av material som tex elektriker och VVS-are har haft. Byggare generellt och betongare har jag ingen koll på men du har förmodligen rätt även där. 99% av de fall som diskuteras på forumet gäller ju också El&VVS.
 
kolvas skrev:
Vet du vad t.ex elgigantetn eller onoff ger i inköp för ett 4Gb USB-minne? Troligtvis inte men du vet vad det kostar.
Jämförelser mellan en elentreprenad och detaljhandeln är meningslösa när det primärt är en tjänst, dvs själva installationen, som kunden köper.

---

Glufsglufs skrev:
Visst är det lätt att fördömma och klaga på skrivna argument när man kör SM i fri tolkning och laborerar med texten som värsta Jehovas så att ens eget argument stämmer....
Hela texten ska utläsas: "fördömmer inte de elektriker som tar samma pris som GNP för det är ju ändå det priset en privatperson fått betala i alla fall. Rabatt på material är ju en grej mellan grossist och företag för troget handlande och mängder lika som om jag lämnar offert till kund så har jag utrymme att gå ner i pris för att det är trogen kund eller handlar stor mängd tid och material av mig."
Och helt plötsligt har det en helt annan betydelse än vad du försöker påvisa, jävla larv att klippa och klistra efter bästa förmåga när man ska citera.
Nej, meningen får inte en helt annan betydelse. Faktum kvarstår:
-Priserna i grossistens "prislista" är ren fantasi. Så fort du registrerar ett firmakonto så är får du rabatt. Alltså inget som är förhandlat eller intjänat genom förtroende. Ingen elektriker betalar alltså dessa priser. Inte heller om du som privatperson handlar samma materiel förekommer dessa priser då du väljer att handla på andra ställen.
-I praktiken så handlar du inte materiel till dig själv som du sedan säljer till kund. Du handlar materiel åt kunden för dennes räkning, på dennes beställning. Att du då väljer att handla på markandens dyraste prislista eftersom det gynnar dig är ett missbruk av det förtroende du har fått.

Vidare är det löjeväckande att du anklagar mig för att debattera fult när du själv börjar med att kalla mig för "värsta Jehovas" och liknande försök till smutskastning istället för att faktiskt bemöta mina argument.

Glufsglufs skrev:
Det finns inga priser som mörkas för om man som kund frågar så får man svar, iaf av mig och de hantverkare jag samarbetar med, sen att det är just rötäggen det skrivs om är ju inte så underligt men alla seriösa blir ju automatiskt inblandade i skitsnacket och mindre vetande tror helt enklelt att det funkar som det skrivs rakt över inom alla företag.
Ja, det är ju helt rimligt att ta ut ockerpriser. Det är ju kännetecknet för en seriös entrepenör som inte är ett rötägg. Eller inte.
Hela systemet har inget annat syfte än att lura folk. Redovisa korrekta fakturor istället om du vill kalla dig seriös istället för att försvara ett snett system.

Glufsglufs skrev:
Att man som kund inte kollar upp saker ordentligt och sen skäms för sina egna misstag kan ju inte företagen ta ansvar för, det är inte en butik med skrivna priser kunderna handlar av när dom beställer tjänster så därför får man ju kolla upp priserna med företaget eller begära offert på hela arbetet så det är mest skitsnacka att företagen mörkar priser och stirrar man sig som kund blint på timdebiteringen så får man ju ta den smällen. Priser på mat skiljer sig från butik till butik och det kollar ju folk upp så varför inte samma gällande hantverkare?

Specade fakturor eller inte styrs ju efter myndigheters krav så om din hantverkare inte gjort vad som skall göras så får man ju ta upp det med firman och få det riktigt gjort i så fall.
Så allt är kundens fel som låter sig luras? Återigen ett klassiskt kännetecken på en seriös entreprenör!
 
Redigerat:
Hydraul skrev:
Ehhh, viss urspårning noterad...

Men jag fattar resonemanget, förutom hos ölutköraren! ;)

Ny offert anländ med betalning helst omgående, pengar på kontot imorrn, är det momsredovisning eller nåt som skall redovisas, för att jävlas kan jag kräva minst 10dagars betalningsvillkor...Men ingen som vinner på det...

Ny offert är -2100kr, så istället för 30.300 så 28.200, kan väl inte påstå jag blev gladare av det, men som nån skrev att har jag inte undersökt hans priser bättre innan arbetet så vad ska jag klaga för...Jag har ju trots allt fått rabatt på listpriset..*tjohoo*

Så jag betalar och skriver o tackar för gott första samt sista jobb, samt en jävligt dyrköpt läxa....*alla nöjda*
Budskapet från honom är, "jag lyckades inte lura dig jättemycket.... bara ordentligt..." ett typiskt rötägg.

