Hej!

Hur fäster ni taklisterna i era badrum? Jag skulle mycket gärna vilja limma upp mina, finns det nåt lim som klarar att fästa i både taket och kaklet?

Kan jag använda siliconsprutan till att fästa dörrfodret eller bör jag limma det med, vill inte gärna spika i kakelfogen..
 
Jag har många ggr limmat lister mot olika underlag med PL400, det funkar alltid.
 
Hur beter sig det limmet, måste man stå och hålla i taklisten en timme innan det fäster eller tar det direkt så att säga? Har man någon möjlighet till finjustering när man tryckt dit den?
 
Det hugger rätt bra, men visst kan du behöva använda stöd en stund om listen flexar lite.
Du har absolut tid att justera efter sammanfogning.
 
Taklister av frigolit kanske? :) Såga till, limma på plats och börja med nästa. Justering möjligt en bra stund efter. Göra man fel så är det bara att tabort och torka rent det tillhörande limmet.
 
Är frigolit lister vanligt förekommande i byggvaruhandeln på t.ex. Beijer, Bauhaus mm?
 
Jag tog Pl 600 , för att hålla dem på plats medans det torkade, använde jag några dubbelhäftande "fästkuddar" Jag vet inte vad de heter egentligen, men säljs på t.ex bokhandeln .
 
Nu blev jag konfunderad..Vad skiljer dessa limbeteckningar Pl400 och Pl600 för/nackdelar?
 
PL600 är vattenbaserat och luktar mindre.
PL400 är lösningsmedelbaserat, men fäster (enligt mig) en aning bättre.
 
Vilket lim du väljer är nog inte så himla avgörande, jag hade Pl 600 i lådan, därför tog jag det :)
Dörrfodren räcker nog att bara spika i karmen,
 
Är ju själv helt anti mot taklister och vad gäller foder så spikar man ju dem i dörrkarmen...
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Är ju själv helt anti mot taklister och vad gäller foder så spikar man ju dem i dörrkarmen...
Jupp, bara att skära plattorna snyggt till taket och sedan dra en latexfog i vinkeln och måla över denna så att den inte gulnar.eller så drar man en vit silikonsträng om man inte har tänkt måla taket igen : )

Foder spikas som sagt i dörrkarmen........med eventuell utfyllnad!
 
Kan tyvärr inte spika i karmen, måste komma förbi karmen samt ut över kaklet ca 1,5cm. Dörrfodret måste vara av typen "L"..
 
Men någon del av fodret måste väl ändå nå karmen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.