Hej,

Vi har beställt ett arbete av företag som innefattar fasadbyte och tilläggsisolering.
Tilläggsisoleringen är klar sedan någon vecka tillbaka.

När vi nu kom tillbaka efter några dagar borta märker vi att mycket isolering ligger på marken och är sönderhackad av småfåglar.
Själva panelen kommer inte förrän om ca 5-6 veckor varpå samma företag kommer tillbaka och monterar denna.

Det kommer alltså stå öppet en lägre tid (vilket är ok enligt tillverkare) men det kommer troligen inte vara så vackert när väl fåglarna är klara.
Vi kommer köpa ett par fågelskrämmor för att se om det håller bort dom.

Frågan är dock om detta är något som vi kan lägga på företaget som utfört arbetet eller om det är något som vi själva behöver hantera?

Det är upp till företaget att se till att skydda isoleringen om de väljer att montera den innan de har resten av fasaden på plats.

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Vad är det för skydd utanför isoleringen?
Har man inte satt någon vindduk och läktat färdigt för att sätta panel?
Helst skulle jag se utomhusgips när man gör det på vinter och 1-2 månader innan panelen kommer på.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad är det för skydd utanför isoleringen?
Har man inte satt någon vindduk och läktat färdigt för att sätta panel?
Helst skulle jag se utomhusgips när man gör det på vinter och 1-2 månader innan panelen kommer på.
Det är inget skydd utanför isoleringen, man har läktat i väntan på panelen.
Isoleringen är västkustskivan 80mm och är monterad på befintlig stomme.

Bifogar en bild hur det ser ut när ena sidan är var klar, dock innan fåglarna varit i farten..

Jag ska kontakta företaget imon, de får åka hit och kolla.
Vi har enplans och ganska lätt åtkomligt. Tänker att de får täcka fasaden med nån vindduk eller liknande.

• Byggprojekt med vägg utan panel, isolerad med västkustskivan 80mm på enplanshus, läkt monterad, väntar på uppsättning av fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har dom tänkt att det där ska stå emot väder och vind i flera veckor?

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur har dom tänkt att det där ska stå emot väder och vind i flera veckor?
Västkustskivan är fukttålig och vattenavvisande.
Pratat med tillverkaren som säger det är ok med ett par månader öppet.
Enda kravet är om det kommer slagregn så ska man låta det torka ur innan fasad monteras.
Dock har inte fåglar varit med i beräkningen

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Till vänster på fotot är det ett vindskydd, ska det inte vara ett på andra sidan med, som skydd för drag bakom panelen. Då vore det lämpligt att få dit det direkt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Till vänster på fotot är det ett vindskydd, ska det inte vara ett på andra sidan med, som skydd för drag bakom panelen. Då vore det lämpligt att få dit det direkt.
Västkustskivan är vindtät i sig.
Enligt tillverkaren behövs inget extra vindskydd. Vi valde dock att ändå montera ett bakom, vilket är ok enligt tillverkaren. Men det ska inte vara något framför.

Men vi slänger nog upp billigaste möljiga vindskydd över tillfälligt som skydd tänker jag

Finns i rullar på ca 2 - 2,5 meters bredd, Makita har jag och det satt i stormar och regn en hel vinter och höll.
T.o.m i hörnen var det som en vimpel som fladdrade bra. Fästes med häftpistol tätt så det blir stramt.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns i rullar på ca 2 - 2,5 meters bredd, Makita har jag och det satt i stormar och regn en hel vinter och höll.
T.o.m i hörnen var det som en vimpel som fladdrade bra. Fästes med häftpistol tätt så det blir stramt.
Tänker samma.
Jag får gå på med vindduk imon.
Har inte varit så orolig över att isoleringen står öppen men de där jäkla fåglarna hade jag inte tänkt på..

Företaget har vi på löpande avtal så även om de kan komma och fixa så blir det säkert en kostnad.
Går nog ganska snabbt med häftpistol

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vår tilläggsisolering stod öppen i flera månader i somras. Fåglarna var på det något i början men sen la det sig, det kanske är annorlunda på vintern dock. Vindduk är nog det snabbaste alternativet antar jag!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara ett problem?, klarar utan problem flera veckor.

hur tror du man gör när man bygger stora byggnader?
inte bygger man klar 10 kvm helt i taget

Det kanske inte är ett jätteproblem i det stora hela men det var stora hål på flertalet ställen i den nya 80mm skivan. Tråkigt oavsett.
Tänker att om det ska stå 6 veckor till innan panelen kommer på så är det kanske bättre att göra något direkt.

Jag drog till byggmax idag, köpte 3st vinddukar för 1500 kr och slängde upp runt huset.
Så får det vara tills panelen är levererad.

Gällande min första fråga om jag ska dra det via entreprenören som reklamation så valde jag istället att bara lösa det. Kändes lite löjligt att reklamera att fåglar ätit på isoleringen.. (rätt eller fel vet jag inte)
Vi har dem på löpande för dränering, tilläggsisolering, fasadbyte och tillbyggnad 45m2 så det känns ändå bra att ha en god relation och inte tjata om reklamation i detta skede.
Kommer nämna det för dom när de kommer tillbaka från julledigheten

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det var ju bra att du löste problemet. Jag skulle inte försöka lägga ifrån mig ansvaret på byggarna. Det är ändå du som är ytterst ansvarig för byggets planering och eftersom du kände till att du behövde vänta på panelen så kunde du räknat ut att isoleringen skulle bli utsatt. Det kanske finns snickare som varit med om det tidigare men inte säkert just dina har den erfarenheten. De har säkert inte heller tänkt på att det kan bli problem. Men de råder heller inte över vad fåglar kan hitta på.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.