Han vill ha in ROT pengarna innan Kenya resan i Januari därav den korta betalningsfristen.
 
Thomas59 skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar med "argumentera som sig bör" men jag kan ju ana att du inte vill att någon ska säga emot dig genom att ifrågasätta vad du själv skriver. Jag kan erkänna att jag går på en viss, inte helt okänd linje, men läser självklart vad andra, tex du själv skriver. Tyvärr håller jag ju inte med dig.

Man argumenterar "som sig bör" genom att använda sig av fullständiga texter när man citerar från aktuell debatt utan att klippa och klistra för att hitta just något i en text som säger emot sin egen åsikt när hela texten påvisar en helt annan sak, du är ganska bitter av dig som gång på gång gör på detta viset för att ha något att argumentera mot.

Man behöver inte ägna sig åt någon fri tolkning vad gäller dina inlägg. Det är bara att läsa vad du skriver. Du skriver ju angående de återkommande klagomålen på hantverkare "att klaga är kul" och hur vill du då att man ska tolka det? och vidare "bättre om man kan skylla egna fel på andra som så många visar upp i detta forum" med referens till kunder som har synpunkter på hantverkare eller hur vill du att man ska tolka det?.

Där är det ju ett problem som du dras med, jag har läst dina tolkningar av andras texter och dom emotsäger helt vad skrivaren uttrycker men du får ju till det genom att klippa och klistra istället för att läsa hela inlägg, kopplingen till andra inlägg osv. Gällande det du just nu citerar är ett bevis på att du inte läser innan du skriver för läser man allt så ser man att jag räknar in både hantverkare och kunder inkl mig själv samt använder detta forum som referens då det är här vi disskuterar men det är väl roligare att tolka det på annat vis bara för att ha något att säga emot.

Det var också du som framförde tesen att det var lättare att ändra på kunderna än att ändra på en hel bransch som jobbat på samma sätt i 40-år eller har jag fel även där?.

Så skrev jag inte, citera rätt istället för att skapa en höna av en fjäder. Men....att du inte tog med ett helt citat på hela texten är ju ett tecken på att om du gjort det så hade ingen annan kanske tolkat det som du och var är då det roliga i att argumentera....återigen fulspel av dig.

När man läser din indignation kring hur du ständigt feltolkas och felciteras skulle man ju vilja råda dig att kanske läsa det du själv skriver. Om det nu är så att du ständigt feltolkas eller felciteras så är det kanske för att det du skriver äv tvetydigt eller så kanske det är så att dina egentliga åsikter inte kommer fram i dina inlägg.

Fast det verkar ju bara vara du som tolkar det på det viset.....vari ligger då felet? Alla andra läser hela inlägg och kopplar det med tidigare inlägg samt svar på andras inlägg men inte du.

Jag har ingen anledning att ifrågasätta ditt påstående att du har återkommande kunder. Jag kan nog också tänka mig att en och annan kund skulle söka sig annorstädes om du öppet redovisade din syn på kunderna men det utgå jag från att du inte gör.

Jag är lika öppen i verkliga livet som här, bara det att när jag för diskutionen med en livs levande person så klipper dom inte ut en mening från dag ett och sätetr ihop det med en helt annan sak dag två för att föra fram ett eget argument, dom lyssnar och förstår, vissa har synpunkter och jag tar åt mig av dom men dom synpunkterna i förhpllande med dina argument är ju verkliga och håller sig till det jag exakt sagt till dom och om dom tolkar på ett sätt så frågar dom om det är rätt som dom uppfattat det utan att bara ta åt sig av en mening i ett helt samtal....ser du skillnaden i det eller?

Jo, visst kan jag ha fattat saken fel. Det kan ju vara som du säger att problem kan lösas genom att kunderna (inte hantverkarbranschen) ändrar sitt beteende och blir bättre pålästa om hantverkarnas arbetsförhållanden. Om vi kunder bara förstår varför ni beter er oseriöst så kommer allt att blir bra - FÖR ER!
Varför säger du NI och ER??? De som sitter här och argumenterar emot saker eller ger sin syn och förklarar som hantverkare försöker bara ge en insikt i hur det funkar samt att skillnaden är obefintlig eller väldigt liten jämfört med andra brancher och sen, du som vill blanda in andra trådar i sammanhanget vet ju att jag haela tiden sagt att alla måste ta sitt ansvar, kund som hantverkare men att kunderna bör för sin egen skull också ransaka sig själva, de flesta problem består av två parter och om inte båda kan inse sina fel så blir det ingen lösning samt att hantverkare säkerligen stöter på kunder som "försöker" för att få saken till egen ekonomisk fördel till lika stor del som kunder stöter på dessa hantverkare som utan moral helt enkelt försöker blåsa en kund.
 
