Status
Tråden går ej att kommentera.
Nimajneb skrev:
Ölen på krogen är som läsken på McDonalds.
Där ligger förtjänsten.
Maten med alla dess omkostnader har mycket sämre marginaler.

En öl till..... en öl till.... kanske en sista öl????
Ja, och öl som är så gott d^_^b
 
PCLarsson skrev:
Kan inte någon insatt svara på detta,

En professionel upphanldare vet vad nettopriset är hos grosisten och kommer således inte att acceptera ett påslag på 100 - 500 % på grossistens nettopriser.

Många här hädar att påslaget kommer p g a att timdebiteringen är för låg och att det inte räcker för att det annars är svårt att runt firman med vinst (alla ska få tjäna pengar).

Men svara mig då; är det så att elektrikern har en timdebitering på stora jobb, där upphandlaren inte accepterar påslagen, och en timdebitering när det gäller småkunder/privatkunder.

Och om det är som så att timdebiteringen är densamma, vem skulle då vilja ta ett stort jobb!
En offert är om man räknar ihop timtid och materialtid och sen slår ut det på arbetad timme billigare än löpande räkning. Det beror ju på att tex vid ett stort jobb som kan ta 100% av arbetstiden i anspråk i dagar, månader, år är mindre kostnadskrävande än en massa småjobb samt att när det är stort nog att ta flera veckor, månader, ja kanske 1-2 år så har man ju säkrad inkomst och löpande delfaktureringar som gör att inkomsten är säkerställd under längre tid.

Är du med eller krånglade jag till det?

Timdebiteringen och materialpriset behöver nödvändigtvis inte vara (sällan är det) detsamma som under löpande tid på småjobb.
 
V8dc skrev:
Jag kan fasiken inte förstå detta....
Är det extra synd om elektriker och hantverkare?
Har inte alla företag liknande omkostnader och skatter?
Blir bara trött att höra snyftvalser om hur synd det är om hantverkare som minsann måste ha den mojängen och betala den avgiften.

Att alla vill tjäna pengar är väl självklart?
Däremot gillar jag inte alla extrakostnader som hittas på. Allt från extra timmar till fåniga påslag på materialet.

Personligen så uppskattar jag att hantverkaren är tydlig med vad och hur mycket det kostar. Då har jag en rimlig förväntning sen och betalar gladeligen.

Någon tidigare i tråden hade fast pris per apparat eller liknande. Helt klart något jag oftast skulle uppskatta, även om det blir några kronor dyrare i vissa fall.
Nä, det är inte synd om någon men det är hantverkare som ifrågasätts hela tiden för priser men man ser totalt genom fingarna när det gäller andra brancher på hur många % som slås på där och varför, jmf reservdelar till bilar tex.
 
Glufsglufs skrev:
Nä, det är inte synd om någon men det är hantverkare som ifrågasätts hela tiden för priser men man ser totalt genom fingarna när det gäller andra brancher på hur många % som slås på där och varför, jmf reservdelar till bilar tex.
Anledningen är solklar.
Det finns i princip bara Elektriker o VVSare som aldrig kan uppge vad något kostar o kör med en massa smygavgifter som gör att alla blir förbannade efteråt.

Bilverkstader hade samma problem förr men nu så måste dom uppge kostnaden INNAN dom sätter skiftnyckeln i bilen.

El o VVS branscherna har fortfarande för mycket fiffel o oärlighet för att tas seriöst för oss som betalar med beskattade pengar.
 
nsiak skrev:
Bromsprovare 150 kkr, 4-hjulsinställare 130kkr, hydraulpress 50kkr. billyft ca 50kkr.
Bara att vara auktoriserad kostar i runda slängar 100kkr per bilmärke och år.

Jag kan hålla på hur länge som helst och du kan tro mig hur lite du vill, en elektriker har mindre omkostnader.

För övrigt tycker jag det är sjukt ruttet att elektriker tar ut ett högre materialpris för att kompensera för låg timpenning.
hur många verkstäder har allt det där?

