Hej, hade tänkt skriva upp två stringhyllor hemma men har stött på problem. Det är en yttervägg det gäller som - såvitt jag vet - är byggd i tegel. Invändigt är r teglet dock klätt i ett flera cm tjockt lager puts och det verkar som att det kan va andra material än tegel även innanför detta puts. Huset är ett ombyggt sjukhem från 50-talet. Nu till problemet: väggen är även innanför putsen på sina ställen tämligen porös vilket gör det svårt att få fäste med plugg och skruv. Kanske är det mjukare i fogarna mellan tegelstenen, kanske är det inte tegel överallt, oklart.. men det jag eftersöker är tips på hur man kan få fäste i den här typen av lurig vägg!
 
Hej,
Om det är så poröst så får man gå djupare.
Borra så du kommer in i teglet.
Att det inte skulle vara tegel hela vägen innanför putsen vetifan.
Fogen mellan teglet är mjukt men går att sätta plugg och skruva i.
Prova att stoppa i en plugg och testa med att dra en skruv och se om det bettar bra!

Lycka till!
 
  • Gilla
YoMat
  • Laddar…
I verkstan när jag hängde upp en tung sak som inte får ramla ner så satte jag genongående gängstång och en mutter på utsidan. Vill man så borra ett större hål i fasaden och göm den. Dehänger kvar än
 
  • Gilla
YoMat
  • Laddar…
Johhhan
En annan variant att prova, om det inte funkat med plugg, är att först få hålet, som då gärna får vara lite rymligare längre in, fritt från löst material, och fylla det inifrån med Plastic Padding av lämplig typ. När det stelnat kan man förborra och använda träskruv. (Plastic Padding är också övermålningsbart.)
 
Johhhan Johhhan skrev:
En annan variant att prova, om det inte funkat med plugg, är att först få hålet, som då gärna får vara lite rymligare längre in, fritt från löst material, och fylla det inifrån med Plastic Padding av lämplig typ. När det stelnat kan man förborra och använda träskruv. (Plastic Padding är också övermålningsbart.)
Tack för tipset! Jag testade att borra en bit längre in på väggen o där hittade jag teglet Så nu sitter båda hyllorna uppe! Men kanske får anledning att testa din variant en annan gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.