Hej!

Håller på att bygga badrum varav två av fyra väggar är befintliga och två är uppbyggda av mig.
CC-måtten på reglarna varierar lite, allt från 30 till 43cm, i och med det så har jag fått kapa till plywoodskivorna onödigt mycket för att pussla ihop så att dom "börjar och slutar" på reglar, med andra ord har jag inte kunnat smacka upp en 900mm-plyfa över tre 450mm-CC-reglar.

Nu när det är dags för att fästa våtrumsgipsskivorna så var min tanke att det skulle räcka att skruva fast dom i plywooden utan att ta hänsyn till reglar, främst för att inte få gipsskarv ovanpå plywoodskarv, men när jag nu läst att man kanske ändå bör fästa gipset i regel så blir jag lite ställd. Finns det någon som har tips på hur jag bäst löser situationen? Räcker det att fästa gipset i plywooden(kan skruva ganska nära en regel för extra stabilitet såklart) eller bör jag försöka pussla med gipsskivorna också för att fästa dom i reglar utan att skarva på skarv?


Tack på förhand!
 
Nytt_användarnamn_2024_12
J Jonaskaboonas skrev:
Hej!

Håller på att bygga badrum varav två av fyra väggar är befintliga och två är uppbyggda av mig.
CC-måtten på reglarna varierar lite, allt från 30 till 43cm, i och med det så har jag fått kapa till plywoodskivorna onödigt mycket för att pussla ihop så att dom "börjar och slutar" på reglar, med andra ord har jag inte kunnat smacka upp en 900mm-plyfa över tre 450mm-CC-reglar.

Nu när det är dags för att fästa våtrumsgipsskivorna så var min tanke att det skulle räcka att skruva fast dom i plywooden utan att ta hänsyn till reglar, främst för att inte få gipsskarv ovanpå plywoodskarv, men när jag nu läst att man kanske ändå bör fästa gipset i regel så blir jag lite ställd. Finns det någon som har tips på hur jag bäst löser situationen? Räcker det att fästa gipset i plywooden(kan skruva ganska nära en regel för extra stabilitet såklart) eller bör jag försöka pussla med gipsskivorna också för att fästa dom i reglar utan att skarva på skarv?


Tack på förhand!
Kan du lägga ner gipsen?
 
Du kan använda vanlig gips. Jag har aldrig förstått varför inte man skulle kunna sätta skivorna utan att ta hänsyn till reglarna med 15 mm plywood jag har gjort så själv gick bra.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du kan använda vanlig gips. Jag har aldrig förstått varför inte man skulle kunna sätta skivorna utan att ta hänsyn till reglarna med 15 mm plywood jag har gjort så själv gick bra.
Du menar att du fäst gipset i plyfan och inte i reglarna? Isåfall kanske jag vågar köra på det också, den bör ju hålla det stabilt nog tänker jag, tack för svar!
 
skruva gipsen i reglarna där dom finns och skruva skarvarna i endast plyfan
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
det räcker absolut att bara skruva i plyfan.
behöver inte använda våtrumsgips är endast onödigt, fyller absolut ingen som helst funktion.
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
J Jonaskaboonas skrev:
Hej!

Håller på att bygga badrum varav två av fyra väggar är befintliga och två är uppbyggda av mig.
CC-måtten på reglarna varierar lite, allt från 30 till 43cm, i och med det så har jag fått kapa till plywoodskivorna onödigt mycket för att pussla ihop så att dom "börjar och slutar" på reglar, med andra ord har jag inte kunnat smacka upp en 900mm-plyfa över tre 450mm-CC-reglar.

Nu när det är dags för att fästa våtrumsgipsskivorna så var min tanke att det skulle räcka att skruva fast dom i plywooden utan att ta hänsyn till reglar, främst för att inte få gipsskarv ovanpå plywoodskarv, men när jag nu läst att man kanske ändå bör fästa gipset i regel så blir jag lite ställd. Finns det någon som har tips på hur jag bäst löser situationen? Räcker det att fästa gipset i plywooden(kan skruva ganska nära en regel för extra stabilitet såklart) eller bör jag försöka pussla med gipsskivorna också för att fästa dom i reglar utan att skarva på skarv?


Tack på förhand!
Du kan lägga gipsen ner och du behöver inte bry dig om vars reglarna finns. Du skruvar i ytterkant runt om och 2 rader i mitten på 90 gips. Använd vanlig gips.
 
Stort tack för alla svar!
 
Tänk bara så du inte har skarvar på plywood och gips på samma ställe, ska vara förskjutet gärna en halv skiva om det går.
Står i regelverket kring våtrumsväggen att gipsen ska skruvas i reglarna.
Men som sagt, skruva i reglarna där det går annars i plywooden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.