Status
Tråden går ej att kommentera.
Glufsglufs skrev:
hur man nu ska driva ett företag om inte på andras bekostnad....
Usch, vad egoistiskt. :rolleyes:;) Ni är ett jäkla pack ni företagare. :wow:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Usch, vad egoistiskt. :rolleyes:;) Ni är ett jäkla pack ni företagare. :wow:

//Patrik
Mmmm...det är ett under att det finns folk som vill egentligen. ;)
 
Vilket jäkla trams!
Nu är ni där igen...
 
Jag har gillat dina inlägg glufsglufs fram till nu , Men nu har du blandat äpplen o päron när du talar offerter så tror jag att du talar om löpande avtal tex när en kund köper tjänster under lång tid av en elfirma. När jag talar offerter menar jag stora eller små jobb på anbud utan skyddsnät
Är du med ? Sen verkar det som ni andra har kört fast i att mena att det är jämt allaandra som har fel ta ansvar för att det är ni som från början köpt in tjänsterna på fel sätt
Mvh Tille
 
Glufsglufs skrev:
Tycker att det är ett konstigt uttalande, jag kan redovisa varenda krona på materialet jag säljer om kund vill veta. Smygavgifter förstår jag inte vad som syftas. Min prislista ligger under grossistens GNP med mellan 30-40% men jag fördömmer inte de elektriker som tar samma pris som GNP för det är ju ändå det priset en privatperson fått betala i alla fall. Rabatt på material är ju en grej mellan grossist och företag för troget handlande och mängder lika som om jag lämnar offert till kund så har jag utrymme att gå ner i pris för att det är trogen kund eller handlar stor mängd tid och material av mig. Allt handlar fortfarande om att kunden vill betala så lite som möjligt samt att företaget vill tjäna så mycket som möjligt och köparen av tjänster har väl samma skyldighet att kolla vad saker kostar hos hantverkare som att man gör det på bilverkstaden eller i affären, när man inte gjort det eller förstått hur saker funkar samt fått kunskap om att inköp är billigare än utpris (döööhhh....var är det inte så) så känner sig kunden lurad men borde kanske vara självkritisk istället för på en bransch som funkat lika minst i 40 år, vilket är enklast att ändra på? En hel bransch eller sitt eget beteende vid köp av tjänster och/eller material?
Orkade inte riktigt läsa allt pga av meningsbyggnaden. Men om vi tar sista raden. JA det är viktigt att vi alla hjälps åt att städa upp i Träsket, både kunder och företagare, vi kan inte ha dessa stenåldersfasoner kvar hos dessa branscher.
 
F
Att lämna offerter det gör vi företagare gärna.
Men då måste vi ha ett underlag att beräkna efter.
Dvs en ritning, inget muntligt. Då det -med största säkerhet- kommer att bli diskussioner om antal uttag eller placeringar.
Vad kostar det att göra en 'riktig' ritning vi kan kalkylera efter?
Vid större jobb så finns det ritningar klara och det är fler som erbjuds lägga in offerter, konkurrens..:)
Vid små jobb känns det svårt få det att bära sig att få det ritat och få någon lämna pris....beräknat en dag så tar det 1,5.....
Då är det är de löpande som är det bästa -för alla. Då det kan uppstå situationer som gör de tar mer/mindre tid. Bakom panelen en tjock betong vägg eller att det saknas/finns jord draget, dålig fk etc...däremot om fastighets ägaren hjälper til, borra hål montera/flytta ställningar handräckning m.m kortar naturligtvis ned tiden.
Så att ge pris är ingen lätt historia...
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Rabatt på material är ju en grej mellan grossist och företag för troget handlande och mängder...
Det där är bara bullshit och det vet du.
Grossistens "prislista" är det inget företag som betalar enligt så det argumentet är bara tröttsamt att höra vid det här laget.

Problemet är, som flera redan har sagt i den här tråden men som ingen berörd vill lyssna på, att det mörkas vad det hela kommer att kosta.
Att det sedan är ett branschproblem som den enskilde elektrikern har svårt att påverka är en annan sak. Men att försvara att man lägger kostnader som dolda materialpåslag, istället för att komma med korrekt redovisade fakturor, är bara fel och det kommer du aldrig ifrån.

Och börja nu inte svamla om att det är omkostnader hit och dit och att det skall tas ut vinst etc. Givetvis skall man ha betalt och göra vinst! Det är inte det som är problemet!
 
