Hej,

Jag har nedan lampa där jag saknar skruvar och plattan för att montera lampan i taket. Diametern är 27,5cm.

https://astep.design/instruction-manuals/astep-model-2042-6-instruction-manual.pdf

Jag har tänkt att använda tre olika bryggor men vet inte om det funkar. Att det inte finns ett platta som är 27,5 cm förstår jag.

Finns det någon bra lösning för att få upp lampan på ett bra sett?

Hälsningar,
William

Montageanvisningar för ljusinstallation; verktyg, kabelanslutning, montering av armatur, ljuskällor, fästning av skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksgolv med stekpanna, mätningar på handtag för ergonomisk design, röda och blå markeringar.
Skapa konto
Demonterad golv- eller bordlampa, elektriska ledningar utsatta, arbete pågår, inomhusmiljö.
Skapa konto
Gamla lampor, ombyggnad, trådar exponerade, verkstad, inredning, förändringsprocess, elektriskt arbete pågår, återanvändningsprojekt.
Skapa konto
Nedmonterad ljuskrona på golvet bredvid kartong, osammanhängande kablar och skruvar synliga, inredningsarbete antytt.
Skapa konto

Är armaturen tung? En idé skulle kunna vara att du tillverkar en "träring" av en bred bräda eller i plywood. Som har en ytterdiameter som passar in i armaturens "fot" och har ett tillräckligt stort hål i mitten så att kablarna från din takdosa kan anslutas till armaturen. Denna "träring" skruvar du upp i taket över takdosan sedan trär du på armaturen och sätter skruvar i de tre hålen in i "träringen".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, tre vinkeljärn bör funka bra. Välj nåt i plast så att plåtskruv kan användas från utsidan.

Men vad är det jag ser här?
Golfklubba nära, oskarp bild, troligtvis ett järn, mörkt handtag, på grusig mark.

Dessutom ser jag ingen lös skyddsledare i takkoppen för anslutning. Lampan borde kunna klassas som dubbelisolerad om man ordna ihopkopplingen lite bättre, men instruktionen visar tydligt att en skyddsledare ska anslutas.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessutom ser jag ingen lös skyddsledare i takkoppen för anslutning.
Någon har isolerat alla skyddsledarna och lagt dom åt sidan, och sedan bara anslutit fas &nolla.
Delvis oskarp bild av elledningar och kontakter inne i en gulaktig vägg eller skåp.
Skapa konto

Snyggt fångat med lösa kabeln i lampan!

R roli skrev:
Är armaturen tung? En idé skulle kunna vara att du tillverkar en "träring" av en bred bräda eller i plywood. Som har en ytterdiameter som passar in i armaturens "fot" och har ett tillräckligt stort hål i mitten så att kablarna från din takdosa kan anslutas till armaturen. Denna "träring" skruvar du upp i taket över takdosan sedan trär du på armaturen och sätter skruvar i de tre hålen in i "träringen".
R roli skrev:
Tack! Den väger ca 9kg

Ja, tre vinkeljärn bör funka bra. Välj nåt i plast så att plåtskruv kan användas från utsidan.

Men vad är det jag ser här?
[bild]

Dessutom ser jag ingen lös skyddsledare i takkoppen för anslutning. Lampan borde kunna klassas som dubbelisolerad om man ordna ihopkopplingen lite bättre, men instruktionen visar tydligt att en skyddsledare ska anslutas.
Jag har bara lite svårt att förstå hur skruven ska fastna. Vinkeljärnet består bara av ett hål?

Elen ska fixas

Jag tänkte på ett vinkeljärn i plast som detta.

Vit, keramisk, stående urinoar för herrtoalett med en avrundad bäckendesign.

Du får antagligen såga av toppen, men det är bara bra så att du kan göra ett lagom stort skruvhål för en plåtskruv eller träskruv.

Skyddsledaren måste du gräva fram och ansluta.

[bild]

Du får antagligen såga av toppen, men det är bara bra så att du kan göra ett lagom stort skruvhål för en plåtskruv eller träskruv.

[bild]

Du får antagligen såga av toppen, men det är bara bra så att du kan göra ett lagom stort

skruvhål för en plåtskruv eller träskruv.

Då förstår jag, skruven fastnar i dessa tre. Frågan är om det räcker om lampan väger 9kg.

såga av toppen vad och varför?

Vinkeljärnet jag visade bild på är 51 mm högt. Djupet eller snarare avståndet till skruvhålet i takkoppen på din lampa är betydligt lägre.

Men ta och botanisera bland beslagen på närmaste bygghandel så hittar du säkert något användbart.

• Gilla
Smaug01
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.