Hej!
Jag skulle behöva lite råd gällande infästning av nockbalken som är inringad på ritningen nedan.
Uterummet har måtten 7x4,5m. Limträbalken har mått 90x315x4790mm. Limträbalken är färdigkapad så jag har ingen möjlighet att fälla in den bakom fasaden utan jag behöver nån lösning som blir liggande utanpå.
Jag hade ambitionen att inte öppna upp fasaden då vi vill ha panelen kvar på insidan. Jag vet vart dom stående reglarna är i fasaden men jag vet inte vad som krävs för att det ska bli stabilt.
Jag funderade på om man kan slå en 45xXXX på fasaden som balken blir vilande på. Tror ni det hade räckt?
Det är låg taklutning på uterummet så jag misstänker att regeln kommer behöva snedkapas.
För en balksko är väl inte att tänka på antar jag. Sadeltak med råspont och plåttak. Snözon 2.
Konstruktionsritning på husfasaden.
Hoppas på lite tips.
Mvh Stellan
Jag skulle behöva lite råd gällande infästning av nockbalken som är inringad på ritningen nedan.
Uterummet har måtten 7x4,5m. Limträbalken har mått 90x315x4790mm. Limträbalken är färdigkapad så jag har ingen möjlighet att fälla in den bakom fasaden utan jag behöver nån lösning som blir liggande utanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag hade ambitionen att inte öppna upp fasaden då vi vill ha panelen kvar på insidan. Jag vet vart dom stående reglarna är i fasaden men jag vet inte vad som krävs för att det ska bli stabilt.
Jag funderade på om man kan slå en 45xXXX på fasaden som balken blir vilande på. Tror ni det hade räckt?
Det är låg taklutning på uterummet så jag misstänker att regeln kommer behöva snedkapas.
Logga in
Skapa konto
För en balksko är väl inte att tänka på antar jag. Sadeltak med råspont och plåttak. Snözon 2.
Logga in
Skapa konto
Konstruktionsritning på husfasaden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppas på lite tips.
Mvh Stellan
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Det kan nog funka med din snedkapade regel, du får kolla lasten från nockbalken och sedan dimensionera skruvarna efter det. Finns även balkskor som klarar det, kolla på typ Strongtie, även dessa måste kollas mot lasten, kritiskt är även infästningen mot bef fasad, måste in i stommen. Även upplagslängden bör kontrolleras.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Tyvärr måste delar av fasaden bort i områdena där taket möter fasaden för att få det tätt. Dessutom är lösningen att sätta upplaget för balken i fasaden inte att föredra då denna hamnar så långt ut från väggstommen. Det ser även ut som om det sitter kantelement mot husets sockel och då kan man inte heller sätta en stolpe på insidan av utbyggnaden. Med tanke på det fina huset och den nya plattan så hade jag surt nog köpt en ny längre balk och gjort ett korrekt upplag inne i väggen.
Jag funderar på att göra nån variant av detta? Och att fästa den horisontella direkt in i stommen. Den horisontella kommer dras in i tre stående bärande reglar i stommen. Det måste väl bära tillräckligt?
Tänker en 45x220 i anpassad längd. Vad tror ni om det?
@bossespecial Vi kommer öppna upp fasaden ovan tak för att få in plåten bakom fasaden men vi vill ogärna öppna inne i uterummet då vi gillar panelen som den är.
Det känns som denna lösningen hade varit den lösning som ändå är ganska enkel att både utföra samt få snygg efteråt.
Tänker en 45x220 i anpassad längd. Vad tror ni om det?
@bossespecial Vi kommer öppna upp fasaden ovan tak för att få in plåten bakom fasaden men vi vill ogärna öppna inne i uterummet då vi gillar panelen som den är.
Det känns som denna lösningen hade varit den lösning som ändå är ganska enkel att både utföra samt få snygg efteråt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Lite svårt att hänga med i vad du menar med det du skrev här ovan gällande sätta stolpe på insidan av utbyggnaden.B bossespecial skrev:Tyvärr måste delar av fasaden bort i områdena där taket möter fasaden för att få det tätt. Dessutom är lösningen att sätta upplaget för balken i fasaden inte att föredra då denna hamnar så långt ut från väggstommen. Det ser även ut som om det sitter kantelement mot husets sockel och då kan man inte heller sätta en stolpe på insidan av utbyggnaden. Med tanke på det fina huset och den nya plattan så hade jag surt nog köpt en ny längre balk och gjort ett korrekt upplag inne i väggen.
Plattan till uterummet är inte ihopgjuten med plattan till huset. Det är en rörelsefog mellan dom om det förändrar det du skrev.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Yttre stående balken som står på plattan är ju oändligt stark medans inre infästningen hänger i skruv, och då menar jag hänger då den långa balken inte är ansatt mot bärande stomme utan mot panelen.
Men, det ser ändå rätt bra ut.
Är det möjligt att byta dörrfodren och sätta dit längre dörrfoder så de når upp till den där snedkapade balken, kanske i samma bredd, men lite tjockare regel?
Nu tror jag att det håller som det är, men jag skulle säkrat upp det med stöttor mot plattan och funderat på mer skruv både i den snekapade stöttan och takåsarna som vilar på den.
Lycka till
/W
Men, det ser ändå rätt bra ut.
Är det möjligt att byta dörrfodren och sätta dit längre dörrfoder så de når upp till den där snedkapade balken, kanske i samma bredd, men lite tjockare regel?
Nu tror jag att det håller som det är, men jag skulle säkrat upp det med stöttor mot plattan och funderat på mer skruv både i den snekapade stöttan och takåsarna som vilar på den.
Lycka till
/W
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Man behöver ju inte överdriva, är ts orolig går det ju lätt att räkna på skruvarnas bärförmåga om man vet typ och dimension.
Pelare mot fasad blir ju inte så bra då det ser ut som att nya plattan är gjord med kantelement mot befintligt hus, alltså skulle all last komma ner på sockelskivan och cellplasten.
Pelare mot fasad blir ju inte så bra då det ser ut som att nya plattan är gjord med kantelement mot befintligt hus, alltså skulle all last komma ner på sockelskivan och cellplasten.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag fästa stolparna till uterummet på altan ?
Altan & Uteplats -
Fästa aluminium-stolpe för uterum mot liggande träpanel
Altan & Uteplats -
Montering av fasta glaspartier i uterum
Altan & Uteplats -
Fästa nockbalk på uterum mot befintligt hus
Byggmaterial & Byggteknik