Visst har en del verkstäder mer omkostnader men så pass att det ska göra 100-400% högre timpenning är det inte, inte med tanke på att även där görs det rejäla påslag på materialet, ta t.ex däck och olja, där ligger t.o.m elektrikernas påslag i lä
 
Jag fattade inte vad du menar glufsglufs när du säger att offerter är billigare än löpande oftast
Normalt är väl att hantverkaren i offerten har med matrial+ tänkt arbete samt lägger på en viss felmarginal hade man tagit samma jobb på löpande slipper man felmarginalen men om det händer nåt oväntat så tjänar kunden på offerten
Vad är det som är störande med matrialpåslaget ? fixa allt matrial själva köp armar o ben så är problemet löst
Ska jag sköta matrialet åt kunden vill jag ju ha betalt för det
Därimot verkar det konstigt med faktureringsrutinerna hos elkillen som utpekades i starten av tråden
Mvh Tille
 
Glufsglufs skrev:
Rätt i att "ölköpet" ska betala personalen också. Fel att personalen kostar för inköp då sådant levereras till stället samt fel om maskinparken då valt ölmärke står för maskinparken, kylar osv osv på allt som visar reklam och så....så ja, nästa?
Jag jobbade ett tag som ölutkörare...

Jag ser ibland grossistbilen komma till min elektriker, betyder det att han inte skall fakturera mig för inköpsresor eller lagerhållning? ;)
 
Nimajneb skrev:
Anledningen är solklar.
Det finns i princip bara Elektriker o VVSare som aldrig kan uppge vad något kostar o kör med en massa smygavgifter som gör att alla blir förbannade efteråt.

Bilverkstader hade samma problem förr men nu så måste dom uppge kostnaden INNAN dom sätter skiftnyckeln i bilen.

El o VVS branscherna har fortfarande för mycket fiffel o oärlighet för att tas seriöst för oss som betalar med beskattade pengar.
Ett problem som jag tycker har minskat mycket de senaste åren men det kanske beror mest på att jag/vi har ändrat en hel del på hur mycket vi upplyser kunden om
 
förvanad skrev:
Vilken tror att ingen annan bransch gör vinst på materialet?
Det finns säkert någon, men många branscher skickar fakturan vidare med ett administrativt påslag som inte blir någon direkt vinst att tala om.
 
Nimajneb skrev:
Anledningen är solklar.
Det finns i princip bara Elektriker o VVSare som aldrig kan uppge vad något kostar o kör med en massa smygavgifter som gör att alla blir förbannade efteråt.

Bilverkstader hade samma problem förr men nu så måste dom uppge kostnaden INNAN dom sätter skiftnyckeln i bilen.

El o VVS branscherna har fortfarande för mycket fiffel o oärlighet för att tas seriöst för oss som betalar med beskattade pengar.
Tycker att det är ett konstigt uttalande, jag kan redovisa varenda krona på materialet jag säljer om kund vill veta. Smygavgifter förstår jag inte vad som syftas. Min prislista ligger under grossistens GNP med mellan 30-40% men jag fördömmer inte de elektriker som tar samma pris som GNP för det är ju ändå det priset en privatperson fått betala i alla fall. Rabatt på material är ju en grej mellan grossist och företag för troget handlande och mängder lika som om jag lämnar offert till kund så har jag utrymme att gå ner i pris för att det är trogen kund eller handlar stor mängd tid och material av mig. Allt handlar fortfarande om att kunden vill betala så lite som möjligt samt att företaget vill tjäna så mycket som möjligt och köparen av tjänster har väl samma skyldighet att kolla vad saker kostar hos hantverkare som att man gör det på bilverkstaden eller i affären, när man inte gjort det eller förstått hur saker funkar samt fått kunskap om att inköp är billigare än utpris (döööhhh....var är det inte så) så känner sig kunden lurad men borde kanske vara självkritisk istället för på en bransch som funkat lika minst i 40 år, vilket är enklast att ändra på? En hel bransch eller sitt eget beteende vid köp av tjänster och/eller material?
 
I min buss har jag elmatrial för tusentals kunder det är sällan jag går bet att hjälpa en kund med problem men viss matrial rör sig knappt sett över året men när det behövs finns det
Alltså det kan ta ett år från det jag betalade till jag får betalt för matrialet ska jag införa olika priser då ? dvs vid reparationer o utbyte lägger jag på 60% o vid planerad installation får jag ej lägga på matrialet
Mvh Tille
 
-MH- skrev:
Jag jobbade ett tag som ölutkörare...

