8 991 läst · 8 svar
9k läst
8 svar
fästa regel i gipstak?
Hej!
Kommer framöver bygga en vägg i mitt vardagsrum för att dela av det.
Golvregeln skruvar jag i golvet tänkte jag. Likaså reglarna som fästs i väggen med skruv. Taket är dock ett snedtak som möts i vinkel i mitten så att säga, och innertaket består av gips. Där väggen skall gå finns det inga träreglar bakom gipset att fästa själva takregeln i.. min tanke är ju att takregeln sitter bra om man fäster in den i taket med ett antal mollyskruv eller liknande. Det blir ju inga krafter att tala om eftersom det kommer sitta reglar mellan syllen och takregeln som avlastar takregeln från tyngd. Den enda kraft jag kan tänka mig påverkar den sortens infästning är om ma rusar i full fart in i väggen..
Tänkte köra 45*45 med dubbla skivor eftersom jag vill behålla så mycket rumsyta som möjligt. Det räcker väl?
Så vad tror ni? Finns det ens någon annan lösning som är bättre?
Kommer framöver bygga en vägg i mitt vardagsrum för att dela av det.
Golvregeln skruvar jag i golvet tänkte jag. Likaså reglarna som fästs i väggen med skruv. Taket är dock ett snedtak som möts i vinkel i mitten så att säga, och innertaket består av gips. Där väggen skall gå finns det inga träreglar bakom gipset att fästa själva takregeln i.. min tanke är ju att takregeln sitter bra om man fäster in den i taket med ett antal mollyskruv eller liknande. Det blir ju inga krafter att tala om eftersom det kommer sitta reglar mellan syllen och takregeln som avlastar takregeln från tyngd. Den enda kraft jag kan tänka mig påverkar den sortens infästning är om ma rusar i full fart in i väggen..
Tänkte köra 45*45 med dubbla skivor eftersom jag vill behålla så mycket rumsyta som möjligt. Det räcker väl?
Så vad tror ni? Finns det ens någon annan lösning som är bättre?
Redigerat:
Ingen som har en aning? Har googlat utan att hitta nån med detta problem..
Medlem
· Blekinge
· 10 449 inlägg
Jag skulle inte göra det för gips håller inte särskilt bra. Sätt en OSB-skiva i taket som överför krafterna till regelverket.
Limma takregeln med sättlim, samt ett par mollyskruv. Limmet fördelar krafterna jämnare och bättre än skruv. Vidare skulle jag använt 45x70 i det här fallet. 45x45 fungerar annars till avskiljande väggar, men i ditt fall vill man ha all övrig stabilitet man kan få.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Sitter inte gipsen på gles? om ja då har du flera infästingsmöjligheter.
Hur hög blir väggen? 45x45 borde funka men inte högre än typ 2700 mm sen blir det rangligt. då skulle jag köra på som AG A skriver 45x70.
Hur hög blir väggen? 45x45 borde funka men inte högre än typ 2700 mm sen blir det rangligt. då skulle jag köra på som AG A skriver 45x70.
Villa vista skrev:
Jo det kanske sitter gles bakom, det låter ju rimligast, men det får jag väl kolla först. Annars blir det väl lim och lite molly. Vet inte höjden riktigt, men ska ha ditt råd i åtanke!
En annan sak: snedtak som sagt, sedan ska väggen gå från ena ytterväggen till den andra, alltså längs med takstolarnas riktning. Men sen ska jag även sätta en vägg på andra hållet så det blir ett mindre förråd också. Då kommer ju den takregeln sitta lutad så att säga. På ena sidan kan man ju kapa regeln längs med så det blir i linje med de lodräta reglarna, men på andra sidan takregeln kommer det ju liksom bli som ett mellanrum mellan takregeln och gipset som senare ska på... Spelar det ens någon roll? Man kanske bara tar en längre skruv som räcker fram till regeln högst upp vid taket, eller behöver man inte ens skruva gipset allra längst upp?
Haha känner att detta blev lite svårbegripligt kanske?Eller är ni med på hur jag menar? Kan rita en bild imorgon annars!
Mvh
Har du gips i taket så sitter det med störta sannolikhet gles - Skall väggen resas i takstolarnas riktning så sitter glesen med stor sannolikhet på tvären vilket ger dig ypperligt tillfälle att hitta nått att skruva i. Lite svårare på den andra väggen i vinkel med den första då du kan, helt sonika, hamna mellan två gles.
