Hade velat montera ett retro hyllsystem i gipsväggar. Hyllorna hängs paneler som in sin tur skruvas fast i väggen. Det säger sig självt att detta kan väga en hel del, speciellt när man fyllt skåpen men saker. Skulle man kunna använda en mängd mollypluggar till detta? Obs att panelerna har ju sin tjocklek, så pluggarna måste i så fall in genom både panel och gips, och bara expandera bakom gipset. Är osäker på om det vore bra.
En idé jag hörde var att sätta upp t ex tre horisontella reglar på väggen, som man skruvar fast i väggens vertikala reglar. Sen kan panelerna i sin tur monteras på de horisontella reglarna. Låter bökigt... Alla tips och idéer är värdefulla!

Bild tagen från internet, men mina hyllor är liknande. Retro hyllsystem i trä med skåp och hyllplan monterade på panel mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog lättare att montera på liggande reglar än att fippla med molly. Men att montera på reglar bygger ut en del i rummet. Molly finns flera olika dimensioner, men det blir viktigt att panelen bygger ut tillräckligt för att det ens ska funka.

• Gilla
dlarsson3003
  • Laddar…
Tack för svar! Reglar på ett par cm eller vad pratar vi om? Jag har ingen erfarenhet av sånt här. Inte än! Men vad letar jag efter och var? Fattar personalen på t ex Hornbach eller Bauhaus om jag beskriver problemet?

Rent personligen tycker jag molly-plugg är hopplösa (bor du i Luleå kan du få två lådor) så skulle satt glespanel (70x28).
Panelen till hyllan kommer väl vila på golvet som tar dess vikt?
Då kommer du utanför golvsockeln om du reglar.

• Gilla
dlarsson3003
  • Laddar…
De paneler jag sett har varit fastskruvade i väggen bakom (tegel senast) och inte rört vid golvet. Men det kanske kunde vara en idé att låta golvet ta åtminstone lite grand av vikten.

David-O David-O skrev:
Rent personligen tycker jag molly-plugg är hopplösa (bor du i Luleå kan du få två lådor) så skulle satt glespanel (70x28).

Menar du så här? Glespanel, t ex tre st horisontellt monterade, fastskruvade i reglarna som finns bakom gipsväggarna? Och sen fästa hyllpanelerna i glespanelen? 28 mm ut från väggen är ok.
skulle behöva något som döljer konstruktionen på sidorna, eftersom hyllan inte kommer att gå helt vägg till vägg, utan man kommer att kunna se gavlarna.

David-O David-O skrev:

dlarsson3003 dlarsson3003 skrev:
Menar du så här? Glespanel, t ex tre st horisontellt monterade, fastskruvade i reglarna som finns bakom gipsväggarna? Och sen fästa hyllpanelerna i glespanelen? 28 mm ut från väggen är ok.
skulle behöva något som döljer konstruktionen på sidorna, eftersom hyllan inte kommer att gå helt vägg till vägg, utan man kommer att kunna se gavlarna.
Precis så tänkte jag.
Nogon form av list på "gaveln" eller en rimpa plywood + gips och sätt samma tapet som väggen.
Vill du få det att smälta in helt tror jag det kunnat bli snyggt att köra glespanel hela väggens bredd och gips på resten av väggen jämte panelen så allt blir i samma nivå.
Men kanske överkurs?

• Gilla
robert_m
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Jag kommer att montera två olika hyllsystem på två olika väggar. På den ena väggen är det sån tur att avståndet mellan reglarna är 400 mm. Varje hyllpanel är 800 mm bred, så det är bara att skruva fast dem i reglarna bakom! (Väl?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.