Jag ser ibland grossistbilen komma till min elektriker, betyder det att han inte skall fakturera mig för inköpsresor eller lagerhållning? ;)
Om du nu körde som ölutkörare så vet du ju hur det funkar och ditt inlägg blev bara mer suspekt och änmer oseriöst än en hantverkares påslag, var det bara ett försök att få rätt i en argumentering pga andras eventuella okunskap i resturangbranschen? ;)

Även om grossisten kör ut (vilket flesta grossister gör gratis) så går det ändå åt tid för mängdning, beställning och sen hantering av det som kommer, personligen så nyttjar jag bara grossistens bil på stora/längre jobb som har stor materialåtgång, något man inte kan hantera med servicebil men jobbet är också på offert och därmed lägre totalpris än om det vore löpande så...ja, redan avräknat det du frågar om kan man väl säga.
 
Ehhh, viss urspårning noterad...

Men jag fattar resonemanget, förutom hos ölutköraren! ;)

Ny offert anländ med betalning helst omgående, pengar på kontot imorrn, är det momsredovisning eller nåt som skall redovisas, för att jävlas kan jag kräva minst 10dagars betalningsvillkor...Men ingen som vinner på det...

Ny offert är -2100kr, så istället för 30.300 så 28.200, kan väl inte påstå jag blev gladare av det, men som nån skrev att har jag inte undersökt hans priser bättre innan arbetet så vad ska jag klaga för...Jag har ju trots allt fått rabatt på listpriset..*tjohoo*

Så jag betalar och skriver o tackar för gott första samt sista jobb, samt en jävligt dyrköpt läxa....*alla nöjda*
 
Hydraul skrev:
Ehhh, viss urspårning noterad...

Men jag fattar resonemanget, förutom hos ölutköraren! ;)

Ny offert anländ med betalning helst omgående, pengar på kontot imorrn, är det momsredovisning eller nåt som skall redovisas, för att jävlas kan jag kräva minst 10dagars betalningsvillkor...Men ingen som vinner på det...

Ny offert är -2100kr, så istället för 30.300 så 28.200, kan väl inte påstå jag blev gladare av det, men som nån skrev att har jag inte undersökt hans priser bättre innan arbetet så vad ska jag klaga för...Jag har ju trots allt fått rabatt på listpriset..*tjohoo*

Så jag betalar och skriver o tackar för gott första samt sista jobb, samt en jävligt dyrköpt läxa....*alla nöjda*
Alla lär vi få en dyrköpt läxa någon gång i livet och då inom något man inte har koll på, jag har tagit mina smällar och lärt mig av det så jag vet väldigt väl vad jag ska kolla efter och fråga om när det gäller bilar och läsa handlingar i yrket och du vet ju nu vad du ska kolla upp nästa gång du behöver hantverkare och därmed precis som jag har vi lärt oss att nästa gång man får ta en smäll inom det området så får man skylla sig själv för då har man helt enkelt inte "gjort rätt" medans vissa aldrig kommer lära sig utan fortsätta klaga på saker dom kan avhjälpa på egen hand genom frågor och konstateranden men vi är ju svenskar så klaga är ju kul och ännu bättre om man kan skylla egna fel på andra som så många visar upp i detta forum samt att fy fan för den som tjänar pengar på andras bekostnad.....hur man nu ska driva ett företag om inte på andras bekostnad....
 
tille1 skrev:
Jag fattade inte vad du menar glufsglufs när du säger att offerter är billigare än löpande oftast
Normalt är väl att hantverkaren i offerten har med matrial+ tänkt arbete samt lägger på en viss felmarginal hade man tagit samma jobb på löpande slipper man felmarginalen men om det händer nåt oväntat så tjänar kunden på offerten
Vad är det som är störande med matrialpåslaget ? fixa allt matrial själva köp armar o ben så är problemet löst
Ska jag sköta matrialet åt kunden vill jag ju ha betalt för det
Därimot verkar det konstigt med faktureringsrutinerna hos elkillen som utpekades i starten av tråden
Mvh Tille
För det första så pratar jag inte om att ge offerter på 3-5 tusen kronor, då kan det jobbet lika gärna vara för att lämna offert på det ger inget för vare sig mig eller kunden. Jag pratar om nivå 50-100.000 kr eller mer då man spenderar mycket av sin årliga arbetstid på samma ställe. En offert innehåller alltid någon eller fler reservationer så om något händer som inte kan förutses så är det ju avvikelse och allt som kunden vill göra utöver vad som ingår i offert är extratid.
Jag kan inte svara för hur andra sköter offertförfarande men jag utgår från någon typ av handling/arbetsbeskrivning, skriver in i offerten vad som ingår, eventuella reservationer osv så är alla på det klara sen samt att man genom rabatt hos grossist har utrymme att pressa ner priserna då omkostnader blir lägre på vissa delar av företagandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.