Hej
Vad gör folk så förbannade är det bristen på yrkesfolk? Själv är jag trött på rörfirmorna här tar för matrialen men kontentan är att jag köper matrialen på annat sätt
Jag har själv en elfirma det påslag jag har är vad jag anser att jag behöver för att hantera matrialen åt kunden , Dom gånger kunden håller med matrial så är jag glad Varför ? Jo för då blir det mer timmar fler besök
Jag har inte hitills haft en kund som lyckats få med sig allt vad man behöver till en normcentral tex
Mvh Tille
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Alla lär vi få en dyrköpt läxa någon gång i livet och då inom något man inte har koll på, jag har tagit mina smällar och lärt mig av det så jag vet väldigt väl vad jag ska kolla efter och fråga om när det gäller bilar och läsa handlingar i yrket och du vet ju nu vad du ska kolla upp nästa gång du behöver hantverkare och därmed precis som jag har vi lärt oss att nästa gång man får ta en smäll inom det området så får man skylla sig själv för då har man helt enkelt inte "gjort rätt" medans vissa aldrig kommer lära sig utan fortsätta klaga på saker dom kan avhjälpa på egen hand genom frågor och konstateranden men vi är ju svenskar så klaga är ju kul och ännu bättre om man kan skylla egna fel på andra som så många visar upp i detta forum samt att fy fan för den som tjänar pengar på andras bekostnad.....hur man nu ska driva ett företag om inte på andras bekostnad....
GG, du ger på nytt tydligt uttryck för den typ av kundfientliga åsikter som jag tidigare stark ifrågasatt och som du inte är ensam om på detta forum, nämligen att det i princip är kunderna det är fel på och är det mot förmodan inte kundens fel så är det i alla fall ok att kunden tar smällen/får betala läropengar/får en dyrköpt läxa. Då du skriver "att klaga är kul" och "bättre om man kan skylla egna fel på andra som så många visar upp i detta forum" med referens till kunder får man ju onekligen intrycket att du i stort sett stämplar många trådskapare som gnällspikar som skyller sina egna fel och brister på hantverkarkåren, som man får förmoda är helt felaktigt utpekad eller hur.....?

Läste ett av dina andra inlägg i tråden
:
Glufsglufs skrev:
.......när man inte gjort det (dvs att kunden inte kollat vad saker kostar...) eller förstått hur saker funkar samt fått kunskap om att inköp är billigare än utpris (döööhhh....var är det inte så) så känner sig kunden lurad men borde kanske vara självkritisk istället för på en bransch som funkat lika minst i 40 år, vilket är enklast att ändra på? En hel bransch eller sitt eget beteende vid köp av tjänster och/eller material?
.....och man blir faktiskt lite mörkrädd då man läser vad du skriver och jag undrar om du själv inser hur märkligt det låter. Du menar alltså att om kunden upplever sig lurad av en hantverkare (med tex orimliga materialpåslag eller vad du nu syftar på) så borde kunden i första hand vara självkritisk och inse att man inte kollat alla detaljer och att man saknar kunskap?

Men för sjutton GG, det är ju i de flesta fall av det skälet som man anlitar en professionell hantverkare, just för att man inte kan alla detaljer, inte vet hur allt funkar, inte har koll på material och materialinköp osv. Det är ju då man behöver en ärlig och kompetent motpart som INTE resonerar som dig att man får skylla sig själv om det inte blir som man tänkt sig. Har du någonsin hört talas om konsumentskydd och konsumentlagstiftning? Det är ju för att skydda konsumenterna från sådana som dig GG som man i flera branscher tvingats acceptera lagstiftning som ger konsumenterna ett utökat skydd mot företagare med din inställning. Din syn på kunderna är ju lika mossig som den bransch du verkar i som "funkat lika i 40 år", enligt dig och det framgår ju med all tydlighet då man läser dina inlägg.

Slutligen din fråga: Vad är enklast att ändra på? Det handlar inte om vad som ENKLAST GG. Att hantverkarbranschen i mångt och mycket är trög och förändringsovillig är INTE ett skäl mot förändring. Det är ett av huvudskälen TILL förändring. Att försvara en kritiserad bransch med att det vore ENKLARE om kunderna istället anpassade sig till branchen och hur den fungerar är nog ett av de mest korkade inläggen jag läst i hela denna debatt om kunder vs. hantverkare.
 
tille1 skrev:
Hej
Själv är jag trött på rörfirmorna här tar för matrialen men kontentan är att jag köper matrialen på annat sätt.

Jag har inte hitills haft en kund som lyckats få med sig allt vad man behöver till en normcentral tex
Mvh Tille
Jag förmodar att du drar rören själv också annars är det ju ett ganska motsägelsefullt inlägg?
 
Hej svartorm
Nej jag köper tjänsten om jag inte fixar det själv, men matrialet köper jag själv
Om du läst allt jag skrivit så hade du insett att när det gäller el så har jag inget problem om kunden tycker jag är för dyr o köper matrialet på annat sätt
Men jag gråter inte ut i forum o hävdar att alla hanverkare är idioter som tjänar för mycket
o du Thomas är du inte jurist ? Hur anser du att din egen branch fungerar ?
mvh Tille
 
