Hej,
Jag har nedan lampa där jag saknar skruvar och plattan för att montera lampan i taket. Diametern är 27,5cm.
https://astep.design/instruction-manuals/astep-model-2042-6-instruction-manual.pdf
Jag har tänkt att använda tre olika bryggor men vet inte om det funkar. Att det inte finns ett platta som är 27,5 cm förstår jag.
Finns det någon bra lösning för att få upp lampan på ett bra sett?
Hälsningar,
William
Jag har nedan lampa där jag saknar skruvar och plattan för att montera lampan i taket. Diametern är 27,5cm.
https://astep.design/instruction-manuals/astep-model-2042-6-instruction-manual.pdf
Jag har tänkt att använda tre olika bryggor men vet inte om det funkar. Att det inte finns ett platta som är 27,5 cm förstår jag.
Finns det någon bra lösning för att få upp lampan på ett bra sett?
Hälsningar,
William
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är armaturen tung? En idé skulle kunna vara att du tillverkar en "träring" av en bred bräda eller i plywood. Som har en ytterdiameter som passar in i armaturens "fot" och har ett tillräckligt stort hål i mitten så att kablarna från din takdosa kan anslutas till armaturen. Denna "träring" skruvar du upp i taket över takdosan sedan trär du på armaturen och sätter skruvar i de tre hålen in i "träringen".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Ja, tre vinkeljärn bör funka bra. Välj nåt i plast så att plåtskruv kan användas från utsidan.
Men vad är det jag ser här?
Dessutom ser jag ingen lös skyddsledare i takkoppen för anslutning. Lampan borde kunna klassas som dubbelisolerad om man ordna ihopkopplingen lite bättre, men instruktionen visar tydligt att en skyddsledare ska anslutas.
Dessutom ser jag ingen lös skyddsledare i takkoppen för anslutning. Lampan borde kunna klassas som dubbelisolerad om man ordna ihopkopplingen lite bättre, men instruktionen visar tydligt att en skyddsledare ska anslutas.
R roli skrev:Är armaturen tung? En idé skulle kunna vara att du tillverkar en "träring" av en bred bräda eller i plywood. Som har en ytterdiameter som passar in i armaturens "fot" och har ett tillräckligt stort hål i mitten så att kablarna från din takdosa kan anslutas till armaturen. Denna "träring" skruvar du upp i taket över takdosan sedan trär du på armaturen och sätter skruvar i de tre hålen in i "träringen".
Tack! Den väger ca 9kgR roli skrev:Är armaturen tung? En idé skulle kunna vara att du tillverkar en "träring" av en bred bräda eller i plywood. Som har en ytterdiameter som passar in i armaturens "fot" och har ett tillräckligt stort hål i mitten så att kablarna från din takdosa kan anslutas till armaturen. Denna "träring" skruvar du upp i taket över takdosan sedan trär du på armaturen och sätter skruvar i de tre hålen in i "träringen".
Jag har bara lite svårt att förstå hur skruven ska fastna. Vinkeljärnet består bara av ett hål?Bo.Siltberg skrev:Ja, tre vinkeljärn bör funka bra. Välj nåt i plast så att plåtskruv kan användas från utsidan.
[bild]
Elen ska fixas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Bo.Siltberg skrev:
Då förstår jag, skruven fastnar i dessa tre. Frågan är om det räcker om lampan väger 9kg.Bo.Siltberg skrev:
såga av toppen vad och varför?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Vinkeljärnet jag visade bild på är 51 mm högt. Djupet eller snarare avståndet till skruvhålet i takkoppen på din lampa är betydligt lägre.
Men ta och botanisera bland beslagen på närmaste bygghandel så hittar du säkert något användbart.
Men ta och botanisera bland beslagen på närmaste bygghandel så hittar du säkert något användbart.
Produkter som diskuteras i tråden