Hello!

Jag har två skjutdörrar som ska monteras i ett gardrobsutrymme. Dock så är takhöjden 2500 mm och dörrarna inkluvsive golvlist och takskena mäter 2350 (monteringsanvisning). Det innebär att jag behöver bygga en "klack/balk" ner från taket som jag kan fästa takskenan i. Jag skulle bara vilja bolla några olika alternativ:

Skulle ni fästa en regel i taket och bygga denna lilla bit som en halvvägg.

Eller lägga 3 reglar längsgående (90*45) från taket sen gips så kommer det bli ~15 cm.

Eller ett ännu bättre alternativ?

Den kommer alltså max bli 15 cm hög och 170 cm lång.

Eller har ni andra idéer, jag lyckades inte hitta något om att bygga dessa men det borde vara relativt vanligt om man sätter in skjutdörrar.

Bästa svaret

Jag hade tagit två reglar med distans mellan så det blir 150mm.
Onödigt att slösa en hel regel som distans. Kapa till bitar på 15cm av en 45 regel och komplettera med en bit planhylvad list eller liknande på 15mm så får du totalmåttet 150mm från taket.

Regel 45x90 1700mm
Distanser 45x90, 4st x150mm
Distanser nåt du har hemma som är 15mm, 4st x 150mm (plywood, list, panel eller vad som helst)
Regel 45x90 1700mm
Gips

• Gilla
J-hus
  • Laddar…
Blev regel, distans, regel. Gipsat och klart. Hoppas man har räknat rätt nu 😂

• Trähylla med reglar och avstånd, gipsskiva ovanpå tre förvaringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme med gipsskivor och förvaringslådor i garderob.
    Skapa konto
  • Inbyggd garderob med gipsade väggar och hyllor fyllda med klädhängare, lådor och förvaringsboxar.
    Skapa konto
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Snyggt!
Du valde en enklare/smartare lösning med distanserna. Jag tänkte att det va risk att dom skulle spricka på den ledden, men det verkar ha gått bra :)

• Gilla
J-hus
  • Laddar…
Jag förborrade för att inte riskera att göra om allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.