S
Thomas59 skrev:
Nej, du har rätt i att snickare vad jag vet sällan kör med de bluffprislistor som vi diskuterar här. Det har troligen historiska orsaker då snickare aldrig haft samma skyddade ställning vad gäller inköpskanaler av material som tex elektriker och VVS-are har haft. Byggare generellt och betongare har jag ingen koll på men du har förmodligen rätt även där. 99% av de fall som diskuteras på forumet gäller ju också El&VVS.
Det här visar vilka brister du har. Du hävdar att "hantverkarbranschen ska in för rakning" (vilket i sig är ett lite rysligt uttalande) och där ingår väl fler än vvs och el?
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Men jag förstår inte problemet....en kund kan väl köpa sitt material var dom vill, av hantverkare eller själv i butik/över nätet, mig och många andra kvittar det. Det är ju helt upp till kund att jämföra priser, fråga om offerter och rabatter, så gör ju vi företagare när vi ska handla men med den skillnaden att jag kan lämna garanti på produkterna jag säljer om dom går sönder och eventuellt byte av produkten är gratis mot kund jämfört med om kund handlar eget som jag monterar.

Problemet många verka ha är helt enkelt att dom tycker hantverkaren har dyra materialpriser och anser att det bland vissa företag sker orimliga påslag på inköpspris samt att dom jämför priser med stormarkander. Kalkylera materialåtgången eller be om hjälp med det, bestäm om man ska köpa material av hantverkaren eller från annat ställe. Varför är det så svårt för kund att göra så när det gäller hantverkare? Det finns massa saker jag köper där jag inte har ingående koll på priser som datorkomponenter, bildelar, mobiltelefoner men jag frågar om priser, ifrågasätter om jag tycker det är dyrt och ibland fått svar som jag accepterar och ibland inte och då handlat på annat ställe, jag har bara mig själv att skylla om jag köper en TV på SIBA för 10.000 kr när samma TV kostar 5.000 på Media Markt och också fått reda på att denna TV kostar 2.000 kr i inköp till vissa butiker. Inte fan sitter jag och gnäller om det sen, jag vet att handeln funkar så vare sig det handlar om bygg, mat elektronik eller annat, fatatr man inte det så är man mer än lovligt naiv.
Nä, den som inget frågar får heller inget veta och kan i sämsta fall få bita i det sura äpplet. En konsument har ett eget ansvar också, säljare är oftast inte utbildade pedagoger som ska förväntas "lära" kunderna allt. Viss info om tex det rent fysiska förfarantet av vad en hantverkare ska göra tycker jag man ska kräva utan att behöva fråga om det, sen får man ju som kund fråga om det ekonomiska så man själv kan jämföra med andra.
Visst, i teorin kan kunden köpa mateialet själv men i praktiken kan det ofta bli svårt. Hantverkare som inte tar jobbet om dom inte får köpa materialet, hantverkare som målar upp skräckbilder av hur garantin försvinner (vilket den givetvis inte gör) om kunden köper egna prylar, hantverkare som helt enkelt säger att det är så det funkar (dvs att hantverkaren köper prylarna) i kombination med att en kund ju faktiskt kanske inte riktigt vet vad som behövs. Det kanske kvittar för dig men vittnesmålen om hantverkare som vägrar jobb om dom inte också får stå för materialet är otaliga.

Jo jag föstår att garantiärenden hanteras annorlunda om du står för materialet men garanti finns även om kunden själv köper prylarna och i vissa fall får leverantören även stå för omkostnader som uppkommer i garantiärendet. Att som du påstå att du byter produkter på garanti helt gratis är ju inte heller sant. Driver du ditt företag på ett företagsekonomiskt korrekt sätt finns garantiarbeten med i kalkylmodellen och tiden du ägnar åt dina "gratisbyten" betalas av alla dina kunder genom ett kalkylmässigt påslag. Du kanske skulle upplysa dina kunder om detta då du marknadsför dina garantibytestjänster som gratis.

Att även andra branscher har höga påslag är väl inget försvar. Märk väl att det inte är principen med påslag som jag vänder mig mot utan sättet som kundernas okunskap utnyttjas av skrupelfria hantverkare. Hela materialpåslagssystemet är uppbyggt för att invagga kunden i känslan att man gör en bra affär och samtidigt gör man allt för att försvåra just de prisjämförelser du vurmar för. När sen påslagen kommer upp i nivåer som inte ens den mest förhärdade grossistprislistekramare kan försvara så förklaras det höga priset istället med att det är till för att kunna visa upp låga timpriser. Hur mycket bluff och båg ska det till GG innan du kan medge att detta inte är helt sunt?
 
