Jag kittade förra hösten och fåglarna åt upp nästan allt under vintern.
Jag trodde att det var en kombination av att kittet var så färskt och dom hade dåligt med mat.
Därför kittade jag om under senvåren så att det skulle hårdna, och målade över några gånger.
Men nu börjar dom rackarna hacka i sej kittet igen!

Hur ska jag få dom att sluta?

det är något ämne i kittet som fåglarna sakner som gör att de pickar i sig det. Antar att det är linoljekitt osm innehåller krita. Kanske det som de gillar, eller om det är oljan som de vill åt.

Att ta på vitpeppar är ett beprövat tips. Det tycker fåglarna inte om. Annars brukar det bara vara ett problem när kittet är nytt och ganska mjukt. Kanske har de lärt sig var kittet finns nu.

Fåglar äter upp linoljekitt men inte kitt som framställs på annat sätt. Undvik linoljekittet så får du behålla det där det gör nytta...:)

Men ibland vill man ju trots allt använda linoljekitt. För oss som är intresserade av byggnadsvård är det ganska vanligt.

I vårt fall är det ett kitt som vi tycker är lättarbetat och bra att jobba med. Dessutom vet man hur det fungerar. Man kan renovera det och det är inte dåligt för fönstervirket. För oss finns inget annat alternativ och då får man stå ut med att fåglarna kanske gillar det ;D

Tack för svaren!
Det ser ut som om vitpeppar får bli nästa steg.

/Lars-Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.