Vi funderar på att bygga en ganska gles pergola,
Den är mest för möjligheten att hänga lampor och lite tillfälliga solskydd.
Min stora fundering är hur jag ska fästa den i huset.

Hänga den i hängrännan är väl ingen långsiktig lösning😀

Tyvärr kan jag inte ha dem mitt på takstolarna.
Pergola fäst vid en hängränna under ett tak utanför ett hus med en vitmålad träfasad och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle kanske funka med ett gaffelankare som du fäster i fotbrädans baksida (in mot huset alltså) sen kan du dra regeln i den. Eventuellt kan fotbrädan behöva lite förstärkning.
 
K
Beroende på cc mått och dimensioner kan nog fotbrädan på 22mm vara i klenaste laget.
 
K kniv skrev:
Beroende på cc mått och dimensioner kan nog fotbrädan på 22mm vara i klenaste laget.
så är nog min tanke också. Fotbrädan känns för klen.

En tanke jag hade var att lägga en 70x70 längs med fotbrädan men 15-20 cm in på takstolen. Fästa den rakt upp i takstolen med en skruv eller två å sedan skruva fast nya i den.

En andra tanke var att ”sänka” den befintliga regeln som går ca 40 cm in från takfoten genom att fästa en 45x120 på den. Sedan sätter man balkskor för 70-regel i den till mina nya ”takstolar/pergolatak”

Alternativ 3 är att man snedkapar den i änden och skruvar den i panelen i taket. Här är jag också osäker på hållbarhet, går väl att ta sig upp på vinden och sätta en dold förstärkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.