förvanad skrev:
Att lämna offerter det gör vi företagare gärna.
Men då måste vi ha ett underlag att beräkna efter.
Dvs en ritning, inget muntligt. Då det -med största säkerhet- kommer att bli diskussioner om antal uttag eller placeringar.
Vad kostar det att göra en 'riktig' ritning vi kan kalkylera efter?
Vid större jobb så finns det ritningar klara och det är fler som erbjuds lägga in offerter, konkurrens..:)
Vid små jobb känns det svårt få det att bära sig att få det ritat och få någon lämna pris....beräknat en dag så tar det 1,5.....
Då är det är de löpande som är det bästa -för alla. Då det kan uppstå situationer som gör de tar mer/mindre tid. Bakom panelen en tjock betong vägg eller att det saknas/finns jord draget, dålig fk etc...däremot om fastighets ägaren hjälper til, borra hål montera/flytta ställningar handräckning m.m kortar naturligtvis ned tiden.
Så att ge pris är ingen lätt historia...
Jag tror inte det viktigaste är att få reda exakt på öret vad ett jobb skall kosta.
var ärlig o säg:
Uppskattade timmar (ev givet vissa antaganden)
Timpenning
Uppskattat materialpris (ev givet vissa antaganden) och är det större poster av något berätta vad
dessa kommer att kosta.
Allt inkl moms o summerat.

Sedan vet vi att positiva o negativa överaskningar kan komma. Men för då löpande en dialog med kunden.
Typ "jag har stött på detta och det kommer att innebära....... ska vi fortsätta?..."

Vänta inte med negativa överaskningar på fakturan!
 
Krawk skrev:
Det där är bara bullshit och det vet du.
Grossistens "prislista" är det inget företag som betalar enligt så det argumentet är bara tröttsamt att höra vid det här laget.

Problemet är, som flera redan har sagt i den här tråden men som ingen berörd vill lyssna på, att det mörkas vad det hela kommer att kosta.
Att det sedan är ett branschproblem som den enskilde elektrikern har svårt att påverka är en annan sak. Men att försvara att man lägger kostnader som dolda materialpåslag, istället för att komma med korrekt redovisade fakturor, är bara fel och det kommer du aldrig ifrån.

Och börja nu inte svamla om att det är omkostnader hit och dit och att det skall tas ut vinst etc. Givetvis skall man ha betalt och göra vinst! Det är inte det som är problemet!
Vet du vad t.ex elgigantetn eller onoff ger i inköp för ett 4Gb USB-minne? Troligtvis inte men du vet vad det kostar.

Att uppge sina netto-priser finns det ingen som gör i någon bransch.

Hur mycket påslag tror du en bilverkstad har på sitt material?

Frågar inte kunden om vad saker och ting kostar så får man anta:
1. kunden vill ha jobbet gjort och har koll på priserna
2. kunden tror att jobb och material gratis

Brukar du som kund gå in och peka på nåt och bara säga att du ska ha prylen utan att veta pris så ska du knappast räkna med nåt annat än listpris, oavsett om det gäller el, VVS eller en ny kostym
 
S
Nimajneb skrev:
Jag tror inte det viktigaste är att få reda exakt på öret vad ett jobb skall kosta.
var ärlig o säg:
Uppskattade timmar (ev givet vissa antaganden)
Timpenning
Uppskattat materialpris (ev givet vissa antaganden) och är det större poster av något berätta vad
dessa kommer att kosta.
Allt inkl moms o summerat.

Sedan vet vi att positiva o negativa överaskningar kan komma. Men för då löpande en dialog med kunden.
Typ "jag har stött på detta och det kommer att innebära....... ska vi fortsätta?..."

Vänta inte med negativa överaskningar på fakturan!
Du slår in en öppen dörr. Det finns inte någon seriös egenföretagare som inte har denna service.
Material kommer alltid att hittas billigare någon annanstans.
Att ha flera hundra procent på kabel som tex en lampaffär säljer den för är oseriöst.
Men det kan vara en färsk egenföretagare som naturligtvis kommer att lära sig ta ut så högt pris som möjligt där även båda parter är nöjda. Man kan omöjligt driva ett företag där kunderna konstant är missnöjda. Många går säkert inte att få nöjda då det sitter i ryggraden att vara bitter.
 
Swedberg skrev:
Du slår in en öppen dörr. Det finns inte någon seriös egenföretagare som inte har denna service.
Hade det varit så hade dessa trådar aldrig uppstått.

Det är ju inte så att 100% av alla El/VVSare är rötägg men det finns för många av dessa och därför känner folk igen sig, antingen från egen erfarenhet eller någon nära bekants...

Dom flesta av mina erfarenheter med inlejda hantverkare är positiv men några har ballat ur.
2 gånger har vi hamnat i Tingsrätten då jag har haft mage att stå på mig.... 2 gånger har jag vunnit i Tingsrätten och båda gångerna har min motpart (kärande) fått sig en rejäl "tillrättavisning" av Domaren pga av sitt agerande.

Jag upprepar det igen, Branschen måste saneras!

Sedan är det ganska roligt att läsa inläggen här från olika individer som tillhör dom utpekade. Vissa verkar helt klart tillhöra den justa gruppen medans andra tillhör rötäggen.

Vore riktigt intressant o se en debatt mellan dessa 2 grupper utan att blanda in oss kunder som brevlåda hela tiden.:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.