Har lite funderingar på mitt inglasade uterum jag håller på att bygga. Det ska upp en nockbalk, som ska fästas mot befintligt hus. Det är stående lockpanel och innanför husväggen i den höjden är det vardagsrummet med ryggåstak. Det betyder att jag inte kommer in på t.ex. vinden för att kunna förstärka lite.
Håller det att fästa en nockbalk mot befintlig fasad med t.ex. balksko, eller behöver jag förstärka något mer? Den är 90x270 och ca 4 meter lång.

Stödet som behövs är väl förmodligen underifrån?
Vore det tänkbart att sätta en regel/stolpe längs väggen ner till grunden?

Kollade lite gamla bilder på huset invändigt. Denna regel som går vertikalt uppåt är precis utanför där nockbalken kommer gå.
Skulle väl kunna ha en regel från marken, men har inte förstärkt trallen där, så då måste jag skruva upp bräder igen och fixa. Om det är det som krävs så får jag ju göra det, men slipper det gärna.
Hur skulle det fungera med balksko och sedan en kortare regel som jag fäster i väggen under som extra stöd? Med förhoppning om att den kommer till regeln som man ser på bilden. Får testa att borra och se om jag får motstånd efter fasadbrädan kanske?

• Vertikal regel vid en husväggs konstruktion med synlig nockbalkposition och vindskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Jag tror det räcker med balksko. Se till att dra fast det i den stående regeln bakom.
Du kan ju även skruva de sista takbalkarna på några ställen i den befintliga panelen på väggen.

Det är inte lämpligt att fästa in en limträbalk med en balksko, det ger normalt för liten upplagsyta. Dessutom kan man misstänka att lasten på balkskon blir för stor. Man bör dessutom undvika balkskor vid synliga montage. De är inte snygga. För att kunna bedöma lasten som balken förmedlar, och därmed lämplig typ av stöd, bör vi få veta uterummets mått, både bredd och djup.

Uterummet är 4 m djupt och 6 meter bred.

• Uterum under konstruktion, 4x6 meter, med öppna dörrar och verandabygge framför ett vitt hus.
    Skapa konto
Med snözon 2,5 blir ju lasten på infästningen ca 18 kN, dvs drygt 1800 kg. Det kräver en limträpelare, förslagsvis 90x90. Dessutom behöver konstruktionen stabiliseras i framkanten om du inte skall ha ett tätt tak med råsport eller liknande. Detta sker enklast med diagonalstag av någon form i takets plan.

Det sitter 42x120 mot väggen för ytterväggen av uterummet. Det är en byggsats köpt av skånska byggvaror. Den har de skrivit ska vara där.
Kommer vara kanalplasttak.
Bifogar bild på skissen.

• Arkitektonisk skiss av ett uterum med måttangivelser för vägg, tak och stomme, inklusive kanalplasttak.
    Skapa konto
Var sitter denna 42x120?

Fäst i väggen med fransk skruv. Limträbalken på kortsidan vilar på den.

Man måste se till att infästningen av stödregeln klarar den aktuella lasten. Den är hälften så stor vid kortsidorna som på mitten. Dessutom måste man kolla upplagstrycket så att det inte blir för stort. Jag återkommer lite senare idag, måste fixa ett par saker först.

Tackar, ingen brådska!
Det på kortsidorna är ju beräknat av Skånska byggvaror då de skickat med den samt sagt att den ska användas så. Däremot nockbalken har de inte skickat med något för eller skriver hur den ska fästas av förklarliga skäl. Den känns som den viktiga punkten.

Du skulle behöva ha ett upplag för din nockbalk som är 90 mm brett och minst 70 mm djupt. Du kan givetvis välja samma metod som för sidoväggarnas balkinfästning, men då blir det väldigt många och långa skruvar. Du bör dessutom vara försiktig med att belasta regeln i väggen mer, med tanke på att den redan drar ett ganska tungt lass. Den bästa lösningen är en extra pelare. Det måste inte vara limträ. Du kan ta två vanliga träreglar av hygglig hållfasthetsklass (t.ex. C24) och skruva ihop dem.

Om kanalplasten på taket är ordentligt fäst så räcker det nog som förstyvning.

När jag tittade på fotot ser jag ju att stöden för sidoväggarnas balkar går hela vägen ner, så mycket av det jag skrev i förra inlägget känns inte relevant. Gör på samma sätt i mitten men använd två sådana reglar utanpå varandra så blir det bra. Sorry.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Då är det ju såklart ett problem till... En bit upp så går panelen ut ca 50mm.
Bör ja då först sätta en 45-regel och sedan ytterligare två utanpå det som går ända upp? Eller räcker det med en 45-regel som går upp till skarven på bilden, och sedan bara en till som går ända upp till taknocken?

• Vit träpanel på husfasad med synlig skarv och en utstickande del, samt elledningar monterade vertikalt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.