Hej. Vi planerar att bygga vindskydd och pergola på vår altan. Jag har tagit upp några trallbrädor (se bild). Det är 45mm mellan reglarna. Min tanke är att skruva ihop 45x95-reglar till stolpar och låta den ena vara lite längre då för att få plats mellan reglarna i altanen och fästas där.. Det jag funderar på är om den lösningen blir hållfast nog eller om det är bättre att sätta stolpen innanför den innersta regeln istället?
Själva pergolan kommer fästas i husfasaden och vara ca 3m ut från huset och ca 4m lång. Räcker två stolpar på den yttre långsidan eller behövs tre?
Själva pergolan kommer fästas i husfasaden och vara ca 3m ut från huset och ca 4m lång. Räcker två stolpar på den yttre långsidan eller behövs tre?
Hej! Vi står i begrepp att göra något liknande. Ser att du inte fick någon hjälp här men kom du vidare? Och hur gjorde du då för att fästa stolpar till pergola?S Silver86 skrev:Hej. Vi planerar att bygga vindskydd och pergola på vår altan. Jag har tagit upp några trallbrädor (se bild). Det är 45mm mellan reglarna. Min tanke är att skruva ihop 45x95-reglar till stolpar och låta den ena vara lite längre då för att få plats mellan reglarna i altanen och fästas där.. Det jag funderar på är om den lösningen blir hållfast nog eller om det är bättre att sätta stolpen innanför den innersta regeln istället?
TS ide låter väl alldeles utmärkt, dubbla reglar där den ena sticks ner och fästs med skruv och mutter genom golvregeln, dendra regeln står på golvregeln. Diagonalkrafterna måste lösas i annan del av konstruktionen.
Liknande trådar
-
Rådjurssäker inhägnad - hur fästa stolpar för stabilitet
Altan & Uteplats -
Fästa stolpar för pergola i bärlina
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina för altan på 2st 95x45 stolpar?
Fritidshus -
Hur fästa bärlina för taket på stolparna?
Altan & Uteplats -
Fästa stolpar med stolpfundament för bultning
Altan & Uteplats