Thomas59
Swedberg skrev:
Det här visar vilka brister du har. Du hävdar att "hantverkarbranschen ska in för rakning" (vilket i sig är ett lite rysligt uttalande) och där ingår väl fler än vvs och el?
Jag var kanske lite otydlig, det medger jag. Nu är det iofs inte bara materialpåslagen som det är frågan om. Generellt sett så är det de flesta disipliner inom hantverkarbranscherna som är ifrågasatta fast kanske på lite olika områden/olika sätt.
 
tille1 skrev:
I den här tråden förutsätts det att alla elektriker skinnar kunderna på matrialet
Jag har aldrig slängt ut någon %sats vad jag lägger på priset på matrial
Jag är alltid öppen om kunden frågar om priser
jag säljer gärna bara arbete om kunderna vill
jag blir inte fbannad på att rörisarna i närheten lägger på mycket på matrialet men jag har ingen lust att betala vad dom vill ha så då håller jag med matrial själv
Så mr bygg vad tycker du om det ?
Mvh Tille
Tille, det är exakt så jag vill det ska vara!
Min röris berättar för mig vad som behövs ifall jag vill ta hem det själv. Annars har han med sig det jag behöver och vet priset innan. Inte en enda gång har jag valt att fixa själv!
Jo förresten, handdukstorkarna köpte jag själv så det blev den design jag ville ha.
Jag fick alltså välja helt själv och visste priserna. Enkelt.

Ang rabatterna hantverkare får för "så många inköp" beror väl ändå på att vi kunder beställer via er ;)

Någon kommenterade tidigare i tråden ang att det var fint att tjäna pengar i USA men inte i Sverige. Det ser jag som ett av de mest tramsiga inläggen i tråden här och är way off topic. Ett dåligt försök att rättfärdiga sina påslag.
Det är, iallafall i mina ögon, beundransvärt att tjäna pengar och vara driftig!
INTE ATT HA EN JÄKLA MASSA DOLDA PÅSLAG OCH AVGIFTER!
(sorry att jag skrek lite, blir bara förbannad..)
Sen blir jag mörkrädd när jag hör hur en del resonerar och tycker att allt är upp till kunden. q(;^;)p


Jag betalar gladeligen lite mer timpenning till en duglig hantverkare som håller ord.
Annars blir det alltid dyrare och jag är ändå inte nöjd med jobbet.
 
Haha Att ni orkar hålla på... :p Inte korta inlägg direkt.

//Patrik
 
Är det nån av dom som "gnäller" om påslag som har koll på vilka påslag som man har i andra branscher, eller är det så att "folk" är lyckligt omedveten och tror sig handla billigt och därmed är nöjda?? Eller är det bara vissa som är "skurkar" när dom tar ut höga påslag.
 
kolvas skrev:
Att uppge sina netto-priser finns det ingen som gör i någon bransch.

Hur mycket påslag tror du en bilverkstad har på sitt material?
Visst finns det kunder som i affärsförhandlingen gör upp om en rimlig förtjänst på material för leverantören och därefter kräver att levernatören bifogar underlag för sina materialinköp tillsammans med fakturan.

Egentligen ett juste sätt att göra affärer, då betalar man för kompetensen - inte för påslag på material som dessutom kanske kunden själv normalt köper in till egen försörjning (t.ex industrikunder med egna elektriker) och genom sin storlek / volym kan ha bättre rabattbrev än leverantören.
 
Så en dumhet rättfärdigar en annan?

Denna tråd är väl just ang en räkning från en elektriker?


Sen att alla elektriker tar åt sig förstår jag inte.
Min elektriker är kanonduktig.
Ganska dyr om man ser till timpris, men myglar aldrig med räkningar.
Varken resor, påslag eller genomförda timmar.
Det gör att slutpriset från honom oftast är billigast, trots dyrare timpenning.

Edit Inlägg som svar till Elmont
 
Redigerat:
Med ROT så ser jag ju ingen anledning att bry mej så mycket om 50 spänn (läs 100 egenföretagare) i timmen hit eller dit om jag bara får ha rätt pris på grejorna. Jag vet ju att jag när jag går genom polarns firma så får jag mellan 5-30% på olika byggmaterial. Om jag då skulle göra ett jobb och fakturera kunden fullt pris när jag har 20% rabatt så tjänar jag ju 25% på materialet, jag tror att kunden är gladare för att jag är lite öppen och ärlig och talar om jag har fått 10% (20% på riktigt) och sen tar in det på timpengen för då har jag en jävligt nöjd kund, som vet att jag har fått 2kr när han betalat 1 och blir rekommenderad så jag kan få så mycket jobb att jag kan höja mina timpriser. Och jag har ändå blåst kunden på halva min rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.