Efter montering av smyg hade jag tänkt göra en liten utskjutande ”fönsterbräda” enbart med krönlist. Jag tänker att jag sågar till den och skruvar+limmar fast den i väggen. Det kommer ju då vara en liten glipa/kant mellan smyg och list, hur gör jag med den? Spackla med något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 568 inlägg
Det ser ut att vara färdiglackad MDF-foder som du har använt. Om skarven mellan fodret och furulist skall bli snygg behöver du:
- fasa av fodret i övre framkant och skrapa av framkant för att ta bort fabrikslacken, grunda med utspätt trälim i snittet, limma och spika/skruva fast listen mot den fixade kanten. Låt torka och snickerispackla/slipa/spackla/slipa innan du målar HELA bottenfodret och listen med färg
- alternativt river hela smygen och monterar vanlig MDF med skarp kant som bottenfoder. Listen limmas och spikas/skruvas mot denna på samma sätt som ovan.
- fasa av fodret i övre framkant och skrapa av framkant för att ta bort fabrikslacken, grunda med utspätt trälim i snittet, limma och spika/skruva fast listen mot den fixade kanten. Låt torka och snickerispackla/slipa/spackla/slipa innan du målar HELA bottenfodret och listen med färg
- alternativt river hela smygen och monterar vanlig MDF med skarp kant som bottenfoder. Listen limmas och spikas/skruvas mot denna på samma sätt som ovan.
Tack! Det stämmer att det är färdiglackad mdf. På ett av fönstren sågade jag den undre skivan till smygen annorlunda, är det så du menar och sedan fasa av hörnet i ovankant på den några mm?Johan Gunverth skrev:Det ser ut att vara färdiglackad MDF-foder som du har använt. Om skarven mellan fodret och furulist skall bli snygg behöver du:
Logga in
Skapa konto
Skruvar och limmar jag listen både i mdf-smygen och i väggen?
När jag grundar/penslar på med utspätt trälim låter jag det då torka helt på mdf:en innan jag börjar montera listen? På både trälist och mdf?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 568 inlägg
Japp! Fasen är för att spacklet skall kunna greppa tag i något så att det inte spricker. Samma teknik som när man skarvar kortändar på gipsskivor. Det utspädda trälimmet (1+3) fungerar som en primer för spacklet mot MDF:en.
Kanon, då vet jag hur jag ska göra. Har du kanske något tips på hur jag enklast skrapar bort färgen, gissar att den sitter rätt hårt. Någon slags hyvel kanske?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 568 inlägg
Sandvikskrapa, putshyvel, sickel eller slipa med grovt papper.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 568 inlägg
PL400 (SP-polymer och lösningsmedelsbaserad) är inte alls samma sak som trälim (PVA, vattenbaserad). PL400 blir dessutom aldrig hårt.P Peter321 skrev:
Utspätt trälim som du rollar på, låter torka och sedan slipar av lätt.
Liknande trådar
-
Hur fästa inbyggd diskmaskin mot vägg?
Kök -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilken fog använder man till fästa åldersbeständig plast i krypgrund mot betog och natursten? Tacksam för förslag!
Fritidshus -
Fästa innervägg mot tak
Badrum -
Fästa isolering mot trossbotten, vad är bästa lösningen?
Isolering