Borra och köra med molly så är sannolikheten stor att du går igenom ångspärren om huset är av nyare snitt.
Bygg den stora avskiljande väggen först klä sidan mot blivande förråd med ytskikt, kortla in i väggen eller mät ut och ställ i en regel extra där den andra väggen skall möta den första - Dra sedan fast en regel på nya väggen som grund för vägg nr 2 + en regel på yttervägg - Sedan skråskruvar du överliggaren i dessa två och kompletterar med lim mot taket. Kommer att fungera prima.
Hamnar du på en gles så är det ju bara att skruva i den..
Använd dig av en regelsökare eller så med tanke på att du ändå skall spackla och måla så kan man provskruva där väggen skall stå tills man hittar något - Är det däremot ångspärr skulle jag välja regelsökare...
Tänk på att om du skall isolera på något sätt så är plåtregel bättre ur ljudperspektiv. Kika även på Piano Ljudskiva från Isover för ljuddämpning.
Du skriver dessutom två skvor per sida och då säger jag OSB och gips så du kan hänga nått på den utan att tänka på vad du fäster med.
Kör du på OSB och gips så tänk på att saxa skarvarna, dvs, OSB skarvar du inte på samma regel in och utsida vägg, detta för så stabil vägg som möjligt. Sedan sätter du gipsen förskjuten över OSB skarvar...
Borra och köra med molly så är sannolikheten stor att du går igenom ångspärren om huset är av nyare snitt.
Bygg den stora avskiljande väggen först klä sidan mot blivande förråd med ytskikt, kortla in i väggen eller mät ut och ställ i en regel extra där den andra väggen skall möta den första - Dra sedan fast en regel på nya väggen som grund för vägg nr 2 + en regel på yttervägg - Sedan skråskruvar du överliggaren i dessa två och kompletterar med lim mot taket. Kommer att fungera prima.
Använd dig av en regelsökare eller så med tanke på att du ändå skall spackla och måla så kan man provskruva där väggen skall stå tills man hittar något - Är det däremot ångspärr skulle jag välja regelsökare...
Tänk på att om du skall isolera på något sätt så är plåtregel bättre ur ljudperspektiv. Kika även på Piano Ljudskiva från Isover för ljuddämpning.
Du skriver dessutom två skvor per sida och då säger jag OSB och gips så du kan hänga nått på den utan att tänka på vad du fäster med.
Kör du på OSB och gips så tänk på att saxa skarvarna, dvs, OSB skarvar du inte på samma regel in och utsida vägg, detta för så stabil vägg som möjligt. Sedan sätter du gipsen förskjuten över OSB skarvar...
Huset är från tidigt 1900 tal.. men totalrenoverat. Vet inte hur ett tak brukar se ut. Men glesen sitter isf direkt under gipset? Och sedan ångspärr mellan gles och takstol?slacker skrev:Har du gips i taket så sitter det med störta sannolikhet gles - Skall väggen resas i takstolarnas riktning så sitter glesen med stor sannolikhet på tvären vilket ger dig ypperligt tillfälle att hitta nått att skruva i. Lite svårare på den andra väggen i vinkel med den första då du kan, helt sonika, hamna mellan två gles.
Ok, så jag bygger långa väggen först, och klär den sidan som den andra väggen kommer i vinkel mot med osb och gips. Sedan bara sätta en regel i yttervägg ock en mot den klädda väggen?
Varför inte bygga färdigt alla reglar och väggar innan jag klär dom med gips? spelar det någon praktisk roll?
Och den korta väggen som sitter i vinkel mot den långa väggen, kommer ha en takregel som sitte i snedtaket, ska man då köpa en bredare takregel så man kan såga den så att det blir så att säga 90 grader i förhållande till golvet? Blir kanske lite knepigt längst upp på takregeln när man ska fästa gipset annars? Kanske inte spelar någon roll iofs
Liknande trådar
-
Fästa träregel på golv med 12 mm spånskiva, plastfolie och betong
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa i enkelgips med plåtregel bakom?
Regelvägg med öppning utan att fästa i golv
Fasta takfläkt i gipstak med regel i bockad stålprofil
Fästa glesregel för gipstak i lättbetong.
Byggmaterial & Byggteknik