Hej. Ny här :)

Jag har taptserat min svärmors lägenhetshall och hon ville byta tak och golvlister också. Lägenhetens väggar är betong.

De gamla taklisterna hade spikats dit med de där vita klippspiken så jag skaffade en ask såna och fick bara för mig att testa spika i en sån då jag aldrig använt såna förr. Jag krökte dom varje gång. Förstår inte hur de lyckats med det på de gamla listerna.

Är det en bärande vägg då tro och är alltså inte lättbetong där? testade likadant nere vid golvet och krökte den med. Testade sen på två av de andra väggarna vid golvet och det gick bra.

Så vad kan jag göra? Vill nog inte borra och hålla på med skruvplugg då listerna är vit Allmoge fur 56mm. Blir nog inte snyggt med det.

Men hur lyckades dom göra det förr med klippspiken? Förborrat små hål? Den verkar ju bara funka i lättbetongen.

På Woody sa dom att det var den jag skulle ha. De hade inga mindre ståldyckert som jag trodde jag skulle ha. Kan man hitta det på Jem & Fix kanske? Såna som sätter sig i riktig betong.

Att limma vet jag inte om jag vill ge mig på.

Hoppas nån svarar på nåt :)

Jag hade ändå valt att köra vitmålade spikplugg i detta fallet då det går snabbare och smidigare att sätta och man behöver inte måla efteråt.

Vill du ändå pröva att spika i betongen kan jag rekommendera slagspik om det är riktigt hård betong, annars går det bra med vanlig stålspik (man kan t.ex ta spiken från vanliga kabelklammer).
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Spik/Betongspik/Slagspik/

Men då måste jag borra med slagborr först? Äger ingen. Bara "vanlig" Skruvdragare/borrmaskin. Har nog inga borr som funkar för betong heller.

Baeckz skrev:
Hej. Ny här :)
Välkommen!

Baeckz skrev:
Så vad kan jag göra? Vill nog inte borra och hålla på med skruvplugg då listerna är vit Allmoge fur 56mm. Blir nog inte snyggt med det.

Men hur lyckades dom göra det förr med klippspiken? Förborrat små hål? Den verkar ju bara funka i lättbetongen.
Har du "riktig" betong skulle jag glömma allt vad spik heter. Borra, skruvplugg och vit skruv borde väl bli snyggt nog. Eller som sagts vit spikplugg som nog kan gå snabbare men kan se lite klumpigare ut. Beror väl lite på tycke och smak vad man väljer.

Tack

Trodde det skulle gå eftersom de satt med klippspik förra gången :(

Länka gärna till dessa spikpluggar och skruvar ni nämnt för jag är inte helt hemma vad gäller sånt här :)

Lim!

Jag har använt skruvar liknande dessa, dock annat fabrikat och leverantör. Men gå till valfri (någorlunda välsorterad) bygghandel så hittar du både vit spikplugg och vit listskruv.

Ok, Men är det så att det är bara denna betong på just den väggen? Att den är bärande. Eftersom det gick bra att spika klippspiken i de andra. I så fall kanske jag bara behöver använda spikplugg på den hårdare väggen.

Skulle haft såna spikpluggar med försänkt krage i så fall. Men vad snackar vi för dimensioner som jag minst borde ha?

Och som sagt, då måste jag ha slagborr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.