Ska bygga en trädkoja till ungarna. Har tänkt bygga en fyrkantig variant och på kojplatsen finns två parallella träd som blir perfekta fästpunkter för två av hörnen.
I de andra två hörnen har jag tänkt att ha stolpar rakt ner till marken (berg) men frågan är om det blir tillräckligt stadigt eftersom jag saknar en borr som kan fästa till exempel en stolpsko i berget?
Finns det någon bra metod för att stabilisera kojan trots att två av hörnen "hänger löst"? Skulle till exempel diagonala brädor från "de fasta fästpunkterna" stadga upp?

ska du ha trä löst stående på ett berg bör du ha distans som klarar lasten, så träet inte börjar murkna och tappar bärigheten, sen för att den inte skall kunna ta sig i sidled så bör det kryssas mot de infästningspunkter du har, likt ett älgtorn älgtorn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

då klarar du antagligen bärigheten, sen har det lite med vikt (storlek) och dimensioner samt längd på pelaren att göra,
Ett växande träd har vissa nackdelar då den är infäst i marken med rotsystemet i backen och du pratar om synligt berg så blir jag lite undrande över hur bra de sitter fast?

sen kan jag inte låta bli att kommentera två parallella träd, är inte alltid två träd parallella hur de än står?

• Gilla
Jonas1130 och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, tack för svaret!

Angående trädens läge så skrev jag att de stod parallellt för att tydliggöra i vilka två hörn de stod. De hade ju kunnat stå diagonalt från varandra:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.